Dane Głównego Urzędu Statystycznego mówią, że w 2022 roku wartość polskiego eksportu na Ukrainę wyniosła 10,1 mld USD – podał Polski Instytut Ekonomiczny. Oznacza to, że w porównaniu do 2021 roku polska sprzedaż dla Ukrainy wzrosła aż o 37 proc.
Ubiegłoroczny wynik Polski uplasował nasz kraj na drugim miejscu, jeśli chodzi o największych dostawców. Więcej Ukrainie sprzedali tylko Chińczycy, a za nami uplasowały się Niemcy oraz Rosja. PIE podkreślił, że w pierwszych pięciu miesiącach 2023 roku polski eksport utrzymał dynamikę wzrostu, a jego wartość wyniosła 4,6 mld dolarów. To o 67 proc. więcej niż w analogicznym okresie w 2021 roku oraz o 52 proc. więcej niż w 2022 r.
Polska sprzedaje Ukrainie głównie paliwa i oleje mineralne (21 proc.), a także pojazdy nieszynowe oraz ich części (10 proc.) i broń wraz z amunicją (8 proc.).
Polski eksport wspiera także odbudowę Ukrainy i codzienne życie jej mieszkańców. Wśród towarów, których sprzedaż na rynek ukraiński szybko rosła, przekraczając wartość 20 mln USD, są przede wszystkim: woda i pozostałe napoje bezalkoholowe (40,6 mln USD; +246 proc. r/r), aparatura telefoniczna (40,5 mln USD; +198 proc. r/r), szkło (33,4 mln USD; +267 proc. r/r), pomidory (21,5 mln USD; +409 proc. r/r) czy cebula (21 mln USD; +1030 proc. r/r)
– napisano w „Tygodniku Gospodarczym” PIE.
Analitycy PIE wskazują, że większa aktywność polskich firm na rynku ukraińskim to dobre doświadczenie, które może zaprocentować w postaci intensywniejszej internacjonalizacji, a także procentować realizacją inwestycji bezpośrednich, gdy przyjdzie czas na odbudowę Ukrainy.
Źródło: PIE