fbpx
niedziela, 4 czerwca, 2023
Strona głównaTransportPolscy przewoźnicy przeciwko unijnym ekowymogom

Polscy przewoźnicy przeciwko unijnym ekowymogom

Polska branża transportowa sprzeciwia się unijnemu zakazowi rejestracji pojazdów z napędem spalinowym.

Organizacja Pracodawców Transport i Logistyka Polska kwestionuje ustalenia pakietu Fit for 55, który zakłada, że do roku 2035 na terytorium Unii Europejskiej obowiązywać będzie zakaz rejestracji nowych samochodów osobowych i lekkich dostawczych z napędem spalinowym. TLP dodaje, że podobny zakaz ma dotyczyć pojazdów wykorzystywanych w transporcie drogowym, gdyż 90 proc. z nich ma być od 2040 r. zeroemisyjna.

Według organizacji rozwiązania tego typu będą szkodliwe dla wielu gałęzi europejskiej gospodarki, gdyż Bruksela, wprowadzając omawiany zakaz, w rzeczywistości uniemożliwi rozwijanie innych technologii i wykorzystanie samochodów z silnikami dostosowanymi do spalania neutralnych klimatycznie paliw i gazów. TLP wskazuje, że obawy te podzielają przedsiębiorcy, którzy ostrzegają przed znacznym wzrostem kosztów. Mowa tu szczególnie o małych i średnich przedsiębiorcach, którym grozić może nawet bankructwo.

Innym problemem wynikającym z regulacji Fit for 55 jest ryzyko ograniczenia konkurencyjności firm z peryferyjnych państw UE względem bogatszych państw Starej Unii.

– Branża transportowa ma dużą zdolność adaptacji, niemniej na jednolitym unijnym rynku, gdzie wszyscy przewoźnicy mają zbliżone koszty pracy, zakupu paliwa i niezbędnych usług, sytuacja, w której państwo polskie nie udziela wsparcia na poziomie zbliżonym do tego, co otrzymują od swoich rządów przewoźnicy niemieccy lub francuscy, prowadzić będzie do stopniowego pogarszania konkurencyjności naszych przedsiębiorstw na arenie międzynarodowych przewozów drogowych – powiedziała cytowana w komunikacie TLP Kinga Przytocka-Krupa, dyrektor zarządzający FF Fracht Sp. z o.o.

Z kolei zdaniem Mariusza Derdziaka, dyrektora ds. rozwoju biznesu Citronex Trans Energy Sp. z o.o. tylko samo wprowadzenie systemu ETS zwiększy całkowity koszt transportu o 20 proc. A z uwagi na fakt, że tabor zeroemisyjny jest droższy nawet o 100 proc., to liczyć się będzie trzeba z kolejną podwyżką cen transportu o 30 proc.

„Dlatego też związek pracodawców Transport i Logistyka Polska w pełni popiera działania polskiego rządu i jego sojuszników na rzecz bardziej elastycznej walki ze zmianami klimatycznymi, poprzez dopuszczenie po 2035 roku neutralnych klimatycznie źródeł zasilania pojazdów samochodowych, które umożliwiać będą wykorzystanie dotychczasowych technologii opartych na silnikach spalinowych oraz istniejącej infrastruktury technicznej służącej do magazynowania i dystrybucji paliw płynnych i gazowych” – poinformowano w informacji prasowej TLP.

Jarosław Wójtowicz
Jarosław Wójtowicz
Przygodę z dziennikarstwem zaczynał w 2003 roku jako akredytowany dziennikarz sportowy. Od 2009 roku współpracuje z różnymi portalami o tematyce gospodarczo-politycznej. Współtworzył portal dla mężczyzn Menstream.pl oraz pisał dla Oficyny Konserwatystów i Liberałów. Od 2021 roku związany z fpg24.pl. Prywatnie interesuje się sportem.

INNE Z TEJ KATEGORII

Polski rynek usług pocztowych rośnie

Wartość polskiego rynku usług pocztowych rośnie już kolejny rok z rzędu. Wszystko dzięki prężnie działającemu sektorowi e-commerce.
2 MIN CZYTANIA

Granica z Białorusią zamknięta dla TIR-ów

Polski rząd zdecydował o zamknięciu granicy z Białorusią dla białoruskich i rosyjskich ciężarówek oraz naczep.
2 MIN CZYTANIA

Ryanair sprzeciwia się marnowaniu pieniędzy podatników

Sąd w Luksemburgu poparł sprzeciw irlandzkiej linii lotniczej Ryanair wobec pomocy włoskiego państwa, zatwierdzonej przez Unię Europejską, dla linii lotniczych dotkniętych pandemią COVID-19.
2 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Polski rynek usług pocztowych rośnie

Wartość polskiego rynku usług pocztowych rośnie już kolejny rok z rzędu. Wszystko dzięki prężnie działającemu sektorowi e-commerce.
2 MIN CZYTANIA

Producenci frytek wykorzystują rolników?

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie w sprawie możliwego wykorzystywania przewagi kontraktowej na rynku frytek i chipsów.
< 1 MIN CZYTANIA

Coraz więcej inwestycji greenfield w Polsce

W 2022 roku Polska znalazła się w europejskiej czołówce, jeśli chodzi o liczbę projektów inwestycyjnych typu greenfield.
2 MIN CZYTANIA