Według badania EKObarometr, przeprowadzonego przez pracownię SW Research we współpracy z Grupą Akomex aż 61 proc. Polaków jest gotowych płacić więcej za produkty opakowane w bardziej ekologiczne materiały. Z kolei 38 proc. przyznaje, że zdarzyło im się kiedykolwiek wybrać dany produkt wśród wielu innych tylko dlatego, że jego opakowanie zostało wykonane z mniej szkodliwych dla środowiska materiałów.
Około 40 proc. ankietowanych jest skłonnych zapłacić do 10 proc. więcej niż obecnie, a 13 proc. toleruje tutaj margines sięgający nawet 30 proc., byle opakowanie było bardziej ekologiczne. Do 50 proc. więcej za takie opakowania jest gotowych zapłacić tylko 6 proc. respondentów, a 3 proc. może zapłacić powyżej 50 proc. ceny produktu, jeśli ten będzie zapakowany w sposób przyjazny środowisku. W komunikacie napisano, że mężczyźni chętniej niż kobiety zgadzaliby się na wyższe odpłatności (w granicach 30-70 proc.) za produkty w opakowaniach eko.
– Zgodnie z dyrektywami i planami Unii Europejskiej producenci wprowadzający na rynek produkty w opakowaniach mieliby obowiązek sfinansowania i zorganizowania systemu zbierania oraz recyklingu odpadów opakowaniowych po opakowaniach — powiedział prezes Grupy Akomex Grzegorz Łajca. – Cel tych wszystkich działań jest jasny: zmniejszenie ilości odpadów, które zanieczyszczają nasze środowisko. Z naszych analiz i właśnie badań wynika, że większość Polaków popiera takie działania, a nawet więcej, chce w nich aktywnie uczestniczyć przeznaczając na nie własne środki finansowe – dodał w komunikacie.
Z badania dowiadujemy się, że po produkty w ekologicznych opakowaniach sięgają głównie osoby pomiędzy 55 a 65 rokiem życia, mieszkańcy dużych miast powyżej 500 tys. osób, ale również mieszkańcy wsi.
ISBnews