fbpx
niedziela, 19 maja, 2024
Strona głównaBiznesPolacy będą oszczędzać na świątecznych prezentach i szukać promocji

Polacy będą oszczędzać na świątecznych prezentach i szukać promocji

Inflacja uderzyła Polaków mocno po kieszeni – świąteczne prezenty dla dzieci będą znacznie skromniejsze niż rok temu. Ponad 60 proc. rodziców zamierza na nich zaoszczędzić. Jest to wyraźny sygnał także dla polskich przedsiębiorców – producentów zabawek oraz ich dystrybutorów.

Z najnowszego badania opinii publicznej przeprowadzonego przez UCE RESEARCH dla Grupy SkipWish wynika, że na pięciu rodziców aż trzech planuje w tym roku oszczędzić na wydatkach na prezenty świąteczne dla swoich dzieci, zaś mniejszość, bo 42 proc. zamierza wydać na nie mniej korzystając przede wszystkim z promocji.

Przydatną informacją dla firm pożyczkowych wszelkiego autoramentu może być ta, z czego Polacy finansują lub zamierzają sfinansować upominki. Najwięcej wykorzysta własne oszczędności lub bieżące dochody, a tylko niecałe 12 proc. weźmie pożyczę u rodziny, zapożyczy się u znajomych bądź (w ostatniej kolejności) zadłuży w banku lub czy w parabanku.

Inflacja zaciska portfele Polaków

W efekcie wzrostu inflacji i pogarszającej się sytuacji gospodarki 61,4 proc. Polaków zamierza w tym roku oszczędzić na prezentach świątecznych dla swoich dzieci, a tylko 28,7 proc. nie planuje zaciskania pasa i portfeli:

– Od maja tego roku wynagrodzenia rosną wolniej niż inflacja, z drobną przerwą w sierpniu w efekcie wypłaty dodatków antyinflacyjnych, na przykład w górnictwie. Nasze możliwości zakupowe zmniejszają się bardzo szybko – komentuje dla MondayNews Polska wyniki rzeczonego badania Marek Zuber, ekspert finansów i bankowości. Zuber dodaje, że w październiku tego roku spadek realnych wynagrodzeń sięgnął blisko prawie 5 procent.

Ostatni raz zmniejszanie realnego wynagrodzenia Polacy odczuli w 2012 roku. Na dodatek ta sytuacja w najbliższym czasie się nie zmieni. Pierwszą spektakularną „ofiarą” zaciskania pasa staną się podarki bożonarodzeniowe, na których Polacy zazwyczaj nie skąpili, zwłaszcza kupując je swoim dzieciom. Jak wynika też z badania oszczędzać będą szczególnie osoby w wieku 23-35 lat, z dochodami miesięcznymi netto poniżej 1000 złotych, z wykształceniem zasadniczym zawodowym, a także ze wsi i z miejscowości liczących do pięciu tysięcy mieszkańców.
– Takie zarobki w dzisiejszych czasach praktycznie wykluczają ich z tego typu aktywności – uważa (cytowany przez MondayNews Polska) Maciej Tygielski, ekspert rynku retail, dyrektor zarządzający Grupą SkipWish.

Będzie pogoń za promocjami

Marek Zuber przewiduje też, że w sklepach będzie bardzo drogo. Ograniczone możliwości kupowania zderzają się z psychologiczną blokadą związaną z wysokimi cenami. Zatem szczególnie pożądane będą promocje i to nie tylko na zabawki, ale i na inne produkty dla dzieci.
– Od lat mamy trend pogoni za promocjami, a inflacja i niepewność sytuacji tylko go wzmacniają – uważa dr Maria Andrzej Faliński, wiceprezes Stowarzyszenia Forum Dialogu Gospodarczego, były wieloletni dyrektor generalny POHID.

