fbpx
piątek, 13 września, 2024
Strona głównaŚwiatProblemy chińskiej branży motoryzacyjnej

Problemy chińskiej branży motoryzacyjnej

Producenci samochodów i dealerzy w Chinach obniżają ceny po tym, jak zniesienie obostrzeń związanych z pandemią nie zdołało odwrócić trendu spadkowego w branży motoryzacyjnej.

Sprzedaż detaliczna samochodów w Państwie Środka spadła w styczniu i lutym br. o prawie jedną piątą w porównaniu z rokiem ubiegłym. Wielu konsumentów unika dużych zakupów w obliczu niepewności gospodarczej spowodowanej pandemią, wojną na Ukrainie i napięć geopolitycznych w regionie.

Zaraz po tym, gdy Chiny zaczęły wycofywać się z ogólnokrajowych dotacji na pojazdy elektryczne, firmy takie jak Ford Motor Co., BMW Group i Volkswagen zaoferowały duże rabaty na tego typu samochody. Ford w ramach sprzedaży online obniżył do końca kwietnia cenę za swojego Mustanga Mach-E o około 6 tys. dolarów – standardowa wersja tego zasilanego bateryjnie SUV-a może kosztować nawet 31 tys. dolarów. Obniżki przyniosły krótkotrwały wzrost popytu. Według danych branżowych w zeszłym miesiącu w Chinach sprzedano tylko 84 sztuki tego modelu (w porównaniu do 1500 sztuk sprzedanych w grudniu 2022 r.). Przedstawiciel Forda tłumaczy, że promocja nie wynikała ze zniesienia dotacji, ale była spowodowana koniecznością wyprzedaży zapasów.

Wyzwania stojące przed branżą są zróżnicowane, a producenci i dealerzy udzielają promocji nie tylko na pojazdy elektryczne. General Motors Co. i producent Citroëna obniżyły ostatnio ceny samochodów benzynowych. Według Kelvina Lau, analityka z Daiwa Capital Markets, chińska polityka walki z zanieczyszczeniem powietrza to rzeczywisty powód promocji. Dealerzy samochodów benzynowych muszą bowiem pozbyć się ze swoich magazynów około 500 tys. pojazdów, które już w lipcu nie będą mogły wyjechać na ulicę z uwagi na wejście w życie nowych, bardziej rygorystycznych norm emisji spalin. Nic więc dziwnego, że w ostatni czwartek spółka joint venture Volkswagena w Szanghaju ogłosiła, że do końca kwietnia obniży ceny aż 20 modeli elektrycznych i benzynowych, z rabatami od ok. 2 do 7 tys. dolarów za samochód.

Dongfeng Motor Group, producent Citroëna mający swoje fabryki w chińskiej prowincji Hubei, oferuje na pojazdy spalinowe rabaty do prawie 13 tys. dolarów. Kupujący mogą też otrzymać kluczyki do gazowego sedana C6 firmy Dongfeng Peugeot-Citroën Automobile Co. za jedyne 18 tys. dolarów, czyli o 40 proc. mniej niż wynosiła cena początkowa. „Niektórzy producenci samochodów odnotowali bardzo niską sprzedaż” – powiedział David Zhang, niezależny analityk motoryzacyjny z Szanghaju. „W tym tempie załamią się sieci produkcyjne i dealerskie producentów” – przewiduje. Jego zdaniem producenci samochodów na całym świecie, aby przetrwać muszą obniżyć zarówno ceny, jak i koszty, tak jak uczyniła to w Stanach Zjednoczonych, Europie i Chinach Tesla.

Od 2010 r. Chiny są największym na świecie rynkiem pojazdów elektrycznych i hybrydowych typu plug-in. Chociaż sprzedaż tych pojazdów wzrosła w ciągu ostatnich dwóch miesięcy o 23 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem, to wzrost nie był wystarczający, aby zrekompensować spadek w sprzedaży pojazdów z silnikami spalinowymi, które wyniósł prawie 30 proc. Niektórzy producenci pojazdów elektrycznych organizują promocje przed targami motoryzacyjnymi w Szanghaju (w przyszłym miesiącu), podczas których firmy mają zaprezentować swoje najnowsze modele. Według analityków oferowane teraz rabaty prawdopodobnie osłabią sprzedaż samochodów w dalszej części roku.

Marta Mita
Marta Mita
Absolwentka handlu międzynarodowego na Uniwersytecie Vigo w Hiszpanii, specjalizująca się w zagadnieniach związanych z Unią Europejską, w szczególności tematyce wpływu prawa unijnego na gospodarkę krajów członkowskich, a także europeizacją społeczeństw w kontekście tożsamości narodowej obywateli. Autorka licznych artykułów poświęconych europejskiemu rynkowi pracy i polityce społecznej.

INNE Z TEJ KATEGORII

Coraz większe obawy europejskich firm działających w Chinach

Wiele europejskich firm w Chinach boryka się z problemami. Koniunktura się chwieje, a utrzymanie się na chińskim rynku w obliczu doskonale prosperujących lokalnych przedsiębiorstw staje się coraz trudniejsze. Obawy budzi również kwestia nadmiernej zdolności produkcyjnej.
3 MIN CZYTANIA

Wskaźnik Bogactwa Narodów 2024. Sprawdź, na którym miejscu jest Polska

Warsaw Enterprise Institute opublikował IV edycję Wskaźnika Bogactwa Narodów, wyjątkowego Indeksu, który oprócz PKB mierzy także jakość wydatków publicznych. Brane są pod uwagę państwa należące do Unii Europejskiej i OECD. Miejsca na podium zajmują Irlandia, Szwajcaria oraz Norwegia, której w tym roku udało się wyprzedzić Stany Zjednoczone. Polska zajmuje dopiero 27. pozycję na 38 gospodarek i 18. pozycję w UE. Jest to wynik przyzwoity, ale nie zadowalający.
3 MIN CZYTANIA

Przerażenie w Londynie: gospodarka Polski może niebawem wyprzedzić brytyjską!

Brytyjskie media szeroko komentują słowa Donalda Tuska, który we wpisie zamieszczonym w serwisie X stwierdził, że za 5 lat Polacy będą zamożniejsi od mieszkańców Wysp Brytyjskich.
3 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Jak Europa walczy z kryzysem mieszkaniowym

Mieszkalnictwo stało się jednym z głównych wyzwań stojących przed Europą. Większość krajów doświadczyła w ostatnich latach eskalacji cen, która pozbawiła wielu obywateli dostępu do mieszkań.
4 MIN CZYTANIA

Unia wprowadza przepisy regulujące AI

W tym tygodniu Parlament Europejski zatwierdził akt regulujący przepisy o sztucznej inteligencji. Jest to pierwsza na świecie taka regulacja dotycząca AI, która wkrótce stanie się prawem w Europie.
4 MIN CZYTANIA

Recykling odpowiedzią na upadający przemysł wydobywczy?

Czy recykling starej elektroniki ograniczy problem niedoboru pierwiastków ziem rzadkich? Zdaniem Brukseli akt o surowcach krytycznych rozwiąże lata zaniedbań w europejskim sektorze wydobywczym.
4 MIN CZYTANIA