Organizacja Pracodawców Transport i Logistyka Polska kwestionuje ustalenia pakietu Fit for 55, który zakłada, że do roku 2035 na terytorium Unii Europejskiej obowiązywać będzie zakaz rejestracji nowych samochodów osobowych i lekkich dostawczych z napędem spalinowym. TLP dodaje, że podobny zakaz ma dotyczyć pojazdów wykorzystywanych w transporcie drogowym, gdyż 90 proc. z nich ma być od 2040 r. zeroemisyjna.
Według organizacji rozwiązania tego typu będą szkodliwe dla wielu gałęzi europejskiej gospodarki, gdyż Bruksela, wprowadzając omawiany zakaz, w rzeczywistości uniemożliwi rozwijanie innych technologii i wykorzystanie samochodów z silnikami dostosowanymi do spalania neutralnych klimatycznie paliw i gazów. TLP wskazuje, że obawy te podzielają przedsiębiorcy, którzy ostrzegają przed znacznym wzrostem kosztów. Mowa tu szczególnie o małych i średnich przedsiębiorcach, którym grozić może nawet bankructwo.
Innym problemem wynikającym z regulacji Fit for 55 jest ryzyko ograniczenia konkurencyjności firm z peryferyjnych państw UE względem bogatszych państw Starej Unii.
– Branża transportowa ma dużą zdolność adaptacji, niemniej na jednolitym unijnym rynku, gdzie wszyscy przewoźnicy mają zbliżone koszty pracy, zakupu paliwa i niezbędnych usług, sytuacja, w której państwo polskie nie udziela wsparcia na poziomie zbliżonym do tego, co otrzymują od swoich rządów przewoźnicy niemieccy lub francuscy, prowadzić będzie do stopniowego pogarszania konkurencyjności naszych przedsiębiorstw na arenie międzynarodowych przewozów drogowych – powiedziała cytowana w komunikacie TLP Kinga Przytocka-Krupa, dyrektor zarządzający FF Fracht Sp. z o.o.
Z kolei zdaniem Mariusza Derdziaka, dyrektora ds. rozwoju biznesu Citronex Trans Energy Sp. z o.o. tylko samo wprowadzenie systemu ETS zwiększy całkowity koszt transportu o 20 proc. A z uwagi na fakt, że tabor zeroemisyjny jest droższy nawet o 100 proc., to liczyć się będzie trzeba z kolejną podwyżką cen transportu o 30 proc.
„Dlatego też związek pracodawców Transport i Logistyka Polska w pełni popiera działania polskiego rządu i jego sojuszników na rzecz bardziej elastycznej walki ze zmianami klimatycznymi, poprzez dopuszczenie po 2035 roku neutralnych klimatycznie źródeł zasilania pojazdów samochodowych, które umożliwiać będą wykorzystanie dotychczasowych technologii opartych na silnikach spalinowych oraz istniejącej infrastruktury technicznej służącej do magazynowania i dystrybucji paliw płynnych i gazowych” – poinformowano w informacji prasowej TLP.