fbpx
czwartek, 8 czerwca, 2023
Strona głównaArchiwumProducenci protestują przeciwko podatkowi od "małpek"

Producenci protestują przeciwko podatkowi od „małpek”

Proponowany przez Ministerstwo Zdrowia projekt ustawy promującej prozdrowotne wybory konsumentów zakłada m.in. opłatę 1 zł za każdą butelkę alkoholu do 300 ml pojemności, jak również od 70 do 80 gr za słodzony napój. Opłatą objęte także zostaną napoje zawierające substancje o aktywnych właściwościach (kofeina, tauryna, guarana). W tym wypadku będzie to 20 gr za każdy litr napoju w przypadku dodatku co najmniej jednej substancji. Dojść ma także opłata za reklamę suplementów diety.

– Domagamy się, aby usiąść z nami do stołu i rozmawiać o tym, czy zakładana opłata jest zgodna z polskim i europejskim prawem. W dalszej kolejności chcielibyśmy dyskutować, kto powinien być nią obciążony. Uważamy bowiem, że cała branża powinna być w to zaangażowana, a już z pewnością ta opłata powinna być dużo niższa, np. na poziomie 20 gr – mówił podczas piątkowej konferencji prasowej w Grańsku Witold Włodarczy, prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy.

Według przedstawionych podczas spotkania z dziennikarzami danych firmy Nielsen – Panel Handlu Detalicznego, w Polsce wypija się łącznie 256 mln litrów wódki i prawie 3,2 mld litrów piwa.

– Na podstawie fałszywych informacji wykreowanych w mediach przez branżę piwowarską rząd podejmuje błędne decyzje dotyczące rynku alkoholi. To nie "małpki" rozpijają Polaków. Najwięcej alkoholu etylowego Polacy wypiają w piwie. Branża piwowarska mająć jako jedyna możliwość reklam łamie przepisy budując w nich skojarzenia radości z konsumpcji piwa. Browarom udało się uśpić społeczeństwo, czego efektem jest to, że tylko 46 proc. Polaków uważa piwo za napój alkoholowy – twierdzi Włodarczyk.

Szacując możliwe wpływy z opłaty za stosowanie dodatków do napojów bezalkoholowych Ministerstwo Zdrowia kierowało się wartościami z raportu "Rynek napojów bezalkoholowych w Polsce".

Przy ocenie skutków regulacji, zgodnie z informacjami dotyczącymi banderol przyjęto, że dzienna sprzedaż napojów alkoholowych o objętości 100-300 ml wynosi ok. 1,3 mln sztuk. Ostrożne szacunki wskazują zatem, że łączna kwota opłat może kształtować się na poziomie 500 mln zł. 50 proc. środków ma trafić do NFZ, a druga część pozostanie w budżecie gminy, na której terenie odbywa się sprzedaż.

JS/PAP

INNE Z TEJ KATEGORII

Grupa PGE powiększyła się o segment energetyki kolejowej

PGE Polska Grupa Energetyczna zakończyła proces zakupu 100 proc. udziałów PKP Energetyka, stając się właścicielem spółki będącej wyłącznym dostawcą energii dla krajowego sektora kolejowego oraz świadczenia usług utrzymania sieci trakcyjnej.

#TechForBetterHealth. Trzecia edycja Huawei Startup Challenge zakończona

Ekspercka kapituła złożona z reprezentantów świata nauki, profesjonalnej medycyny i biznesu wybrała zwycięzców tegorocznej edycji konkursu dla startupów Huawei Startup Challenge organizowanej pod hasłem #TechForBetterHealth.

Węglokoks – tradycja i nowoczesność

Węglokoks to marka, która od ponad 70 lat z powodzeniem funkcjonuje na rynku polskim. W tym czasie zmieniło się niemal wszystko, więc zmieniliśmy się i my.

INNE TEGO AUTORA

Kongres 590 „Przestrzenie Wolności” to przestrzeń dla interesujących debat i dyskusji

Na rozpoczynającej się 21 czerwca 8. edycji Kongresu 590 nie zabraknie ciekawych gości i dyskusji. W ciągu dwóch dni na czterech scenach spotka się wielu wybitnych ekspertów, którzy koncentrować będą się na 10 obszarach tematycznych zorganizowanych w formie dwóch międzynarodowych forów gospodarczych i 60 paneli.
3 MIN CZYTANIA

Technologiczne wyzwania przyszłości

Przedstawiciele Banku Pekao S.A. oraz eksperci z dziedziny cyberbezpieczeństwa i sztucznej inteligencji zastanawiali się podczas Impact’23 w Poznaniu, jak unikać zagrożeń płynących z dynamicznego rozwoju nowoczesnych technologii.
5 MIN CZYTANIA

Polska droga do zeroemisyjności

Kosztami transformacji energetycznej nie możemy obciążyć odbiorców, bo to doprowadziłoby do ubóstwa energetycznego Polski – mówił w Poznaniu podczas Impact’23 prezes zarządu Enea S.A. Paweł Majewski.
4 MIN CZYTANIA