fbpx
niedziela, 10 grudnia, 2023
Strona głównaBiznesPolscy przedsiębiorcy odważnie inwestują za granicą

Polscy przedsiębiorcy odważnie inwestują za granicą

Czy polskie firmy sektora MŚP są wystarczająco uzbrojone w odpowiednie narzędzia finansowe, by skutecznie podbijać teraz rynki zagraniczne?

Polscy przedsiębiorcy coraz śmielej inwestują za granicą. Robią to najczęściej samodzielnie, bez żadnej pomocy państwa czy innych instytucji, które mogłyby im pomóc. Borykają się z wieloma problemami, często mającymi swoje źródło wyłącznie w uwarunkowaniach zewnętrznych. Na przykład nasz największy partner handlowy – Niemcy – przeżywa obecnie ogromne i narastające z roku na rok kłopoty gospodarcze. Odczyty wskaźników PKB, koniunktury i przemysłu są w Niemczech coraz słabsze. Według prognoz MFW, cała gospodarka niemiecka w 2023 r. może skurczyć się o 0,3-0,4 pkt. proc. Polscy przedsiębiorcy muszą więc wziąć pod uwagę sytuację gospodarczą w Niemczech, coraz częściej nazywanych „chorym człowiekiem Europy”. Ta największa gospodarka w Europie była w zastoju w II kwartale tego roku, a w dwóch poprzednich skurczyła się o 0,4 i 0,1 proc., wpadając w recesję. Dotychczasowe dane wskazują, że w III kwartale bieżącego roku może dojść do kolejnego spadku i Niemcy zakończą rok z wynikiem ujemnym, na końcu peletonu krajów strefy euro. Warto zauważyć, że rażąco kontrastuje to z siłą głosu, jaka Niemcy chcą mieć w brukselskich unijnych strukturach.

Pomimo wszystko optymizm

Małe i średniej wielkości firmy w Niemczech, Francji, Czechach i na Słowacji generalnie są optymistyczne co do tego, jak zakończą ten rok. Największy optymizm daje o sobie znać (pomimo osłabienia gospodarczego) w Niemczech (90 proc.) oraz we Francji (89 proc.). Natomiast na Słowacji (83 proc.) i w Czechach (82 proc.) przedsiębiorców nastawionych optymistycznie jest już nieco mniej.

W Polsce optymistami pozostaje 79 proc. przedsiębiorców, zaś pesymistami wyrażającymi swój sceptycyzm co do uwarunkowań gospodarczych, w jakich przychodzi im działać jest 39 proc. przedstawicieli mniejszych firm. Problemem numer jeden jest oczywiście inflacja i rosnące ceny surowców. Polskie firmy doświadczają przede wszystkim wyższych kosztów (55 proc.) oraz problemów z łańcuchem dostaw (21 proc.).

Blisko 700 tysięcy na rozwój!

Pomimo trudnego okresu polscy przedsiębiorcy wydają się być zdeterminowani, by inwestować w rozwój swoich firm i to inwestować w różnych obszarach. Część z nich robi to bardzo świadomie, z myślą o rozwijaniu swojej obecności na zagranicznych rynkach. Priorytetami są dla nich inwestycje m.in. w IT, marketing oraz zatrudnianie nowych i kompetentnych pracowników.

Polscy mali i średniej wielkości przedsiębiorcy planują zainwestować w tych obszarach średnio 655 138 złotych (co jest niemałą, jak na ich możliwości, kwotą!), głównie w szkolenia i rozwój pracowników. Strategie biznesowe firm koncentrują się – obok np. renegocjacji umów z dostawcami, czy jak we Francji – na zdobywaniu nowych klientów nie tylko w krajach Unii Europejskiej, ale także na pozaunijnych rynkach.

(Cennych wskazówek, które mogą przydać się przy planowaniu przez przedsiębiorców strategii na najbliższy rok, a może także na kolejne lata, dostarcza najnowsze badanie Global Business Monitor 2023: link).

Robert Azembski
Robert Azembski
Dziennikarz z ponad 30-letnim doświadczeniem; pracował m.in. w „Rzeczpospolitej”, „Wprost” , „Gazecie Bankowej” oraz wielu innych tytułach prasowych i internetowych traktujących o gospodarce, finansach i ekonomii. Chociaż specjalizuje się w finansach, w tym w bankowości, ubezpieczeniach i rynku inwestycyjnym, nieobce są mu problemy przedsiębiorców, przede wszystkim z sektora MŚP. Na łamach magazynu „Forum Polskiej Gospodarki” oraz serwisu FPG24.PL najwięcej miejsca poświęca szeroko pojętej tematyce przedsiębiorczości. W swoich analizach, raportach i recenzjach odnosi się też do zagadnień szerszych – ekonomicznych i gospodarczych uwarunkowań działalności firm.

INNE Z TEJ KATEGORII

Co polski biznes myśli o jednolitym rynku UE?

Zdecydowana większość polskich przedsiębiorców ceni sobie uczestnictwo w jednolitym rynku Unii Europejskiej, który – w ich opinii – daje im przewagę nad konkurentami spoza Europy.
2 MIN CZYTANIA

W Cyber Monday sprzedaje się więcej niż w Black Friday

Amerykanie przeznaczyli na zakupy internetowe w tegorocznym gorącym okresie zakupowym 38 miliardów dolarów, co oznacza wzrost o 7,8 proc. wobec zeszłorocznego wyniku.
< 1 MIN CZYTANIA

Małe jest piękne! O mitach i zagrożeniach w polskim biznesie [WYWIAD]

Chciałbym, aby nasza rozmowa była potraktowana jako hołd złożony najmniejszym przedsiębiorcom, bez których już dawno polska gospodarka by się zawaliła – mówi nam Krzysztof Oppenheim, ekspert finansowy i członek Zespołu Roboczego ds. Restrukturyzacji i Upadłości w Radzie Przedsiębiorców przy Rzeczniku MŚP. Rozmawiamy o pułapkach, w jakie wpadają przedsiębiorcy, i priorytetach, które decydują o powodzeniu lub klęsce w biznesie.
11 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Przedsiębiorca powinien określić, jakich korzyści spodziewa się po sztucznej inteligencji

Sztuczna inteligencja nie jest już tylko w kręgu zainteresowania dużych przedsiębiorców, ale coraz częściej także małych i średniej wielkości firm.
2 MIN CZYTANIA

MŚP trzonem polskiej gospodarki?

Co prawda małe i średnie przedsiębiorstwa przynoszą polskiej gospodarce niemal co drugą złotówkę generując 49,6 proc. PKB, ale w największym stopniu jest to zasługa mikroprzedsiębiorstw, a nie firm małych i średniej wielkości. Jest jeszcze jedna rzecz, która może decydować o tym, że sytuacja tego sektora nie jest tak różowa, jak niektórzy chcieliby ją malować.
3 MIN CZYTANIA

Niewola pod maską demokracji i rozwoju [RECENZJA]

Czy w Polsce można kupić sobie ustawę gospodarczą? Przynieść ją w teczce? Oczywiście. O ile zrobi się to dyskretnie. W książce „Hitman – nowe wyznania ekonomisty od brudnej roboty” John Perkins, były lobbysta pokazuje, jak się to, na ogromną skalę, robi na świecie.
7 MIN CZYTANIA