Już od kilku lat spada w Polsce spożycie piwa. W kwietniu zanotowano spadek wartości produkcji tego trunku o 6,3 proc., a sprzedaży o 4 proc. względem tego samego miesiąca roku ubiegłego.
Ostatnie lata były ciężkie dla branży piwnej. Ograniczenia podczas pandemii doprowadziły do zamknięcia wielu pubów czy barów, gdzie piwo cieszyło się dużą popularnością. Po rozpoczęciu wojny na Ukrainie i gwałtownym wzroście inflacji produkcja piwa staje się coraz droższa.
Dodatkowo negatywny wpływ na całą branżę miał wzrost akcyzy od początku tego roku o 10 proc. Na 2027 rok jest przewidziana jej kolejna podwyżka, tym razem o 5 proc.
W konsekwencji podnoszenia cen konsumenci mniej chętnie niż wcześniej sięgają po piwo.
Wartość całego polskiego rynku alkoholi jest szacowana na 40 miliardów złotych. Mimo spadków konsumpcji piwo i tak zajmuje na nim najważniejszą pozycję i odpowiada za 18 miliardów złotych z tej kwoty.
W Polsce rośnie natomiast spożycie piw bezalkoholowych. Produkuje się ich o 8 proc. więcej niż rok temu, a sprzedaje 2 proc. więcej. Tego rodzaju napoje stanowią już 6 proc. łącznej sprzedaży piwa w naszym kraju.
Rzeczpospolita