fbpx
poniedziałek, 25 września, 2023
Strona głównaTransportPracodawcy RP w obronie firm budowlanych

Pracodawcy RP w obronie firm budowlanych

Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej zaapelowali do Ministerstwa Infrastruktury o podwyższenie waloryzacji kontraktów drogowych.

Pracodawcy RP zwrócili się do resortu infrastruktury z apelem o podwyższenie waloryzacji kontraktów drogowych o co najmniej 20 proc. Ma to być odpowiedź na stale rosnące koszty surowców oraz prowadzenia działalności.

Zgodnie z aneksami do kontraktów drogowych zawartymi w dniu 24 lutego limity waloryzacyjne zwiększono z 5 do 10 proc. W opinii Pracodawców RP takie rozwiązanie jest niewystarczające.

W momencie prowadzenia rozmów na temat zwiększenia limitów waloryzacyjnych z 5 proc. do 10 proc. zakładano, że po wzrostach cen powinny nastąpić ewentualne spadki, co pozwoli utrzymać średni wzrost w granicach 10 proc. Tak się jednak nie stało, a koszty większości materiałów budowlanych (np. cement, olej napędowy, beton, kruszywa – mieszanka, kruszywa – grysy) i usług (np. koszty transportu, koszty energii, robocizna) oraz koszty finansowania stale rosną. To powoduje, że ceny wskazywane w ofertach składanych do GDDKiA w toku postępowań o udzielenie zamówienia publicznego przed 24 lutego 2022 r., nie przystają do aktualnych kosztów ponoszonych przez wykonawców

– napisano w liście do ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka.

Pracodawcy przyznali, że w ostatnim czasie wzrost cen materiałów budowlanych co prawda zahamował, ale w oparciu o analizę przeprowadzoną przez Polski Związek Pracodawców Budownictwa (PZPB) i Ogólnopolską Izbę Gospodarczą Drogownictwa (OIGD) konieczne jest podniesienie waloryzacji do progu 20 proc., bo tylko to pozwoli zapobiec kontynuacji negatywnych skutków wzrostu cen materiałów i usług budowlanych. Analizy przeprowadzono w oparciu o 35 kontraktów budowlanych zawartych przed 24 lutego 2022 r. z GDDKiA.

Twórcy listu do ministra Adamczyka wyliczyli, że podniesienie waloryzacji do 20 proc. będzie wymagało podniesienie limitu finansowego Rządowego Programu Dróg Krajowych o ok. 2 mld zł. Pracodawcy RP dodali jednak, że wypłata tych środków będzie rozłożona w czasie na kilka lat.

Źródło: Pracodawcy RP

 

Jarosław Wójtowicz
Jarosław Wójtowicz
Przygodę z dziennikarstwem zaczynał w 2003 roku jako akredytowany dziennikarz sportowy. Od 2009 roku współpracuje z różnymi portalami o tematyce gospodarczo-politycznej. Współtworzył portal dla mężczyzn Menstream.pl oraz pisał dla Oficyny Konserwatystów i Liberałów. Od 2021 roku związany z fpg24.pl. Prywatnie interesuje się sportem.

INNE Z TEJ KATEGORII

Pociągi PKP Intercity przyspieszą i zabiorą więcej pasażerów

Do 2030 roku PKP Intercity zamierza przeprowadzić gruntowną modernizację swojego taboru, aby zapewnić pasażerom bardziej komfortowe i szybsze połączenia.
< 1 MIN CZYTANIA

Małe firmy rezygnują z leasingu?

Najmniejsi przedsiębiorcy w Polsce coraz częściej rezygnują z leasingu i decydują się na inne rozwiązanie przy finansowaniu samochodów służbowych.
2 MIN CZYTANIA

Jak rząd Izerę budował…

W wyniku kontroli Najwyższa Izba Kontroli ustaliła, że założenia projektu samochodu elektrycznego Izera i jego cele strategiczne nie były realizowane terminowo oraz że wystąpiły nieprawidłowości wiążące się z zaangażowaniem przez Skarb Państwa kwoty 250 mln zł.
2 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Producenci jabłek borykają się z problemami

Polscy producenci jabłek stoją przed szeregiem wyzwań: od rosnących kosztów produkcji po zmiany regulacyjne w samej Unii Europejskiej.
2 MIN CZYTANIA

Rosną długi polskich lekarzy

W ciągu roku aż o 10 milionów złotych wzrosło zadłużenie prywatnych gabinetów lekarskich w Polsce.
< 1 MIN CZYTANIA

Małe firmy rezygnują z leasingu?

Najmniejsi przedsiębiorcy w Polsce coraz częściej rezygnują z leasingu i decydują się na inne rozwiązanie przy finansowaniu samochodów służbowych.
2 MIN CZYTANIA