fbpx
poniedziałek, 11 grudnia, 2023
Strona głównaBiznesPolskie firmy coraz odważniejsze na świecie

Polskie firmy coraz odważniejsze na świecie

Polskie firmy coraz śmielej decydują się na eksport i ekspansję kapitałową w Europie, ale także na innych kontynentach. W 2021 roku polski kapitał był obecny w ponad stu krajach.

Polskie firmy chętniej wchodzą na zagraniczne rynki, a poza dużymi przedsiębiorstwami na ekspansję coraz częściej decydują się podmioty małe i średnie – powiedział agencji Newseria Biznes Piotr Kuffel, dyrektor Biura Ekspansji Zagranicznej w Banku Gospodarstwa Krajowego.

Firmy z Polski nie tylko eksportują produkty, ale też są zainteresowane ekspansją kapitałową. Mowa tutaj na przykład o inwestycjach w fabryki za granicą czy przejmowanie zagranicznych konkurentów.

W ekspansji polskich firm cały czas dominują kierunki związane z Unią Europejską. Mówimy szczególnie o Niemczech, gdzie dostrzegamy problem sukcesji, tutaj chodzi głównie o przejęcia istniejących przedsiębiorstw. Kolejnym rynkiem jest Wielka Brytania, ponieważ brexit spowodował, że polskie firmy, chcąc być bliżej swoich odbiorców końcowych, decydują się na stawianie tam fabryk

– powiedział Newserii Biznes Piotr Kuffel.

Przytaczane dane Eurostatu pokazują, że w latach 2013-2019 liczba jednostek zależnych polskich firm za granicą wzrosła o 7 proc. (do 1670 podmiotów), a przychody rodzimych przedsiębiorstw z tego tytułu zwiększyły się aż o 33 proc. – do wartości 33,13 mld euro. Z kolei w 2021 roku polskie firmy zaangażowały swój kapitał w 114 krajach, a najczęściej były to Niemcy, Czechy, Ukraina oraz Stany Zjednoczone.

Kierunki ekspansji zagranicznej polskich firm są uzależnione od rozmiarów podmiotów. Duże przedsiębiorstwa mają rozłożone plany między Europę, Azję Centralną oraz Amerykę Północną, natomiast małe i średnie firmy inwestują głównie w Europie Środkowo-Wschodniej.

Źródło: Newseria Biznes
Jarosław Wójtowicz
Jarosław Wójtowicz
Przygodę z dziennikarstwem zaczynał w 2003 roku jako akredytowany dziennikarz sportowy. Od 2009 roku współpracuje z różnymi portalami o tematyce gospodarczo-politycznej. Współtworzył portal dla mężczyzn Menstream.pl oraz pisał dla Oficyny Konserwatystów i Liberałów. Od 2021 roku związany z fpg24.pl. Prywatnie interesuje się sportem.

INNE Z TEJ KATEGORII

Co polski biznes myśli o jednolitym rynku UE?

Zdecydowana większość polskich przedsiębiorców ceni sobie uczestnictwo w jednolitym rynku Unii Europejskiej, który – w ich opinii – daje im przewagę nad konkurentami spoza Europy.
2 MIN CZYTANIA

W Cyber Monday sprzedaje się więcej niż w Black Friday

Amerykanie przeznaczyli na zakupy internetowe w tegorocznym gorącym okresie zakupowym 38 miliardów dolarów, co oznacza wzrost o 7,8 proc. wobec zeszłorocznego wyniku.
< 1 MIN CZYTANIA

Małe jest piękne! O mitach i zagrożeniach w polskim biznesie [WYWIAD]

Chciałbym, aby nasza rozmowa była potraktowana jako hołd złożony najmniejszym przedsiębiorcom, bez których już dawno polska gospodarka by się zawaliła – mówi nam Krzysztof Oppenheim, ekspert finansowy i członek Zespołu Roboczego ds. Restrukturyzacji i Upadłości w Radzie Przedsiębiorców przy Rzeczniku MŚP. Rozmawiamy o pułapkach, w jakie wpadają przedsiębiorcy, i priorytetach, które decydują o powodzeniu lub klęsce w biznesie.
11 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Polski system finansowy jest stabilny

Narodowy Bank Polski przeanalizował krajowy system finansowy i ocenił, że jest on stabilny, a bilans ryzyka ulega polepszeniu.
2 MIN CZYTANIA

Ulgi w PIT cieszą się w Polsce popularnością

W ubiegłym roku z różnych ulg w PIT skorzystało w Polsce ponad półtora miliona osób. Najczęściej byli to młodzi ludzie.
2 MIN CZYTANIA

Izera w toku, czyli co z polskim autem elektrycznym

Projekt Izera – czyli budowa polskiej marki aut elektrycznych – jest już zrealizowany w niemal 40 procentach. Spółka zamierza uruchomić produkcję w 2026 roku.
2 MIN CZYTANIA