fbpx
niedziela, 4 czerwca, 2023
Strona głównaŚwiatProblemy chińskiej branży motoryzacyjnej

Problemy chińskiej branży motoryzacyjnej

Producenci samochodów i dealerzy w Chinach obniżają ceny po tym, jak zniesienie obostrzeń związanych z pandemią nie zdołało odwrócić trendu spadkowego w branży motoryzacyjnej.

Sprzedaż detaliczna samochodów w Państwie Środka spadła w styczniu i lutym br. o prawie jedną piątą w porównaniu z rokiem ubiegłym. Wielu konsumentów unika dużych zakupów w obliczu niepewności gospodarczej spowodowanej pandemią, wojną na Ukrainie i napięć geopolitycznych w regionie.

Zaraz po tym, gdy Chiny zaczęły wycofywać się z ogólnokrajowych dotacji na pojazdy elektryczne, firmy takie jak Ford Motor Co., BMW Group i Volkswagen zaoferowały duże rabaty na tego typu samochody. Ford w ramach sprzedaży online obniżył do końca kwietnia cenę za swojego Mustanga Mach-E o około 6 tys. dolarów – standardowa wersja tego zasilanego bateryjnie SUV-a może kosztować nawet 31 tys. dolarów. Obniżki przyniosły krótkotrwały wzrost popytu. Według danych branżowych w zeszłym miesiącu w Chinach sprzedano tylko 84 sztuki tego modelu (w porównaniu do 1500 sztuk sprzedanych w grudniu 2022 r.). Przedstawiciel Forda tłumaczy, że promocja nie wynikała ze zniesienia dotacji, ale była spowodowana koniecznością wyprzedaży zapasów.

Wyzwania stojące przed branżą są zróżnicowane, a producenci i dealerzy udzielają promocji nie tylko na pojazdy elektryczne. General Motors Co. i producent Citroëna obniżyły ostatnio ceny samochodów benzynowych. Według Kelvina Lau, analityka z Daiwa Capital Markets, chińska polityka walki z zanieczyszczeniem powietrza to rzeczywisty powód promocji. Dealerzy samochodów benzynowych muszą bowiem pozbyć się ze swoich magazynów około 500 tys. pojazdów, które już w lipcu nie będą mogły wyjechać na ulicę z uwagi na wejście w życie nowych, bardziej rygorystycznych norm emisji spalin. Nic więc dziwnego, że w ostatni czwartek spółka joint venture Volkswagena w Szanghaju ogłosiła, że do końca kwietnia obniży ceny aż 20 modeli elektrycznych i benzynowych, z rabatami od ok. 2 do 7 tys. dolarów za samochód.

Dongfeng Motor Group, producent Citroëna mający swoje fabryki w chińskiej prowincji Hubei, oferuje na pojazdy spalinowe rabaty do prawie 13 tys. dolarów. Kupujący mogą też otrzymać kluczyki do gazowego sedana C6 firmy Dongfeng Peugeot-Citroën Automobile Co. za jedyne 18 tys. dolarów, czyli o 40 proc. mniej niż wynosiła cena początkowa. „Niektórzy producenci samochodów odnotowali bardzo niską sprzedaż” – powiedział David Zhang, niezależny analityk motoryzacyjny z Szanghaju. „W tym tempie załamią się sieci produkcyjne i dealerskie producentów” – przewiduje. Jego zdaniem producenci samochodów na całym świecie, aby przetrwać muszą obniżyć zarówno ceny, jak i koszty, tak jak uczyniła to w Stanach Zjednoczonych, Europie i Chinach Tesla.

Od 2010 r. Chiny są największym na świecie rynkiem pojazdów elektrycznych i hybrydowych typu plug-in. Chociaż sprzedaż tych pojazdów wzrosła w ciągu ostatnich dwóch miesięcy o 23 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem, to wzrost nie był wystarczający, aby zrekompensować spadek w sprzedaży pojazdów z silnikami spalinowymi, które wyniósł prawie 30 proc. Niektórzy producenci pojazdów elektrycznych organizują promocje przed targami motoryzacyjnymi w Szanghaju (w przyszłym miesiącu), podczas których firmy mają zaprezentować swoje najnowsze modele. Według analityków oferowane teraz rabaty prawdopodobnie osłabią sprzedaż samochodów w dalszej części roku.

Marta Mita
Marta Mita
Absolwentka handlu międzynarodowego na Uniwersytecie Vigo w Hiszpanii, specjalizująca się w zagadnieniach związanych z Unią Europejską, w szczególności tematyce wpływu prawa unijnego na gospodarkę krajów członkowskich, a także europeizacją społeczeństw w kontekście tożsamości narodowej obywateli. Autorka licznych artykułów poświęconych europejskiemu rynkowi pracy i polityce społecznej.

INNE Z TEJ KATEGORII

Elon Musk przyjęty w Chinach z honorami

Szef Tesli Elon Musk po raz pierwszy od trzech lat odwiedził Chiny. Spotkał się m.in. z chińskim ministrem spraw zagranicznych. Odwiedził także fabrykę Tesli w Szanghaju.
< 1 MIN CZYTANIA

Regulacje dotyczące ogrzewania zagrażają koalicji rządzącej Niemcami

Zaostrzająca się kłótnia w niemieckiej koalicji rządowej coraz bardziej opóźnia przyjęcie ustawy mającej utorować drogę przejścia na ekologiczne ogrzewanie.
3 MIN CZYTANIA

Czy Republika Południowej Afryki aresztuje Putina?

Republika Południowej Afryki planuje zmienić swoje prawo tak, aby sama mogła podejmować decyzje, czy aresztować przywódców poszukiwanych przez Międzynarodowy Trybunał Karny – w tej chwili jest do tego zobowiązana. Sprawa dotyczy bezpośrednio Władimira Putina.
< 1 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Regulacje dotyczące ogrzewania zagrażają koalicji rządzącej Niemcami

Zaostrzająca się kłótnia w niemieckiej koalicji rządowej coraz bardziej opóźnia przyjęcie ustawy mającej utorować drogę przejścia na ekologiczne ogrzewanie.
3 MIN CZYTANIA

Niemcy w „chińskim szoku” – sprowadziły z Chin więcej samochodów niż wyeksportowały

Po raz pierwszy w historii Niemcy importują z Chin więcej samochodów niż ich eksportują. Od stycznia do sierpnia 2022 r. sprowadziły z Państwa Środka 1,8 mln samochodów, a wyeksportowały 1,7 mln.
5 MIN CZYTANIA

Turcja umacnia się militarnie i staje się ważnym graczem w Europie

Prezydent Recep Tayyip Erdogan zbroi Turcję i dynamicznie rozwija krajowy przemysł wojskowy. Czy powinniśmy obawiać się rosnącej tureckiej potęgi militarnej?
3 MIN CZYTANIA