fbpx
sobota, 20 kwietnia, 2024
Strona głównaBiznesProdukty spożywcze, które opłaca się sprzedawać

Produkty spożywcze, które opłaca się sprzedawać

Coraz więcej ludzi bardzo dokładnie zwraca uwagę na to, co je – czy to z powodu filozofii życiowej, czy z powodów zdrowotnych. Konsumenci wiedzą, co im szkodzi, bo ma to związek z różnymi nietolerancjami pokarmowymi, np. glutenu, laktozy czy fruktozy. Megatrendy podpowiadają, że zapotrzebowanie na zdrową żywność przygotowywaną tradycyjnymi metodami będzie stale rosło.

Mięso, owoce, warzywa czy jaja oraz inne kupowane produkty ludzie oceniają pod kątem poziomu tzw. zrównoważenia ich produkcji oraz – coraz częściej – opakowania (czy jest ono maksymalnie ekologiczne – z papieru lub szkła). Do powszechnej świadomości przedostaje się hasło o zrównoważonej żywności. Brzmi ono trochę dziwnie, a dla niektórych może i nawet podejrzanie. Tym bardziej, że owa zrównoważona żywność, czy też teoretycznie produkowana w sposób zrównoważony, jest na ogół w Polsce wyraźnie droższa od „normalnej”.

Co z tym „zrównoważeniem”?

Teoretycznie zrównoważona produkcja oznacza, że producent bierze pod uwagę sposób pozyskiwania produktu żywnościowego – taki, który odbywa się z uwzględnieniem poszanowania zwierząt, ale i pracowników. Ważne są też „zdrowe” składniki i „ekologiczne”, czyli łatwe do utylizacji, opakowania.

Nie jest to tylko moda lansowana przez dużych producentów. Sami konsumenci oczekują coraz to zdrowszego i smaczniejszego towaru, na dodatek za przystępną cenę. Przedsiębiorcy muszą też brać pod uwagę tzw. eko-efektywność, czyli to, że ich produkty nie powinny generować dużo odpadów. Czy nam się to podoba, czy nie tzw. opinia publiczna tworzy presję na rynek. Według badań Innova Market Insights, w latach 2018-2019 z 60 do 87 proc. wzrósł odsetek globalnych konsumentów „spodziewających się, że firmy zainwestują w zrównoważony rozwój”. Potwierdzają to badania EY Future Consumer Index z czerwca 2021 z których wynika, że 39 proc. konsumentów jest przekonanych, że kryzys zdrowotny będzie nadal wpływał na ich życie – i to przez najbliższy rok. Wielu ludziom zaczyna podobać się idea zrównoważonego rozwoju, o ile w praktyczny sposób będzie wdrażana także przy produkcji żywności.

Badanie EY pokazało jeszcze inny, ważny megatrend: konsumenci chcą móc realizować zrównoważone decyzje zakupowe. Czyli takie, które określają jako mające „istotny wpływ na budżet domowy”. Już 78 proc. konsumentów obawia się wpływu wszystkiego, co się dzieje w związku z COVID-19 na ich finanse. I więcej niż połowa (53 proc.) przyznaje, że cena produktu żywnościowego odgrywa dla nich zdecydowanie ważniejszą rolę niż przed pandemią. Ma więc być i zdrowo, i tanio.

Odwiedzający sklepy chcą mieć też możliwość szerokiego dostępu do dietetycznego jedzenia, opartego na tradycyjnej produkcji żywności i koniecznie bez modyfikacji genetycznej. Zwracają pilnie uwagę na termin przydatności do spożycia na etykiecie. Nie może być za długi, bo nasuwa to podejrzenie, że w produkcji użyto jednak niezdrowych konserwantów czy utrwalaczy.

Produkty antystresowe i wzmacniające

Moda na tzw. superfoods nie mija. Poszukiwana jest – i nadal będzie – żywność posiadająca takie wartości odżywcze, które poprawiają kondycję zdrowotną oraz sprzyjają dobremu samopoczuciu. Takie superjedzenie ma być źródłem prawdziwych witamin, minerałów, przeciwutleniaczy, białka oraz błonnika. Ma zwiększać naszą odporność na infekcje bakteryjne oraz wirusowe. Oczekuje się, że zdrowe jedzenie, bogate w witaminy i mikroelementy, będzie redukować zmęczenie i stres, obniżając poziom cholesterolu oraz regulując ciśnienie. Ma być też oczywiście lekkostrawne.

Produktów spożywczych i napojów pod marką superżywności przybywa. Według badania CAGR z lat 2015-2019 średnioroczny wzrost wyniósł na tym rynku 3,8 proc.

