Ponad połowa e-konsumentów zwraca uwagę na politykę reklamacji i zwrotów zanim dokonają zakupów w e-sklepach — wynika z badania opublikowanego przez Izbę Gospodarki Elektronicznej (e-Izba).

Pixabay.com

Raport „Odpowiedzialny e-commerce” wykazał, że 52 proc. klientów przed zakupami zwraca uwagę na politykę zwrotów e-sklepu, a 50 proc. na to, jak wygląda proces reklamacji. Z kolei 55 proc. interesuje, czy sprzedawca jest firmą odpowiedzialną, działającą zgodnie ze zrównoważonym rozwojem, a aż 75 proc. e-konsumentów postrzega aktywne działanie w zakresie odpowiedzialnego biznesu za istotny warunek e-biznesu.

Poza tym aż 71 proc. e-konsumentów zwraca uwagę na to, czy dostarczona przesyłka jest zapakowana w sposób ekologiczny, zaś 49 proc. dopłaciłoby za takie rozwiązanie. Z kolei dla 68 proc. kupujących kluczowe jest otrzymanie wszystkich zamówionych produktów w jednej dostawie i z tego powodu są oni gotowi na nią dłużej poczekać.

– Największym wyzwaniem e-commerce w ciągu najbliższych lat będzie poradzenie sobie z monopolistycznymi praktykami marketplace’ów. Właściciele platform sprzedażowych cały czas poszerzają swoją ofertę usług. Pośredniczą nie tylko w sprzedaży, ale coraz częściej oferują swoje produkty. Mają również własne systemy płatności i to, co obecnie stanowi największą przewagą konkurencyjną – własną logistykę. Dzięki temu platformy uniezależniają się od innych i kontrolują większość łańcucha wartości e-commerce. Obecnie kilka platform ma kilkudziesięcioprocentowy udział w całości e-commerce na świecie. Dalsze zwiększanie tego udziału będzie w istotny sposób osłabiało konkurencyjność mniejszych podmiotów – powiedział cytowany w raporcie e-Izby prof. Arkadiusz Kawa z Instytutu Logistyki i Magazynowania.

Izba Gospodarki Elektronicznej reprezentuje i wspiera interesy firm związanych z polskim rynkiem gospodarki elektronicznej, skupiając się na podmiotach zrzeszonych w e-Izbie.