Z badania sondażowego platformy UCE Research i Grupy BLIX wynika, że 55,7 proc. Polaków jest przeciwnych obowiązkowemu okazywaniu w sklepach Unijnego Certyfikatu COVID bądź zaświadczenia o szczepieniu, wyniku testu lub informacji o przejściu choroby – w tym 36,1 proc. badanych wyraża swój sprzeciw w sposób zdecydowany.

Konsumenci nie chcą obniżenia komfortu zakupów, kolejek i wydłużenia czasu oczekiwania na wchodzenie do sklepów. – Sprawdzanie dokumentów każdej osobie mogłoby być bardzo czasochłonne i źle odbierane przez klientów, co już pokazała słynna sytuacja w jednej z placówek handlowych. Klienci byli mocno niezadowoleni – komentuje Marcin Lenkiewicz z Grupy BLIX. Jak ocenia, dla respondentów istotną kwestią może być również obawa wykluczenia społecznego niezaszczepionych Polaków.

Z badania wynika zarazem, że 33,9 proc. ankietowanych uważa, że należy bezwzględnie stosować nakaz okazywania ww. dokumentów. W tej grupie obowiązek taki zdecydowanie popiera 17,4 proc. respondentów.

Z sondażu wynika ponadto, że co dziesiąty Polak nie ma wyrobionej opinii w kwestii obowiązku okazywania certyfikatów covidowych. Według autorów badania może to być efektem dezinformacji w mediach oraz braku sprawdzonego źródła wiedzy. – Niezdecydowani Polacy mogą jeszcze zmienić myślenie, ponieważ mocno wchodzimy w piątą falę pandemii. To może nakłonić niektórych Polaków do zmiany zdania, jednak nie sądzę, żeby to była stała zmiana – uważa Lenkiewicz.

Badanie zostało przeprowadzone w dniach 18–19 stycznia 2022 roku metodą CAWI przez UCE Research i Grupę BLIX na próbie 1002 dorosłych Polaków, którzy we własnych gospodarstwach domowych są odpowiedzialni za robienie codziennych zakupów.

PAP

Poprzedni artykułOskarżenie nie tylko skandaliczne, ale przede wszystkim niezgodne z prawdą
Następny artykułNowe perspektywy crowdfundingu