Publikowane przez „Rzeczpospolitą” dane Proxi.cloud mówią, że Polacy rezygnują nawet z wyjść do bardzo popularnych restauracji z tzw. fast foodem. Wzrost, i to niewielki, odnotowała tylko jedna sieć.
Proxi.cloud przeanalizował ruch w ponad tysiącu największych lokali z fast foodem od kwietnia do października 2022 r. i tacy giganci, jak McDonald’s, Burger King czy KFC odnotowali od 2,6 proc. do nawet 21 proc. mniej klientów niż wcześniej. Na plusie był tylko Subway, gdzie ruch był większy o 1,5 proc. Analitycy Proxi.cloud zaznaczyli, że mniejszy ruch nie musi oznaczać mniejszych obrotów, bo niektórzy klienci zamiast odwiedzać ulubione lokale, zamawia z nich jedzenie na dowóz.
– Spadki w tym segmencie mogą być związane ze zmniejszonym ruchem w galeriach handlowych. Ponadto widoczna jest zmiana nawyków konsumenckich – powiedział „Rzeczpospolitej” Jakub Pijanowski z firmy technologicznej Proxi.cloud.
Odporne na kryzys są natomiast pizzerie, które już od czasu pandemii radzą sobie dobrze i nie notują spadków.
„Rz” wskazuje, że tylko w 2021 r. wartość rynku gastronomicznego w Polsce zmniejszyła się o ponad 22 proc. w porównaniu do 2019 r. i spadła do 28,5 mld zł. Liczba lokali skurczyła się natomiast o niemal 10 tys. – do 63 tys. restauracji.
Rzeczpospolita