Najważniejszymi polskimi portami morskimi są Gdańsk, Gdynia, Świnoujście, Szczecin i Police. 2022 rok był okresem wyraźnego wzrostu liczby obsługiwanych statków oraz przeładowanych towarów. W poprzednim roku obroty ładunkowe w tych portach wyniosły 119 milionów ton, co oznacza, że wzrosły o 23,1 proc. względem roku 2021.
Jakie są, skąd pochodzą i dokąd płyną towary z polskich portów
Najczęściej przeładowywano ładunki suche (głównie węgiel i koks), mokre (przede wszystkim ropa naftowa i jej pochodne) oraz duże kontenery.
60,5 proc. przewożonych towarów było w relacji z portami w Europie, 14,5 proc. z portami w Afryce, 10,2 proc. – Azji, 6,7 proc. – Ameryki Północnej, 5,2 proc. – Ameryki Środkowej i Południowej, a 2,5 proc. – Australii i Oceanii.
Pasażerów coraz mniej
Jednocześnie wyraźnie spadła liczba przewozów pasażerskich. W 2022 roku z tej formy podróżowania przez polskie porty skorzystało niewiele ponad 2 miliony osób, czyli o 13,3 proc. mniej niż w roku wcześniejszym.
Zgodnie ze stanem na koniec 2022 roku, 88 statków transportowych było własnością lub współwłasnością polskich armatorów.
stat.gov.pl