Z inicjatywy eurodeputowanej PiS Anny Fotygi w Parlamencie Europejskim odbyła się konferencja „Bezpieczeństwo morskie i niebieska gospodarka” poświęcona swobodzie żeglugi oraz przyszłości portów morskich.
Fot. Pixabay

Udział w dyskusji, wzięli m.in. gen. Ben Hodges – były głównodowodzący wojsk amerykańskich w Europie, Peter Brookes z Herigate Foundation, doradca specjalny w centrali Kanadyjskich Sił Morskich Pacyfiku – James Boutilier, wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Grzegorz Witkowski, a także szereg ekspertów i przedstawicieli organizacji międzynarodowych. 

Fotyga mówiła, że problemy, z którymi się stykamy w zakresie bezpieczeństwa morskiego, są pochodną skali żeglugi, z jaką mamy obecnie do czynienia na świecie. Zwróciła też uwagę, że rozmiar ruchu transportowego na morzach i ocenach na świecie jest ogromna. – W efekcie tego incydentów, konfliktów, spraw związanych z konkurencją, może być więcej. W tym wszystkim dochodzi do prób zawłaszczania przestrzeni morskiej – stwierdziła Fotyga.

Generał Ben Hodges oznajmił, że najważniejszymi, newralgicznymi obszarami morskimi na świecie są Morze Południowochińskie, Morze Arktyczne i Morze Czarne. – Rywalizacja o ten akwen między Chinami, Filipinami, Wietnamem i Malezją ma duże znaczenie nie tylko dla Azji, ale również, ze względów handlowych, dla Europy – przekonywał, omawiając sytuację w Azji.

Amerykański wojskowy mówił też o zagrożeniu bezpieczeństwa morskiego ze strony Rosji, apelując o twardą postawę zachodniego świata. Ekspert Center for European Policy Analysis dodał, że aby zminimalizować ryzyko konfliktu konieczna jest bliska współpraca pomiędzy Zachodem a NATO, Unią Europejską oraz Stanami Zjednoczonymi.

– Topniejące lody w Arktyce powodują, że ruch statków staje się łatwiejszy. Rosja uważa, że jest to obszar jej wpływów i że każdemu statkowi, który go pokonuje, musi towarzyszyć rosyjski lodołamacz. Jest to sprzeczne z prawem międzynarodowym i trzeba temu się przeciwstawić – mówił z kolei gen. Ben Hodges o sytuacji w Arktyce.

–  Polska była, jest i będzie krajem morskim. Chcemy wykorzystywać nasz potencjał, chcemy uczestniczyć w wymianie towarowej i handlowej z całym światem. Nasz przemysł stoczniowy, który na początku lat 90. ubiegłego wieku uległ pewnym przeobrażeniom, jest coraz bardziej konkurencyjny, wyspecjalizowany. Polskie porty się rozwijają – mówił z kolei minister Grzegorz Witkowski.

PAP/ECR