Raport „Cross-border w 2022 roku. Gdzie Polacy sprzedawali najwięcej” przygotowany przez platformę sklepową IdoSell wykazał, że 45 proc. polskich sklepów internetowych sprzedaje za granicę. Najwięcej w polskich sklepach internetowych kupują Niemcy, bo w 2022 roku wartość tego rynku dla polskiego e-commerce wyniosła aż 380 mln GMV.
GMV, czyli Gross Merchandise Value, to wskaźnik pokazujący sumaryczną wartość transakcji w danym okresie zawartych we wszystkich sklepach internetowych prowadzonych w oparciu o konkretne rozwiązanie e-commerce. Jak wspomnieliśmy wyżej, dla Niemiec wyniósł on w 2022 roku 380 mln GMW, a dla drugich w zestawieniu Czech już 166 mln GMV. Trzecia była Rumunia z wynikiem 85,8 mln GMV.
W raporcie napisano, że najwięcej transakcji przeprowadzono z podmiotami z Niemiec, Czech, Wielkiej Brytanii, Ukrainy, Słowacji i Francji, ale polskie sklepy miały też klientów na Martynice, w Makau czy nawet na Antigui i Barbudzie. Najwyższe średnie koszyków odnotowali e-sprzedawcy, którzy sprzedawali w 2022 roku do Grecji (1 791 zł) i Holandii (1 112 zł).
Jeśli chodzi o metody dostaw i płatności, to różnią się one w zależności od rynków. W Niemczech najbardziej popularne są usługi kurierów DHL, a w Czechach i we Włoszech klienci polskich e-sklepów korzystają z pick-up pointów. We Francji, na Litwie i w Holandii klienci preferują firmę kurierską DPD, a w Rumunii i na Słowacji paczki są dostarczane najczęściej przez lokalnych kurierów. Najpopularniejszą globalnie metodą płatności jest opłata za pobraniem.
Źródło: ISBnews