Budowa trzeciego terminalu kontenerowego w DCT Gdańsk będzie możliwa dzięki pożyczce w kwocie 100 mln euro, która zostanie udzielona przez Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju. Pożyczka ma charakter uprzywilejowany, co oznacza, że w razie ogłoszenia upadłości posiadacza spłata długu będzie miała charakter priorytetowy. Dzięki tej inwestycji do 2025 r. całkowita przepustowość portu w Gdańsku ma zwiększyć się o prawie 50 proc.
„Kredyt EBOiR w wysokości 100 mln euro jest częścią pakietu finansowania o wartości 863,5 mln euro, udzielonego przez grupę lokalnych i międzynarodowych kredytodawców dla polskiej firmy DCT Gdańsk i jej spółki macierzystej, Baltic Hub” – poinformował EBOiR.
Zgodnie z planem nowy terminal będzie miał 717 metrów głębokowodnego nabrzeża i 36 hektarów powierzchni stoczniowej. W pierwszej fazie inwestycji zostanie on wyposażony w 7 energooszczędnych suwnic typu ship-to-shore i 20 półautomatycznych suwnic szynowych.
Aktualnie Gdańsk jest jedynym głębokowodnym portem terminalowym w Polsce i jedynym portem na Bałtyku, który może obsługiwać największe kontenerowce typu Ultra Large Container Vessel (ich długość może sięgać 400 metrów). Nowy terminal pozwoli zwiększyć wymianę handlową w zakresie szybko rotujących dóbr konsumpcyjnych, maszyn i elektroniki między Europą a Azją. Terminal 3 ma zacząć działać do końca 2024 r., a ukończenie inwestycji ma nastąpić w roku 2025.
PAP