Pracodawcy RP zwrócili się do resortu infrastruktury z apelem o podwyższenie waloryzacji kontraktów drogowych o co najmniej 20 proc. Ma to być odpowiedź na stale rosnące koszty surowców oraz prowadzenia działalności.
Zgodnie z aneksami do kontraktów drogowych zawartymi w dniu 24 lutego limity waloryzacyjne zwiększono z 5 do 10 proc. W opinii Pracodawców RP takie rozwiązanie jest niewystarczające.
W momencie prowadzenia rozmów na temat zwiększenia limitów waloryzacyjnych z 5 proc. do 10 proc. zakładano, że po wzrostach cen powinny nastąpić ewentualne spadki, co pozwoli utrzymać średni wzrost w granicach 10 proc. Tak się jednak nie stało, a koszty większości materiałów budowlanych (np. cement, olej napędowy, beton, kruszywa – mieszanka, kruszywa – grysy) i usług (np. koszty transportu, koszty energii, robocizna) oraz koszty finansowania stale rosną. To powoduje, że ceny wskazywane w ofertach składanych do GDDKiA w toku postępowań o udzielenie zamówienia publicznego przed 24 lutego 2022 r., nie przystają do aktualnych kosztów ponoszonych przez wykonawców
– napisano w liście do ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka.
Pracodawcy przyznali, że w ostatnim czasie wzrost cen materiałów budowlanych co prawda zahamował, ale w oparciu o analizę przeprowadzoną przez Polski Związek Pracodawców Budownictwa (PZPB) i Ogólnopolską Izbę Gospodarczą Drogownictwa (OIGD) konieczne jest podniesienie waloryzacji do progu 20 proc., bo tylko to pozwoli zapobiec kontynuacji negatywnych skutków wzrostu cen materiałów i usług budowlanych. Analizy przeprowadzono w oparciu o 35 kontraktów budowlanych zawartych przed 24 lutego 2022 r. z GDDKiA.
Twórcy listu do ministra Adamczyka wyliczyli, że podniesienie waloryzacji do 20 proc. będzie wymagało podniesienie limitu finansowego Rządowego Programu Dróg Krajowych o ok. 2 mld zł. Pracodawcy RP dodali jednak, że wypłata tych środków będzie rozłożona w czasie na kilka lat.
Źródło: Pracodawcy RP