W 2019 roku w Gdańsku przeładowano rekordowe 52 mln ton towarów, z kolei w Gdyni blisko 24 mln. Wyniki za pierwszy kwartał 2020 roku sprawiły, że Gdańsk znalazł się na drugim miejscu w rankingu portów morskich na Bałtyku i to pomimo pandemii Covid-19.

Zdaniem Cresa Polska, w kolejnych latach porty gdański i gdyński będą odnotowywały kolejne rekordy przeładunków, dzięki rozbudowie i modernizacji infrastruktury.

Na zwiększenie potencjału portów morskich w Gdańsku i Gdyni ogromny wpływ będzie miała gruntowna przebudowa infrastruktury kolejowej realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe o wartości ponad 2,6 mld zł. Jej celem jest poprawa dostępu kolejowego do portów, obsługa koleją większej ilości towarów oraz sprawniejsza odprawa cięższych i dłuższych pociągów. Tym samym zwiększy się efektywność kosztowa kolei i jej konkurencyjność względem transportu drogowego.

Projekt obejmuje m.in. wymianę 187 km torów, 577 nowych rozjazdów, 15 zmodernizowanych przejazdów drogowo-kolejowych, budowę/rozbudowę lokalnych centrów sterowania, nową sieć trakcyjną, budowę czterech mostów, budowę czterech wiaduktów i budowę 23 przepustów. Zakończenie prac planowane jest do końca 2021 r.

W Porcie Gdańsk prace zaawansowane są w 85 proc i mają zostać zakończone wcześniej, bo już jesienią tego roku. Firma NDI buduje tam 5,6 km nowych dróg, 16 rozjazdów, cztery wiadukty i parking buforowy dla aut ciężarowych. Wykonano już dodatkowy tor do terminala DCT, nowe tory do terminali węglowych oraz nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym.

– Cieszy nas postęp prac i to, że jesteśmy już o krok od zakończenia tak ważnego przedsięwzięcia – mówi Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk.

Jak ocenia Cresa, inwestycje kolejowe w woj. pomorskim, które łącznie szacowane są na 6 mld zł, z pewnością wpłyną także na efektywność Korytarza Bałtyk-Adriatyk jako łańcucha transportowego i przyspieszą realizację inwestycji w infrastrukturę drogową i kolejową w pozostałej części kraju.

Więcej na wnp.pl

Źródło: wnp.pl