fbpx
sobota, 9 grudnia, 2023
Strona głównaKrajPolska turystyka zatrudnia wielu cudzoziemców

Polska turystyka zatrudnia wielu cudzoziemców

Aż jedna czwarta polskich firmz branży turystycznej zatrudnia cudzoziemców, a zdecydowana większość z nich to obywatele Ukrainy.

Najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości wykazał, że 26 proc. firm w polskim sektorze turystycznym zatrudnia osoby z zagranicy. W tej grupie dominują obywatele Ukrainy, którzy stanowią aż 93 proc. zatrudnionych obcokrajowców.

Wśród firm, w których pracują Ukraińcy, 15 proc. zatrudniło ich już po wybuchu wojny, a 12 proc. planuje ich zatrudnić w przyszłości. Ukraińcy pracują głównie w hotelach oraz w restauracjach, gdzie są zatrudniani jako pokojowe, pomoc kuchenna, kelnerzy lub kucharze.

Z raportu PARP dowiadujemy się, że jednym z największych wyzwań dla pracodawców sektora turystyki w najbliższym czasie jest pozyskanie i zatrzymanie w sektorze doświadczonych pracowników, których staż przekracza 5 lat. Dodatkowym problemem jest też sprostanie ich oczekiwaniom finansowym. Takie wyzwanie dotyczy aż 80 proc. firm z branży turystycznej. 73 proc. ankietowanych wskazało, że wyzwaniem dla firm po pandemii jest również konieczność sprostania oczekiwaniom pracowników w zakresie pewności zatrudnienia, a 71 proc. wskazało na konieczność odbudowania pozytywnego wizerunku sektora, zarówno z punktu widzenia samego miejsca pracy, jak i też możliwości rozwoju zawodowego.

Połowa spośród firm prowadzących procesy rekrutacyjne napotkała na trudności z obsadzeniem wolnych stanowisk. Najczęściej wskazywanymi źródłami problemów z rekrutacją pracowników w II edycji badania było małe zainteresowanie ofertą pracy lub wręcz brak chętnych kandydatów (63%). To duży wzrost w porównaniu do I edycji badania BBKL (2018), gdzie tylko 10% pracodawców zgłaszało problem braku zainteresowania ofertami pracy w sektorze

– napisano w raporcie PARP.

Według analityków PARP receptą na część problemów polskich firm z sektora turystycznego może być lepsze planowanie strategii działania, szczególnie w dłuższym terminie. Dzisiaj plan działania na okres przekraczający 3 miesiące posiada mniej więcej co trzecia firma działająca w turystyce, podczas gdy dla wszystkich firm działających w Polsce wskaźnik ten sięga aż 65 proc.

Źródło: PARP

 

Jarosław Wójtowicz
Jarosław Wójtowicz
Przygodę z dziennikarstwem zaczynał w 2003 roku jako akredytowany dziennikarz sportowy. Od 2009 roku współpracuje z różnymi portalami o tematyce gospodarczo-politycznej. Współtworzył portal dla mężczyzn Menstream.pl oraz pisał dla Oficyny Konserwatystów i Liberałów. Od 2021 roku związany z fpg24.pl. Prywatnie interesuje się sportem.

INNE Z TEJ KATEGORII

Izera w toku, czyli co z polskim autem elektrycznym

Projekt Izera – czyli budowa polskiej marki aut elektrycznych – jest już zrealizowany w niemal 40 procentach. Spółka zamierza uruchomić produkcję w 2026 roku.
2 MIN CZYTANIA

CBA zatrzymało byłego posła

W związku ze śledztwem dotyczącym przyjęcia korzyści majątkowej przez osobę pełniącą funkcję publiczną funkcjonariusze Delegatury CBA w Katowicach zatrzymali byłego wiceministra i posła na Sejm RP Adama G. oraz przedsiębiorcę Jarosława K.
< 1 MIN CZYTANIA

MŚP trzonem polskiej gospodarki?

Co prawda małe i średnie przedsiębiorstwa przynoszą polskiej gospodarce niemal co drugą złotówkę generując 49,6 proc. PKB, ale w największym stopniu jest to zasługa mikroprzedsiębiorstw, a nie firm małych i średniej wielkości. Jest jeszcze jedna rzecz, która może decydować o tym, że sytuacja tego sektora nie jest tak różowa, jak niektórzy chcieliby ją malować.
3 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Polski system finansowy jest stabilny

Narodowy Bank Polski przeanalizował krajowy system finansowy i ocenił, że jest on stabilny, a bilans ryzyka ulega polepszeniu.
2 MIN CZYTANIA

Ulgi w PIT cieszą się w Polsce popularnością

W ubiegłym roku z różnych ulg w PIT skorzystało w Polsce ponad półtora miliona osób. Najczęściej byli to młodzi ludzie.
2 MIN CZYTANIA

Izera w toku, czyli co z polskim autem elektrycznym

Projekt Izera – czyli budowa polskiej marki aut elektrycznych – jest już zrealizowany w niemal 40 procentach. Spółka zamierza uruchomić produkcję w 2026 roku.
2 MIN CZYTANIA