Każdego roku osoby po 50. roku życia zakładają 35 tys. jednoosobowych działalności gospodarczych – wynika z raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Blisko połowa takich firm prowadzona jest przez kobiety (40 proc.).
Analiza PIE wykazała też, że w Polsce tylko 21 proc. przedsiębiorców po 50. roku życia zatrudnia pracowników, podczas gdy w UE jest to 32 proc. W sumie działalność gospodarczą prowadzi 23 proc. Polaków 50+ aktywnych zawodową, przy średniej unijnej na poziomie 18 proc. Warto zaznaczyć, że aż 27 proc. osób 50+ zakładających w Polsce firmę jest w wieku emerytalnym i przeszło 2/3 takich przedsiębiorstw należy do kobiet.
Polacy 50+ najczęściej zakładają firmy w branży handlowej (21 proc.) i budowlanej (20 proc.). Na kolejnych miejscach są firmy z sektora działalności profesjonalnej, naukowej i technicznej (9 proc.), przetwórstwa przemysłowego (8 proc.) oraz transportu i magazynowania, a także administracji i działalności wspierającej (po 7 proc.).
Rozpoczynanie działalności gospodarczej przez osoby 50+ dość często podyktowane jest koniecznością, a nie potrzebą. Ważny motyw stanowi chęć utrzymania aktywności zawodowej po utracie pracy na etacie. Obserwuje się wypychanie z rynku pracy osób 50+ spowodowane negatywnymi stereotypami dotyczącymi starszych pracowników (tzw. ageizm) oraz wymuszanie przez pracodawców zakładania własnej działalności z uwagi na cięcia kosztów przez przedsiębiorców. Założenie własnej firmy staje się wtedy jedyną opcją, aby móc dalej zarabiać
– skomentowała wyniki badania Katarzyna Dębkowska, kierowniczka zespołu foresightu gospodarczego PIE.
Okazuje się, że aż 71 proc. osób 50+ zakładających firmy robi to z potrzeby niezależności (71 proc.), a 69 proc. chce wykorzystać doświadczenie. Z kolei 63 proc. osób po 50. założyło działalność, bo pozwoliło im to utrzymać aktywność zawodową po utracie pracy na etacie, zaś 56 proc. wskazało chęć osiągnięcia równowagi między pracą a życiem prywatnym.
Głównymi problemami przedsiębiorców 50+ są zawiłości urzędowe związane z prowadzeniem firmy (43 proc.) oraz trudności w pozyskaniu klientów (44 proc.).