fbpx
sobota, 2 marca, 2024
Strona głównaPodatkiPolacy zapłacą nową składkę na media publiczne?

Polacy zapłacą nową składkę na media publiczne?

Niewykluczone, że już wkrótce wszyscy Polacy będą musieli płacić nowy podatek, który ma finansować media publiczne.

Od 2025 r. w Polsce zamiast abonamentu RTV ma obowiązywać powszechna składka audiowizualna – poinformowało Radio Zet. Jak dotąd nie wiadomo, jaka będzie jej stawka, ale najprawdopodobniej będzie to kilkanaście złotych miesięcznie.

Pierwotnie pomysł składki audiowizualnej przestawiono w 2015 r. i wówczas Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji proponowała, aby wynosiła ona 8,30 złotych na miesiąc. To miało przynieść około 2 mld złotych rocznie. Następnie propozycję porzucono, zatem w Polsce nadal obowiązuje abonament RTV. Ten jednak jest opłacany przez zaledwie 30 proc. zobowiązanych do tego Polaków.

Na skutek tego w mediach publicznych notorycznie brakuje pieniędzy i od 2017 r. otrzymują one rekompensatę z budżetu państwa. Siedem lat temu na media publiczne przeznaczono około 900 mln złotych, a w 2023 r. było to już ponad 2 mld złotych. W bieżącym roku plany są podobne, ale rozwiązaniem na przyszłość miałaby być nowa składka audiowizualna.

To propozycja tak zwanej powszechnej składki audiowizualnej. To jest składka, która byłaby uiszczana niezależnie od jakiegokolwiek urządzenia, które obywatele posiadają; czy to jest telewizor, laptop, komputer, telefon, cokolwiek. To w ogóle nie ma związku z ilością tych urządzeń. Jest po prostu opłatą za dostęp do twórczości audiowizualnej

– wyjaśnił w Studiu PAP prof. Tadeusz Kowalski, członek KRRiT, medioznawca.

Z kolei dr Helena Chmielewska-Szlajfer w podcaście „Biznes. Między wierszami” Radia Zet, powiedziała, że nowa składka miałaby wynosić około 10 złotych, co byłoby dla Polaków dodatkowym obciążeniem w wysokości 120 złotych rocznie. Mimo to, w jej opinii, pieniędzy mediom i tak zabraknie, więc najlepszym rozwiązaniem byłoby pójście za przykładem Litwy, gdzie funkcjonuje miks finansowania. Dodatkowo wspomniała ona o opodatkowaniu tych organizacji, które czerpią zyski z treści wytwarzanych przez media publiczne.

Źródło: Radio Zet
Jarosław Wójtowicz
Jarosław Wójtowicz
Przygodę z dziennikarstwem zaczynał w 2003 roku jako akredytowany dziennikarz sportowy. Od 2009 roku współpracuje z różnymi portalami o tematyce gospodarczo-politycznej. Współtworzył portal dla mężczyzn Menstream.pl oraz pisał dla Oficyny Konserwatystów i Liberałów. Od 2021 roku związany z fpg24.pl. Prywatnie interesuje się sportem.

INNE Z TEJ KATEGORII

Ile będzie kosztowało obniżenie VAT dla branży beauty?

Ponad 2 miliardy złotych w ciągu dziesięciu lat będzie kosztowało budżet państwa obniżenie stawki VAT dla branży beauty.
2 MIN CZYTANIA

Producenci cydru chcą zerowej akcyzy

Polska branża winiarska apeluje do rządu o obniżenie akcyzy na produkcję cydru, co m.in. poprawiłoby sytuację sadowników i pozwoliło obronić polski rynek jabłek.
2 MIN CZYTANIA

Rząd ulży małym przedsiębiorcom? Kasowy PIT

Kancelaria Prezesa Rady Ministrów poinformowała o pracach nad projektem dotyczącym wprowadzenia możliwości wyboru tzw. kasowego PIT przez najmniejszych przedsiębiorców.
2 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Ile będzie kosztowało obniżenie VAT dla branży beauty?

Ponad 2 miliardy złotych w ciągu dziesięciu lat będzie kosztowało budżet państwa obniżenie stawki VAT dla branży beauty.
2 MIN CZYTANIA

Producenci cydru chcą zerowej akcyzy

Polska branża winiarska apeluje do rządu o obniżenie akcyzy na produkcję cydru, co m.in. poprawiłoby sytuację sadowników i pozwoliło obronić polski rynek jabłek.
2 MIN CZYTANIA

Polskę czeka ożywienie na rynku pracy?

W 2024 roku pracodawcy w Polsce mają zamiar mocno podnosić wynagrodzenia oraz otwierać nowe rekrutacje. To efekt ożywienia polskiej gospodarki.
2 MIN CZYTANIA