W 2022 roku klienci podmiotów rynku finansowego w Polsce złożyli ponad 2,2 mln reklamacji. Podczas trwającego w Poznaniu kongresu Impact’23 rzecznik finansowy Bohdan Pretkiel wyjaśnił, że uwzględniona została jedynie połowa z nich. Poza tym co roku do rzecznika finansowego trafia ponad 40 tys. spraw indywidualnych.
Czego dotyczą reklamacje na rynku finansowym?
Bohdan Pretkiel zapytany o główne bolączki polskich klientów wskazał, że od lat są to obowiązkowe ubezpieczenia OC oraz kredyty frankowe. Rzecznik dodał, że coraz większym problemem jest też zapewnienie bezpieczeństwa klientów obsługiwanych za pośrednictwem aplikacji internetowych.
Rzecznik finansowy jest w stanie pomóc klientowi przez przeprowadzenie mediacji. Bohdan Pretkiel dodał, że co roku ponad 300 spraw kończy się zawarciem ugody między instytucją finansową a klientem. Drugą opcją jest interwencja w imieniu klienta.
Instytucje finansowe są w stanie, przy użyciu odpowiedniej argumentacji prawnej, zmienić swoje stanowisko. Dlatego ja zawsze powtarzam, że my nie tylko chronimy klientów rynku finansowego, ale po części też jesteśmy w pewnym sensie takim dodatkowym zewnętrznym audytorem dla tego rynku
– powiedział Bohdan Pretkiel.
Jeśli zdarzy się sytuacja, która, mimo interwencji rzecznika finansowego, nie zakończy się pomyślnie, to zawsze możemy skierować sprawę do sądu i wspomóc na etapie postępowania sądowego w sądzie powszechnym
– podkreślił rzecznik finansowy.
Ostatnim narzędziem w rękach instytucji rzecznika finansowego jest skarga nadzwyczajna do Sądu Najwyższego, których tylko w 2022 r. założono prawie 20.