Aż 63 proc. przedsiębiorstw w Polsce w ciągu najbliższych 18 miesięcy planuje zwiększyć wydatki na narzędzia oparte na sztucznej inteligencji – wynika z najnowszego raportu EY. Transformacja cyfrowa polskich firm nabiera tempa.
Ze wszystkich przebadanych firm 22 proc. chce podnieść wydatki na AI w znaczącym stopniu, a 41 proc. nieznacznie. Z kolei 23 proc. przedsiębiorstw utrzyma te wydatki na obecnym poziomie, zaś redukcję nakładów planuje 3 proc. firm. Badanie EY wykazało również, że 20 proc. firm w Polsce zakończyło proces wdrażania AI, natomiast 42 proc. jest w jego trakcie.
Wśród firm, które przeszły całą procedurę implementacyjną aż 80 proc. deklaruje osiągnięcie zamierzonych korzyści, a w dwóch trzecich cały proces wiązał się z koniecznością realizacji szerszej transformacji. Tylko 8 proc. firm przerwało próbę wdrożenia sztucznej inteligencji do organizacji, przede wszystkim ze względów technologicznych (42 proc.). Innym powodem były względy finansowe, na które wskazało 37 proc. ankietowanych.
Firmy w Polsce wdrażają rozwiązania z zakresu sztucznej inteligencji w celu usprawnienia lub automatyzacji procesów wewnętrznych (40 proc.) albo dla lepszego dotarcia do klientów (34 proc.). Poza tym, zwrócenie się w kierunku AI to reakcja na działania konkurencji (7 proc.) oraz skutek obawy przed utratą talentów (3 proc.). Rozwiązania AI są wdrażane przede wszystkim w obszarze obsługi klienta (50 proc.), sprzedaży (40 proc.) oraz IT (37 proc.). Najrzadziej z AI firmy korzystają w kwestiach prawno-proceduralnych (6 proc.).