W 2022 r. wartość polskiego eksportu gotowej karmy dla zwierząt wyniosła aż 1,9 mld euro – wynika z analizy przedstawionej w „Tygodniku Gospodarczym” Polskiego Instytutu Ekonomicznego.
Taki wynik oznacza, że karma dla zwierząt odpowiadała za 0,5 proc. wartości polskiego eksportu ogółem oraz za 4 proc. eksportu rolno-spożywczego. Według danych International Trade Center w 2022 r. udział Polski w światowym eksporcie karmy dla zwierząt domowych wyniósł aż 4,6 proc.
W polskim eksporcie dominuje karma dla psów i kotów – w 2022 r. jej sprzedaż za granicę osiągnęła wartość 1,6 mld euro. Stanowiło to przeszło 84 proc. wartości, a pod względem wolumenu ponad trzy czwarte eksportu karmy dla zwierząt ogółem. Taki wynik dał Polsce piąte miejsce wśród największych eksporterów karmy dla psów i kotów na świecie.
Nasz kraj najwięcej karmy dla psów i kotów wysyła do Niemiec (34 proc. wartości), Włoch (ok. 5,4 proc.), Francji i Czech (po 5,3 proc.) oraz do Rumunii (4,6 proc.). Poza Unią największymi importerami naszej karmy były Wielka Brytania (6,9 proc.) i Ukraina (3,3 proc.).
Jeśli chodzi o przyszłość, to są one dla branży obiecujące, głównie ze względu na wzrost liczby gospodarstw domowych w Europie, które posiadają zwierzęta domowe. W 2022 r. w 91 mln gospodarstw w Europie żyło ok. 340 mln zwierząt domowych. Poza tym pod koniec czerwca 2023 r. dla polskich eksporterów otworzyły się Chiny, gdzie w 2026 r. rynek karmy dla zwierząt osiągnie wartość 16,3 mld dolarów.
Źródło: PIE