Mniej zakupów za niższe kwoty

42,6 proc. Polaków przeznaczy na podarunki kwotę niższą niż rok temu, 34 proc. poszuka oszczędności w tańszych kategoriach produktowych, zaś 26,8 proc. zmniejszy liczbę kupowanych upominków – to też ważna informacja płynąca z badania. Polskie rodziny nie tylko szukają możliwości potanienia świątecznych zakupów, ale już także na co dzień szukają produktów niższej jakości, ale tańszych.

To wszystko stanowi ważną informację dla polskich przedsiębiorców planujących osiągnięcie określonego pułapu produkcji oraz sprzedaż zabawek i innych prezentów na nadchodzące Święta. Może być przydatne także ich dystrybutorom i dostarczycielom.

Robert Azembski
Robert Azembski
Dziennikarz z ponad 30-letnim doświadczeniem; pracował m.in. w „Rzeczpospolitej”, „Wprost” , „Gazecie Bankowej” oraz wielu innych tytułach prasowych i internetowych traktujących o gospodarce, finansach i ekonomii. Chociaż specjalizuje się w finansach, w tym w bankowości, ubezpieczeniach i rynku inwestycyjnym, nieobce są mu problemy przedsiębiorców, przede wszystkim z sektora MŚP. Na łamach magazynu „Forum Polskiej Gospodarki” oraz serwisu FPG24.PL najwięcej miejsca poświęca szeroko pojętej tematyce przedsiębiorczości. W swoich analizach, raportach i recenzjach odnosi się też do zagadnień szerszych – ekonomicznych i gospodarczych uwarunkowań działalności firm.

INNE Z TEJ KATEGORII

Branża noclegowa liczy długi i wypatruje gości

Rusza sezon dla turystycznych obiektów noclegowych. Bez wątpienia przedsiębiorcy oferujący zakwaterowanie liczą, że w nadchodzących miesiącach utrzyma się tendencja z zeszłego roku, gdy liczba turystów, którym udzielono noclegów wzrosła o blisko 6 proc.
5 MIN CZYTANIA

„Drapieżne koty” z Polski sprawdziły się na polu walki. Ukraińcy zwiększają zamówienia

Polskie wozy bojowe Oncilla, wyprodukowane przez firmę Mista ze Stalowej Woli, doskonale sprawdziły się na polu walki. Na froncie walczy już setka transporterów. Ukraińska armia zamówiła kolejną partię „drapieżnych kotów”.
2 MIN CZYTANIA

Polski drób niedługo znajdzie się na azjatyckich stołach

– Produkujemy rocznie trzy miliony ton mięsa drobiowego. To najwięcej w UE – zaznacza Dariusz Goszczyński, prezes zarządu Krajowej Rady Drobiarstwa – Izba Gospodarcza (KRD-IG). Według niego, wysoka jakość rodzimego drobiu predestynuje go do sprzedaży nawet na tak wymagających rynkach jak Japonia czy Hongkong.
4 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Jak ożywić martwy parkiet nad Wisłą?

Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie nie służy tak naprawdę ani inwestycjom indywidulanym, ani małym i średniej wielkości firmom. Tym pierwszym w założeniu miała dawać okazje do zysków, dla tych drugich zaś być miejscem pozyskiwania kapitału na rozwój. Tymczasem uciekają z niej zarówni mali, jak duzi.
4 MIN CZYTANIA

Jesteś „pod wpływem”? Nie ruszysz autem

Amerykańska Krajowa Administracja ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) chce wykonać zalecenie Kongresu, by wszystkie nowe auta miały zainstalowaną technologię uniemożliwiającą prowadzenie pod wpływem alkoholu.
< 1 MIN CZYTANIA

Obojętnie, co zrobimy, klimat i tak będzie się zmieniał

Nawet zupełne zaprzestanie emisji CO2 pochodzącego z przemysłu nie wpłynie na zatrzymanie zmian klimatu na Ziemi – przekonuje w zamieszczonym we „Wprost” artykule pt. „Klimat a Człowiek” prof. dr hab. inż. Piotr Wolański, przewodniczący Komitetu Badań Kosmicznych i Satelitarnych PAN.
4 MIN CZYTANIA