Dla wegan, wegetarian i owadożerców

Przez wielu klientów poszukiwane są też produkty, w których mięso zastępują roślinne źródła białka, a nawet owady, czy mięso sztucznie wytworzone. Sklepowa oferta dla wegetarian, wegan czy flexitarian będzie tylko rosła.

Z naszej perspektywy może wydawać się to wszystko nieco sztuczne i przereklamowane. Czy jest wynikiem intensywnej promocji w wykonaniu koncernów przestawiających się już na nową, tzw. zdrową produkcję, czy może jednym z komponentów kształtowanego światopoglądu klientów – ma to już wtórne znaczenie. Tak po prostu jest, że rynek żywności idzie w tym kierunku. Przedsiębiorca może się z tym nie godzić i próbować iść pod prąd, albo poważnie rozważyć wprowadzenie nowej linii produkcji, co pozwoli mu zająć istniejące jeszcze nisze sprzedażowe.

(na podstawie informacji Ferm Drobiu Woźniak)

Robert Azembski
Robert Azembski
Dziennikarz z ponad 30-letnim doświadczeniem; pracował m.in. w „Rzeczpospolitej”, „Wprost” , „Gazecie Bankowej” oraz wielu innych tytułach prasowych i internetowych traktujących o gospodarce, finansach i ekonomii. Chociaż specjalizuje się w finansach, w tym w bankowości, ubezpieczeniach i rynku inwestycyjnym, nieobce są mu problemy przedsiębiorców, przede wszystkim z sektora MŚP. Na łamach magazynu „Forum Polskiej Gospodarki” oraz serwisu FPG24.PL najwięcej miejsca poświęca szeroko pojętej tematyce przedsiębiorczości. W swoich analizach, raportach i recenzjach odnosi się też do zagadnień szerszych – ekonomicznych i gospodarczych uwarunkowań działalności firm.

INNE Z TEJ KATEGORII

Pierwszy polski fundusz REIT zadebiutuje na Głównym Rynku GPW

Mount Globalny Rynku Nieruchomości FIZ – to nazwa polskiego funduszu aktywnie inwestującego w nieruchomości typu REIT, który w poniedziałek 22 kwietnia stanie się 412. podmiotem notowanym na Głównym Rynku Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie.
2 MIN CZYTANIA

Branża IT redukuje zatrudnienie i zwiększa długi

O 1/3 wzrosło w ciągu dwóch lat zadłużenie branży IT – wynika z najnowszych danych Krajowego Rejestru Długów. Sektor „skazany na rozwój” powoli zaczyna być ofiarą własnego sukcesu. Jego długi wynoszą obecnie 264 mln zł, ale jeszcze więcej, bo prawie 400 mln zł, firmy informatyczne muszą odzyskać od swoich klientów.
4 MIN CZYTANIA

Nadchodzą jeszcze trudniejsze czasy dla małych sklepów. Ich liczba systematycznie maleje

Po ponad dwóch latach przerwy powrócił 5-procentowy VAT na żywność. Sieci dyskontów, które toczą wojnę o klientów, kuszą obietnicą, że cen nie podniosą, bo podatek wezmą na siebie. Korzystna dla klientów zapowiedź może okazać się zabójcza dla i tak słabnących i znikających z rynku małych sklepów.
5 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Jak ożywić martwy parkiet nad Wisłą?

Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie nie służy tak naprawdę ani inwestycjom indywidulanym, ani małym i średniej wielkości firmom. Tym pierwszym w założeniu miała dawać okazje do zysków, dla tych drugich zaś być miejscem pozyskiwania kapitału na rozwój. Tymczasem uciekają z niej zarówni mali, jak duzi.
4 MIN CZYTANIA

Jesteś „pod wpływem”? Nie ruszysz autem

Amerykańska Krajowa Administracja ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) chce wykonać zalecenie Kongresu, by wszystkie nowe auta miały zainstalowaną technologię uniemożliwiającą prowadzenie pod wpływem alkoholu.
< 1 MIN CZYTANIA

Obojętnie, co zrobimy, klimat i tak będzie się zmieniał

Nawet zupełne zaprzestanie emisji CO2 pochodzącego z przemysłu nie wpłynie na zatrzymanie zmian klimatu na Ziemi – przekonuje w zamieszczonym we „Wprost” artykule pt. „Klimat a Człowiek” prof. dr hab. inż. Piotr Wolański, przewodniczący Komitetu Badań Kosmicznych i Satelitarnych PAN.
4 MIN CZYTANIA