W latach 2017-2021 do krajów Wspólnoty z polskich fabryk wyeksportowano aż 1937 elektrycznych autobusów. Według Macieja Mazura, dyrektora zarządzającego Polskim Stowarzyszeniem Paliw Alternatywnych, poza e-autobusami polska branża elektromobilności eksportuje też dużo akumulatorów litowo-jonowych.
Polska eksportuje zeroemisyjne autobusy także poza Unię Europejską, a największym ich importerem jest Norwegia, gdzie dostarczono prawie 150 sztuk. Kolejne są: Wielka Brytania, Szwajcaria, Mołdawia oraz Ukraina. W sumie w latach 2017-2021 było to ponad 200 wozów.
Cześć autobusów elektrycznych produkowanych w Polsce trafia też na nasze drogi, dzięki czemu od 2023 r. nasza flota e-autobusów będzie liczyć ok. 900 sztuk i będzie jedną z największych w całej Wspólnocie.
– Jednym z najważniejszych czynników, które przyczyniły się do uzyskania przez Polskę wiodącej pozycji w obszarze zeroemisyjnego transportu publicznego jest synergia pomiędzy poszczególnymi interesariuszami, tj. branżą, administracją centralną, publicznymi instytucjami finansowymi oraz agencjami wykonawczymi, wyspecjalizowanymi spółkami Skarbu Państwa oraz jednostkami samorządu terytorialnego – powiedział cytowany przez „Rz” Maciej Mazur.
Efektem opisywanej synergii jest zarówno dynamiczny wzrost popytu wewnętrznego, jak i wsparcie potencjału produkcyjnego branży oraz działań eksportowych.
Źródło: Rzeczpospolita