Od początku stycznia do końca kwietnia 2023 roku w Polsce zarejestrowano 7201 sztuk samochodów elektrycznych – wynika z najnowszego Licznika Elektromobilności. Taki wynik świadczy o wzroście rzędu 71 proc. w porównaniu do rezultatu z pierwszych czterech miesięcy 2022 roku.
Na polskich drogach dominują hybrydy
Z raportu przygotowanego przez Polski Związek Przemysłu Motorowego oraz Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych dowiadujemy się, że na koniec kwietnia 2023 roku w Polsce było zarejestrowanych w sumie 40 926 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV).
Łącznie natomiast po naszych drogach jeździło 73 695 samochodów osobowych z napędem elektrycznym, na które składają się auta BEV oraz hybrydy typu plug-in (PHEV). Jeśli chodzi o osobowe pojazdy BEV to było ich 37 027, a PHEV – 36 668 sztuk. Dla porównania, z końcem kwietnia park samochodów dostawczych i ciężarowych z napędem elektrycznym wynosił 3924 szt., z czego BEV stanowiły ponad 99 proc.
Jeśli natomiast chodzi o dostawcze i osobowe auta hybrydowe, to pod koniec kwietnia 2023 roku po polskich drogach jeździło ich 54 1305 sztuk. W kwietniu zarejestrowano też 30 samochodów elektrycznych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, co jest dotychczasowym rekordem.
Ostatnie miesiące pokazują, że w Polsce hybrydy plug-in cieszą się zainteresowaniem porównywalnym do samochodów bateryjnych. Zapewne jednym z powodów tego zainteresowania jest fakt, że sieć ładowania jest wciąż niewystarczająca do potrzeb. Bardzo dobry rezultat rejestracji samochodów ciężarowych i przede wszystkim dostawczych wiąże się z tym, że wiele firm użytkujących floty tych pojazdów posiada własne stacje ładowania zlokalizowane w bazach
– powiedział w komunikacie Jakub Faryś, prezes PZPM.
Zdaniem eksperta należy spodziewać się, że liczba zeroemisyjnych aut dostawczych będzie rosła, gdyż wiele miast decyduje się na zamykanie centrów dla samochodów spalinowych. Co więcej, dzisiaj popyt na samochody zeroemisyjne przewyższa podaż, a niedobory produkcyjne są spowodowane ciągłymi brakami na rynku półprzewodników.
Licznik Elektromobilności pokazał nam też, że pod koniec kwietnia 2023 roku w Polsce funkcjonowało 2768 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych, które oferowały kierowcom w sumie 5440 punktów ładowania. Najwięcej stacji ładowania jest w Warszawie, Gdańsku i Katowicach.