Ponad połowa małych i średnich przedsiębiorców w Polsce nie wierzy, że podwyższona inflacja zakończy się w tym roku – wynika z badań wykonanych dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor. Najwięcej pesymistów jest w sektorze usług oraz w przemyśle.
Badanie opublikowane przez BIG InfoMonitor wykazało również, że aż 63 proc. małych i średnich przedsiębiorców deklaruje negatywny wpływ inflacji na biznes (31 proc. twierdzi, że jest ono neutralne). Zaledwie 2 proc. ankietowanych przyznaje, że inflacja pozytywnie odbiła się na ich firmach, a 3 proc. nie ma w tym temacie zdania.
Co gorsza, inflacja wpływa też na wzrost liczby nieetycznych zachowań w biznesie, bo 40 proc. ankietowanych przedsiębiorców zauważyło takie zjawiska. Najczęściej mowa tutaj o ciągłym podnoszeniu cen, bez związku z kosztami (33 proc.), a także o unikaniu płacenia na czas (28 proc.). Co piąty przedsiębiorca zauważył, że ostatnio nasiliło się podbieranie klientów i nieuczciwa konkurencja, a 12 proc. twierdzi, że partnerzy biznesowi coraz częściej nie dotrzymują słowa lub zawartych umów. Według co dziesiątej firmy w polskim biznesie nie można już liczyć na dżentelmeńskie umowy.
Drugi kwartał br. był kolejnym, w którym wartość nieopłacanych terminowo faktur i kredytów podwyższyła się o 0,9 mld zł. W całym pierwszym półroczu br., wartość nieopłacanych terminowo zobowiązań kredytowych i pozakredytowych przyspieszyła, zwłaszcza w największych sektorach gospodarki – transporcie, przemyśle i handlu, ale również w takich branżach jak kultura i rozrywka, hotele i zakwaterowanie oraz działalność profesjonalna naukowa i techniczna. Przez 6 miesięcy tego roku przybyło prawie 1,8 mld zł zaległości, do 41,24 mld zł. Dla porównania w całym 2022 r. było to 2,2 mld zł (6 proc.), a w ciężkim covidowym 2021 r. – 3,8 mld zł (wzrost o ponad 11 proc.)
– mówi Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor.
Źródło: BIG InfoMonitor