Incheon International Airport, główne międzynarodowe lotnisko Korei Południowej, zwyciężyło w postępowaniu na doradcę strategicznego Centralnego Portu Komunikacyjnego. W grudniu CPK planuje podpisanie trzyletniej umowy z Koreańczykami.

Spółka Centralny Port Komunikacyjny ogłosiła dialog konkurencyjny na doradcę strategicznego w połowie marca 2020 roku. Do finalnej fazy postępowania zostały wybrane dwa lotniska: Incheon w Seulu i Narita w Tokio. Komisja przetargowa wskazała na Incheon, kierując się kryteriami jakościowymi (doświadczeniem zespołu i metodologią realizacji zamówienia) oraz ceną.

Pojedynek między Narita a Incheon był zażarty. Ostateczny wybór poprzedzało wieloetapowe postępowanie realizowane w formule dialogu konkurencyjnego. Obie firmy przedstawiły zespół znakomitych ekspertów. Ostatecznie zwyciężył Incheon z Korei Południowej, uzyskując nieco wyższą punktację w każdej z kategorii.
– Chciałbym jednak wyrazić również uznanie dla strony japońskiej i podziękować obu zespołom za miesiące wspólnej pracy – mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.

Incheon w Seulu to główne międzynarodowe lotnisko Korei Południowej. Koreański hub otwarty został w 2001 roku i znajduje się w Yeongjong-Yongu, 52 km od centrum Seulu. Trasę z centrum Seulu na lotnisko pociąg expresowy pokonuje w 43 minuty. W ubiegłym roku Incheon, posiadający trzy drogi startowe, obsłużył 71 mln pasażerów. Port w Seulu nadal jest rozbudowywany – aktualnie budowana jest czwarta droga startowa. Docelowo do 2024 roku koreańskie lotnisko ma obsłużyć 100 mln pasażerów i 7 mln ton cargo rocznie.

– Wybór doradcy strategicznego CPK to istotny kamień milowy na drodze do budowy nowego systemu transportowego dla Polski i Europy Środkowo-Wschodniej. Incheon to lotnisko o międzynarodowej renomie, a jednocześnie uznany partner na globalnym rynku lotniczym. Współpraca z tym portem daje nam dostęp do unikatowej wiedzy i specjalistycznego know-how, które będą nam potrzebne podczas realizacji megaprojektu CPK – mówi wiceminister Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Centralny Port Komunikacyjny „Solidarność” w pierwszym etapie ma mieć dwie drogi startowe umożliwiające obsłużenie 45 mln pasażerów. Z  centrum Warszawy na lotnisko będzie można dojechać koleją zaledwie w ciągu 15 minut.

– CPK jest strategiczną inwestycją infrastrukturalną, której realizacja będzie pozytywnym bodźcem dla polskiej gospodarki. Wspieramy współpracę międzynarodową spółek Skarbu Państwa, zwłaszcza gdy umożliwia transfer wiedzy i technologii. Jestem przekonany, że rozpoczęcie działań w formule doradztwa strategicznego może otworzyć pole do rozmów o współpracy gospodarczej w zakresie nie ograniczającym się tylko do sektora lotniczego – podkreśla Janusz Kowalski, wiceminister aktywów państwowych.

Aktualnie trwa wyłanianie jednego z trzech zagranicznych konsorcjów, które ma opracować master plan dla Centralnego Portu Komunikacyjnego. Master plan będzie kluczowym dokumentem określającym założenia projektowe, lokalizacyjne, a także parametry lotniska oraz warianty budowy i sposoby finansowania lotniska. O lukratywne zlecenie walczą konsorcja z Francji, Holandii oraz konsorcjum niemiecko-austriackie.
Otwarcie CPK „Solidarność” planowane jest na rok 2027.