Polski rynek pracy przestaje się kurczyć, a dowodem na to jest liczba ogłoszeń o pracę publikowanych na największych portalach rekrutacyjnych – wynika z najnowszego raportu firm Grant Thornton oraz Element. Według analizy, w lipcu 2023 roku pracodawcy opublikowali tylko o niecały 1 proc. mniej ogłoszeń niż przed rokiem.
W sumie w lipcu br. na 50 największych portalach rekrutacyjnych w polskim internecie opublikowano 285,6 tys. ogłoszeń, czyli o dokładnie 2351 mniej niż rok temu, ale o 5489 więcej niż w czerwcu obecnego roku.
Polskie firmy dostosowały się do nowych warunków
Zdaniem Macieja Michalewskiego, CEO firmy Element, lipcowy rezultat może oznaczać, że firmy w Polsce dopasowały się do nowych warunków, czyli wysokiej inflacji, wysokich kosztów funkcjonowania oraz wzrostu liczby kandydatów do pracy wynikającego z wojny na Ukrainie. Poza tym większość polskich firm przeprowadziła już konieczne restrukturyzacje i wróciła do normalnego trybu działalności, więc niewykluczone, że wkrótce przejdą w tryb rozwoju i liczba ofert pracy na rynku będzie większa.
Jeśli wziąć pod uwagę dynamikę roczną, liczba ofert pracy w gospodarce wyraźnie się stabilizuje. Jest wręcz najbardziej stabilna odkąd ponad trzy lata temu zaczęliśmy ją mierzyć. To pozytywne wieści, bo ostatnie lata przynosiły wręcz aż zbyt dużo zmian. Najpierw liczba ofert runęła, ponieważ wybuchła pandemia, potem gwałtownie zaczęła wzrastać, kiedy gospodarka wyszła z lockdownu (do tego stopnia, że pracodawcy mieli problem z pozyskaniem ludzi do pracy), a potem wybuchła wojna w Ukrainie i liczba ogłoszeń znowu zaczęła nagle spadać. Teraz te wstrząsy wygasły i wreszcie rzeczywistość wydaje się przewidywalna, a pracodawcy mogą funkcjonować względnie normalnie, tak jak przed 2020 rokiem
– powiedziała z kolei Monika Łosiewicz, menedżer ds. potencjału ludzkiego Grant Thornton.
Rośnie liczba benefitów
Raport firm Grant Thornton oraz Element wykazał również, że w lipcu nieznacznie wzrosła atrakcyjność ofert pracy w Polsce. Dowodem na to jest niewielki wzrost liczby benefitów oferowanych kandydatom. Średnio pracodawcy oferują 6,6 benefitów na ofertę pracy, czyli blisko rekordowego wyniku z początku 2022 roku, gdy wskaźnik ten wynosił 6,7.
Najczęściej oferowaną zachętą w polskich ofertach pracy były szkolenia (86 proc. ogłoszeń), a kolejne były pakiety medyczne (65 proc.) oraz obietnica wysokiego/atrakcyjnego wynagrodzenia (64 proc.).
Źródło: Grant Thornton