fbpx
wtorek, 19 marca, 2024
Strona głównaForum inwestycjiPort Lotniczy Incheon doradcą strategicznym Centralnego Portu Komunikacyjnego

Port Lotniczy Incheon doradcą strategicznym Centralnego Portu Komunikacyjnego

Incheon International Airport, główne międzynarodowe lotnisko Korei Południowej, zwyciężyło w postępowaniu na doradcę strategicznego Centralnego Portu Komunikacyjnego. W grudniu CPK planuje podpisanie trzyletniej umowy z Koreańczykami.

Spółka Centralny Port Komunikacyjny ogłosiła dialog konkurencyjny na doradcę strategicznego w połowie marca 2020 roku. Do finalnej fazy postępowania zostały wybrane dwa lotniska: Incheon w Seulu i Narita w Tokio. Komisja przetargowa wskazała na Incheon, kierując się kryteriami jakościowymi (doświadczeniem zespołu i metodologią realizacji zamówienia) oraz ceną.

Pojedynek między Narita a Incheon był zażarty. Ostateczny wybór poprzedzało wieloetapowe postępowanie realizowane w formule dialogu konkurencyjnego. Obie firmy przedstawiły zespół znakomitych ekspertów. Ostatecznie zwyciężył Incheon z Korei Południowej, uzyskując nieco wyższą punktację w każdej z kategorii.
– Chciałbym jednak wyrazić również uznanie dla strony japońskiej i podziękować obu zespołom za miesiące wspólnej pracy – mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.

Incheon w Seulu to główne międzynarodowe lotnisko Korei Południowej. Koreański hub otwarty został w 2001 roku i znajduje się w Yeongjong-Yongu, 52 km od centrum Seulu. Trasę z centrum Seulu na lotnisko pociąg expresowy pokonuje w 43 minuty. W ubiegłym roku Incheon, posiadający trzy drogi startowe, obsłużył 71 mln pasażerów. Port w Seulu nadal jest rozbudowywany – aktualnie budowana jest czwarta droga startowa. Docelowo do 2024 roku koreańskie lotnisko ma obsłużyć 100 mln pasażerów i 7 mln ton cargo rocznie.

– Wybór doradcy strategicznego CPK to istotny kamień milowy na drodze do budowy nowego systemu transportowego dla Polski i Europy Środkowo-Wschodniej. Incheon to lotnisko o międzynarodowej renomie, a jednocześnie uznany partner na globalnym rynku lotniczym. Współpraca z tym portem daje nam dostęp do unikatowej wiedzy i specjalistycznego know-how, które będą nam potrzebne podczas realizacji megaprojektu CPK – mówi wiceminister Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Centralny Port Komunikacyjny „Solidarność” w pierwszym etapie ma mieć dwie drogi startowe umożliwiające obsłużenie 45 mln pasażerów. Z  centrum Warszawy na lotnisko będzie można dojechać koleją zaledwie w ciągu 15 minut.

– CPK jest strategiczną inwestycją infrastrukturalną, której realizacja będzie pozytywnym bodźcem dla polskiej gospodarki. Wspieramy współpracę międzynarodową spółek Skarbu Państwa, zwłaszcza gdy umożliwia transfer wiedzy i technologii. Jestem przekonany, że rozpoczęcie działań w formule doradztwa strategicznego może otworzyć pole do rozmów o współpracy gospodarczej w zakresie nie ograniczającym się tylko do sektora lotniczego – podkreśla Janusz Kowalski, wiceminister aktywów państwowych.

Aktualnie trwa wyłanianie jednego z trzech zagranicznych konsorcjów, które ma opracować master plan dla Centralnego Portu Komunikacyjnego. Master plan będzie kluczowym dokumentem określającym założenia projektowe, lokalizacyjne, a także parametry lotniska oraz warianty budowy i sposoby finansowania lotniska. O lukratywne zlecenie walczą konsorcja z Francji, Holandii oraz konsorcjum niemiecko-austriackie.
Otwarcie CPK „Solidarność” planowane jest na rok 2027.

Jarosław Mańka
Jarosław Mańka
Dziennikarz, reżyser, scenarzysta i producent, autor kilkunastu filmów dokumentalnych i reportaży (kilka z nich nagrodzonych). Absolwent historii na Uniwersytecie Jagiellońskim. Pasjonat podróży i tajemnic historii. Propagator patriotyzmu gospodarczego. Współpracownik magazynu „Nasza Historia”.

INNE Z TEJ KATEGORII

UOKiK doradza cierpliwość przy inwestowaniu

W związku ze Światowym Dniem Konsumenta Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów apeluje do Polaków o cierpliwość i ostrożność przy inwestowaniu.
2 MIN CZYTANIA

Polacy wolą oszczędzać niż inwestować

Polacy niechętnie inwestują, bo mają niski poziom wiedzy finansowej, nie ufają instytucjom finansowym, a oferta inwestycyjna nie jest dla nich przejrzysta.
2 MIN CZYTANIA

Młode Polki interesują się inwestowaniem

Większość Polek dobrze ocenia własną sytuację finansową, a młodsze kobiety są coraz bardziej zainteresowane inwestycjami.
< 1 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Jak Bismarck wydusił reparacje od Francji

Sprawa niemieckich reparacji należnych Polsce za zniszczenia podczas II wojny światowej wraca jak bumerang – ostatnio za sprawą wypowiedzi Donalda Tuska. Niemcy (i Donald Tusk) uważają sprawę za zamkniętą. Tymczasem warto przypomnieć, jak Niemcy wymogli reparacje za wojnę z Francją 1870-71 r.
5 MIN CZYTANIA

Największy filantrop w powojennej Polsce

Zarządzał jedną z największych prywatnych fortun w powojennej Europie. Był filantropem, mecenasem sztuki i wielkim patriotą. Finansował wiele polskich przedsięwzięć, ale przede wszystkim instytucje kultury. Czasem jednak odmawiał pomocy: na prośbę o wsparcie polskich sportowców na igrzyska w Moskwie odpowiedział, że „chwilowo nie posiada rubli”.
11 MIN CZYTANIA

„Warszyc. Inny wróg, cel ten sam”

Stworzył silną, liczącą kilka tysięcy żołnierzy organizację antykomunistyczną o nazwie Konspiracyjne Wojsko Polskie. Stanisław Sojczyński „Warszyc” walczył do końca, bo – jak mówił: zmienił się tylko wróg, a cel pozostaje ten sam – niepodległość.
4 MIN CZYTANIA