Rosnące koszty życia sprawiają, że 66 proc. Polaków decyduje się na oszczędności. Raport firmy Tutore Poland wykazał, że częściej z powodu inflacji oszczędzają kobiety niż mężczyźni.
Badanie pokazało też, że Polacy najczęściej oszczędzają na ubraniach (24 proc.) oraz rozrywce w postaci książek, biletów do kina i teatru (21 proc.). Z kolei 18 proc. Polaków mniej pieniędzy wydaje na podróże, 16 proc. na gadżety i elektronikę, 8 proc. na jedzenie, a 5 proc. na kosmetyki. Poza tym aż 66 proc. ankietowanych dla oszczędności gotuje w domu zamiast wychodzić do restauracji, 53 proc. kontroluje zużycie wody i prądu, 51 proc. kupuje na wyprzedażach, 48 proc. decyduje się na zakupy online (ponieważ jest taniej), a 43 proc. planuje większe wydatki z wyprzedzeniem.
Co istotne, 53 proc. Polaków nie oszczędza na edukacji, a wydatki na ten cel ogranicza co czwarty ankietowany. Wśród osób z wyższym wykształceniem na edukacji nie oszczędza aż 60 proc. respondentów.
– Nie żałujemy pieniędzy na edukację, bo wiemy, że kształcenie w dłuższej perspektywie pomoże nam powiększyć kompetencje czy uzyskać zupełnie nowe umiejętności. Te z kolei są niezmiernie ważne w kontekście awansu, przebranżowienia czy zmiany pracy. Z naszych analiz wynika, że co trzeci badany Polak inwestuje w swoją edukację właśnie po to, by zmienić miejsce zatrudnienia – powiedział prezes Tutore Poland Marcin Grzelak.
PAP