fbpx
czwartek, 25 kwietnia, 2024
Strona głównaBiznesPolski sektor handlu potrzebuje pracowników z kompetencjami technicznymi

Polski sektor handlu potrzebuje pracowników z kompetencjami technicznymi

Branżę handlową czekają wyzwania z zakresu cyfryzacji oraz optymalizacji procesów. Przedsiębiorcy chcą poprawić zaangażowanie kadry oraz lepiej odpowiadać na rosnące potrzeby klientów – wynika z badania przeprowadzonego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości.

Badania w sektorze handlu były przeprowadzone w 2021 r. Ze względu na pandemię koronawirusa był to czas nietypowy dla wszystkich gałęzi gospodarki. W sektorze handlu wprowadzono liczne modyfikacje, m.in. w strategiach działania firm oraz strukturze zatrudnienia (np. kierowanie pracowników na inne stanowiska). W związku z pandemią w 30 proc. firm skrócono czas pracy pracowników, w 21 proc. zaistniała konieczność przeszkolenia pracowników, a 14 proc. przedsiębiorstw zmieniło model pracy na formę zdalną. W przeciwieństwie do innych branż, w handlu nie pojawiły się nowe stanowiska pracy i aż 78 proc. pracodawców nie przewiduje pojawienia się ich w ciągu najbliższych 5 lat.

Według ekspertów, w sektorze handlu brakuje przede wszystkim kompetencji technicznych i cyfrowych związanych z postępującą automatyzacją procesów sprzedażowych oraz kompetencji społecznych, takich jak kreatywność oraz umiejętność krytycznego myślenia. Innego zdania są jednak pracodawcy. Aż 93 proc. z nich twierdzi, że kompetencje większości pracowników są w pełni zadowalające i nie ma potrzeby ich doskonalenia. W szkoleniach i kursach częściej i chętniej biorą udział pracownicy zatrudnieni na kluczowych stanowiskach z dłuższym stażem w firmie. Wśród metod mających opinię najskuteczniejszych, znalazły się techniki łączące naukę tradycyjną z elementami nauki online oraz szkolenia, podczas których nowi pracownicy pod opieką starszych kolegów wdrażają się w obowiązki na stanowisku pracy.

Wyzwania dla handlu

Z obserwacji oraz badań wynika, że sektor handlu czekają duże wyzwania. Przede wszystkim będą one związane z transformacją cyfrową oraz optymalizacją procesów. Przedstawiciele sektora zdają sobie sprawę z konieczności wdrażania nowych technologii, zarówno w procesach produkcyjnych, logistycznych, jak i sprzedażowych. Cyfryzacja sektora to wyzwanie finansowe i kompetencyjne – rośnie zapotrzebowanie na pracowników mających kompetencje cyfrowe i techniczne. Rośnie również znaczenie wiedzy w zakresie e-commerce. Sprzedaż internetowa generuje zaś zapotrzebowanie na coraz bardziej wydajne rozwiązania logistyczne – kluczowa jest tutaj szybkość dostaw oraz brak pomyłek w zamówieniach.

Przedsiębiorcy uważają, że wymagające będzie także podnoszenie zaangażowania pracowników oraz zaspokajanie coraz bardziej indywidualnych potrzeb klientów. Takie wnioski mieli częściej pracodawcy, którzy w czasie badań prowadzili rekrutacje. Może to oznaczać, że poszukiwanie nowych pracowników jest odpowiedzią właśnie na wskazane wyzwania – firmy, które borykają się z niskim zaangażowaniem pracowników i sprostaniem indywidualnym potrzebom klientów, starają się szukać nowych osób, które mogą pomóc przezwyciężyć te trudności.

Plany na przyszłość

Najczęściej planowaną zmianą jest podwyższenie średniej marży (33 proc. wskazań) oraz wprowadzenie nowej usługi lub produktu (32 proc. wskazań). Inwestycje w rozwój kadry oraz zwiększenie nakładów na innowacyjność w firmie planuje 12 proc. pracodawców, zaledwie 10 proc. planuje zainwestować w nowe technologie informatyczne, a tylko 8 proc. planuje zautomatyzować wybrane procesy w firmie. Wnioski nie są szczególnie zaskakujące. Takie działania wymagają dużych nakładów finansowych i mogą sobie na nie pozwolić przede wszystkim duże firmy.

INNE Z TEJ KATEGORII

„Drapieżne koty” z Polski sprawdziły się na polu walki. Ukraińcy zwiększają zamówienia

Polskie wozy bojowe Oncilla, wyprodukowane przez firmę Mista ze Stalowej Woli, doskonale sprawdziły się na polu walki. Na froncie walczy już setka transporterów. Ukraińska armia zamówiła kolejną partię „drapieżnych kotów”.
2 MIN CZYTANIA

Polski drób niedługo znajdzie się na azjatyckich stołach

– Produkujemy rocznie trzy miliony ton mięsa drobiowego. To najwięcej w UE – zaznacza Dariusz Goszczyński, prezes zarządu Krajowej Rady Drobiarstwa – Izba Gospodarcza (KRD-IG). Według niego, wysoka jakość rodzimego drobiu predestynuje go do sprzedaży nawet na tak wymagających rynkach jak Japonia czy Hongkong.
4 MIN CZYTANIA

Rosnące koszty działalności największym problemem mikroprzedsiębiorstw i małych firm

Ogólnie rosnące koszty prowadzenia działalności gospodarczej otwierają ranking obecnych obaw mikroprzedsiębiorstw i małych firm. Nieznacznie mniej wskazań dotyczy problemu nierzetelnych kontrahentów
4 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Polski drób niedługo znajdzie się na azjatyckich stołach

– Produkujemy rocznie trzy miliony ton mięsa drobiowego. To najwięcej w UE – zaznacza Dariusz Goszczyński, prezes zarządu Krajowej Rady Drobiarstwa – Izba Gospodarcza (KRD-IG). Według niego, wysoka jakość rodzimego drobiu predestynuje go do sprzedaży nawet na tak wymagających rynkach jak Japonia czy Hongkong.
4 MIN CZYTANIA

Rosnące koszty działalności największym problemem mikroprzedsiębiorstw i małych firm

Ogólnie rosnące koszty prowadzenia działalności gospodarczej otwierają ranking obecnych obaw mikroprzedsiębiorstw i małych firm. Nieznacznie mniej wskazań dotyczy problemu nierzetelnych kontrahentów
4 MIN CZYTANIA

Pierwszy polski fundusz REIT zadebiutuje na Głównym Rynku GPW

Mount Globalny Rynku Nieruchomości FIZ – to nazwa polskiego funduszu aktywnie inwestującego w nieruchomości typu REIT, który w poniedziałek 22 kwietnia stanie się 412. podmiotem notowanym na Głównym Rynku Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie.
2 MIN CZYTANIA