Aż 68 proc. pracowników polskich firm twierdzi, że przedsiębiorstwa zatrudniające osoby z różnych pokoleń mogą lepiej się rozwijać – wynika z badania „Nowe prawa rekrutacji” portalu Pracuj.pl. Jednocześnie zarówno młodsi, jak i starsi pracownicy, wierzą że mogą się od siebie sporo nauczyć.
Badanie Pracuj.pl wykazało, że 77 proc. wszystkich ankietowanych sądzi, że osoby wchodzące na rynek pracy mogą dużo zyskać na współpracy z najbardziej doświadczonymi pracownikami. Z takim stwierdzeniem zgadza się 74 proc. osób urodzonych w drugiej połowie lat 90. XX (pokolenie Z) oraz 83 proc. badanych w przedziale wiekowym 55-65 lat (tzw. silversi). Jednocześnie 61 proc. respondentów uważa, że osoby z najstarszego pokolenia pracowników mogą „sporo się nauczyć od osób wchodzących na rynek pracy”.
Pokolenie Z szybko się uczy
Ankietowani zapytani zostali o główne cechy osób z przeciwnych pokoleń. I tak, 61 proc. silversów postrzega pokolenie Z za osoby, które szybko się uczą, a także doceniają ich ambicję (43 proc.) oraz kreatywność (37 proc.). Z kolei 23 proc. ankietowanych uważa młodych pracowników za elastycznych, a 21 proc. podkreśla ich innowacyjność. Zaledwie 11 proc. silversów uważa młodych ludzi za pracowitych, a tylko 9 proc. sądzi, że pokolenie Z posiada odpowiednią wiedzę.
Z drugiej strony najmłodsi pracownicy u najstarszych najbardziej doceniają: doświadczenie (62 proc.), wiedzę (53 proc.), lojalność (37 proc.), opanowanie (33 proc.), empatię (20 proc.) i pracowitość (17 proc.). Pokolenie Z twierdzi, że silversi powinni popracować nad kreatywnością (8 proc.), ambicją (6 proc.) oraz elastycznością (4 proc.). Najstarszym ma też brakować innowacyjności i umiejętności szybkiej nauki (po 3 proc.).