Polscy naukowcy opatentowali antykorozyjny lakier wodorozcieńczalny z dodatkiem tlenku grafenu G-Flake, którym można zabezpieczać stalowe konstrukcje budynków, wewnętrzne powierzchnie statków lub silniki elektryczne.

seagul/Pixabay

Nowy lakier z grafenem został opracowany przez naukowców z dwóch instytutów Sieci Badawczej Łukasiewicz – Instytutu Mikroelektroniki i Fotoniki (IMiF) i Instytutu Mechaniki Precyzyjnej (IMP) oraz z Instytutu Optoelektroniki Wojskowej Akademii Technicznej (WAT).

IMiF poinformował, że wyjątkowe właściwości antykorozyjne lakieru zostały już potwierdzone w badaniach, podczas których jedną część próbek pokryto lakierem wodorozcieńczalnym z dodatkiem grafenu, a drugą – lakierem bez tego dodatku. Badania przeprowadzono w środowisku obojętnej mgły solnej. Warunki takie sprzyjają korozji i ujawniają, która powłoka dobrze spełnia swoją antykorozyjną funkcję.

Próbki pokryte lakierem bez dodatku tlenku grafenu korodowały w przybliżeniu na 20 proc. powierzchni i następowało przerwanie ciągłości lakieru. Z kolei na próbkach pokrytych opatentowanym przez Polaków lakierem korozja objęła jedynie do pół procenta powierzchni badanej próbki, czyli aż o 40 razy mniej.

Nowy wynalazek może być stosowany w wielu obszarach. Jak wyjaśniła dr inż. Małgorzata Djas z IMiF lakier z grafenem przede wszystkim stanowi powłokę bazową, tzw. primer i może zabezpieczać stalowe konstrukcje budynków, ale też zostać wykorzystany w motoryzacji, lotnictwie, przemyśle naftowym i gazowniczym, energii odnawialnej, a nawet w technologiach kosmicznych.

Autorzy analizy z Łukasiewicz – IMiF wyliczyli globalne koszty skutków korozji nawet na 2,5 bln dolarów rocznie. To przekłada się nawet na 3-4 proc. PKB krajów uprzemysłowionych. Z kolei roczna wartość rynku powłok antykorozyjnych na świecie wynosi aż 12 mld USD.

PAP

Poprzedni artykułCzy Niemcy powinni zapłacić za zniszczenie Warszawy?
Następny artykułUkraiński operator pocztowy wejdzie do Polski