fbpx
środa, 24 kwietnia, 2024
Strona głównaEnergetykaPolecenie premiera Morawieckiego jest absolutnie niewykonalne

Polecenie premiera Morawieckiego jest absolutnie niewykonalne

Konfederacja żąda od premiera Mateusza Morawieckiego wyjaśnień w sprawie kryzysu węglowego, który zaistniał w Polsce. Politycy uważają, że winę za olbrzymie niedobory węgla ponosi rząd.

– Niespełna dwa miesiące temu wicepremier polskiego rządu powiedział, że węgla nie zabraknie. Te słowa wypowiedział Jacek Sasin, więc każdy wiedział, że węgla zabraknie. (…) Teraz stoimy przed dramatem niedoboru węgla. Wiemy już, że w tym roku może zabraknąć od 3 do 4 mln ton węgla – powiedział poseł Jakub Kulesza, przewodniczący Koła Poselskiego Konfederacji.

Premier Mateusz Morawiecki wydał decyzję nakazującą spółkom Skarbu Państwa pilny zakup w krótkim czasie łącznie 4,5 mln ton węgla, który ma być wykorzystany przez gospodarstwa domowe. Spółki mają szukać węgla na całym świecie, np. w Kolumbii i Indonezji. Jednak zdaniem ekspertów i przedstawicieli spółek zadanie to jest niemożliwe do zrealizowania z powodu zbyt małej ilości czasu oraz ograniczonej przepustowości portów morskich i kłopotów z transportem kolejowym.

– Przez ostatnie lata wszystkie rządy likwidowały polskie górnictwo nie zważając na to, że odbije się to na portfelach Polaków – powiedział Jakub Kalus, sekretarz Ruchu Narodowego. – Polska leży na czarnym złocie, ale rządy PiS doprowadziłyby nawet do tego, że na Saharze zabrakłoby piasku – dodał.

Jak informuje serwis wysokienapiecie.pl: „Węglokoks ma znaleźć za granicą 2 mln ton, PGE Paliwa – 4,5 mln ton [to chyba pomyłka i chodzi o 2,5 mln ton – przyp. aut.]. Obie spółki potwierdziły, że polecenie do nich dotarło i że podjęły odpowiednie działania, choć w rzeczywistości zachęta premiera nie była potrzebna – szukają węgla od dawna”. Jednak osoba z kręgów kierowniczych jednej z tych dwóch spółek powiedziała, że „polecenie [premiera Morawieckiego – przyp. aut.] jest absolutnie niewykonalne”.

– Spełnienie oczekiwań premiera oznacza, że do końca października powinno do nas trafiać ok. 43 tys. ton węgla dziennie. Sporej wielkości statek przewozi 70–80 tys. ton. Czyli do końca października do polskich portów powinny wpływać trzy statki tygodniowo. Nie ma fizycznej możliwości, by to zrealizować – mówi rozmówca „Dziennika Gazety Prawnej” związany z branżą węglową. – Problemem może być też logistyka. PKP Cargo wozi nie tylko węgiel, lecz także zboże z Ukrainy, więc nie ma szans, by przetransportowało takie ilości paliwa – dodaje.

Tomasz Cukiernik
Tomasz Cukiernik
Z wykształcenia prawnik i ekonomista, z wykonywanego zawodu – publicysta i wydawca, a z zamiłowania – podróżnik. Ukończył Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego oraz studia podyplomowe w Akademii Ekonomicznej w Katowicach. Jest autorem książek: Prawicowa koncepcja państwa – doktryna i praktyka (2004) – II wydanie pt. Wolnorynkowa koncepcja państwa (2020), Dziesięć lat w Unii. Bilans członkostwa (2005), Socjalizm według Unii (2017), Witajcie w cyrku (2019), Na antypodach wolności (2020), Michalkiewicz. Biografia (2021) oraz współautorem biografii Korwin. Ojciec polskich wolnościowców (2023) i 15 tomów podróżniczej serii Przez Świat. Aktualnie na stałe współpracuje m.in. z miesięcznikiem „Forum Polskiej Gospodarki” (i z serwisem FPG24.PL) oraz tygodnikiem „Do Rzeczy”.

INNE Z TEJ KATEGORII

Mieszkańcy niemieckich miast żegnają się z gazem ziemnym

Największe niemieckie miasta muszą do 2026 r. przedstawić nowy plan ogrzewania budynków. Gaz ziemny, uważany w Niemczech za „szkodliwy dla planety”, będzie musiał ustąpić miejsca energii geotermalnej lub pompom ciepła.
4 MIN CZYTANIA

Amerykańskie wsparcie dla budowy SMR-ów w Polsce

Czyste, niedrogie i bezpieczne źródła energii jądrowej, tj. małe reaktory modułowe (SMR) w technologii BWRX-300, staną się niebawem jednym z filarów bezpieczeństwa i rozwoju Polski – przekonywali podczas wspólnej konferencji Atlantic Council, Orlen Synthos Green Energy oraz Nuclear Energy Institute przedstawiciele administracji rządowej oraz dyplomacji USA.
2 MIN CZYTANIA

Czy węgiel pozostanie w złożu?

Związkowcy sprzeciwiają się unijnej polityce energetyczno-klimatycznej, której rezultatem będzie zmniejszanie wydobycia węgla (w tym przypadku brunatnego) oraz redukcja zatrudnienia.
< 1 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Urojony klimatyzm

Bardziej od ekologizmu preferuję słowo „klimatyzm”, bo lepiej oddaje sedno sprawy. No bo w końcu cały świat Zachodu, a w szczególności Unia Europejska, oficjalnie walczy o to, by klimat się nie zmieniał. Nie ma to nic wspólnego z ekologią czy tym bardziej ochroną środowiska. Chodzi o zwalczanie emisji dwutlenku węgla, gazu, dzięki któremu mamy zielono i dzięki któremu w ogóle możliwe jest życie na Ziemi w znanej nam formie.
6 MIN CZYTANIA

Etapy rozwoju Unii

Niektórzy zarzucają mi, że bez powodu nienawidzę Unii Europejskiej. Albo uważają, że nawet jeśli mam jakiś powód, to nie mam racji, bo przecież Unia jest taka wspaniała i chce wyłącznie naszego dobrobytu. To kompletna nieprawda.
5 MIN CZYTANIA

Sri Lanka nie tylko tuk tukiem

Podczas targów książki w Łodzi, na których odbyła się prapremiera mojej najnowszej książki „Dwadzieścia lat w Unii. Bilans członkostwa”, jedna z czytelniczek napomknęła, że planuje wyjazd na Sri Lankę. Odpowiedziałem, że właśnie cały styczeń przebywałem w tym kraju i co nieco wiem o wyspie. Kobieta spytała mnie, czy da się tam przeżyć za 20 dolarów. Spytałem, czy ma na myśli jeden dzień, ale po jej minie wywnioskowałem, że chyba myślała o znacznie dłuższym okresie czasu. Stwierdziłem, że jeden dzień jedna osoba może jakoś przeżyć za tę kwotę, ale na pewno nie cała rodzina przez miesiąc.
7 MIN CZYTANIA