fbpx
środa, 21 lutego, 2024
Strona głównaInnowacjePrzedsiębiorca powinien określić, jakich korzyści spodziewa się po sztucznej inteligencji

Przedsiębiorca powinien określić, jakich korzyści spodziewa się po sztucznej inteligencji

Sztuczna inteligencja nie jest już tylko w kręgu zainteresowania dużych przedsiębiorców, ale coraz częściej także małych i średniej wielkości firm.

Według najnowszego badania E&Y pt. „Jak polskie firmy wdrażają AI” rodzime przedsiębiorstwa z dużą otwartością podchodzą do wprowadzania u siebie narzędzi opartych o sztuczną inteligencję. Nie stronią od tych rozwiązań także przedsiębiorstwa średniej wielkości – oczywiście takie, które na nie stać.

Rosną wydatki na narzędzia AI

Proces wdrażania narzędzi sztucznej inteligencji zakończyło już 20 proc. przedsiębiorstw, a kolejne 42 proc. jest w jego trakcie. Trzeba przyznać, że te ponad 60 proc. firm, które zainteresowały się używaniem u siebie narzędzi sztucznej inteligencji, jest to naprawdę imponujący wynik.

Firmy skupiają się przede wszystkim na rozwiązaniach wspomagających obsługę klienta (50 proc.), wspierających sprzedaż (40 proc.) oraz procesy informatyczne (37 proc.). Modele sztucznej inteligencji, które znalazły bądź za chwilę znajdą się w firmach, bazują na danych pozyskanych od klientów (54 proc.), transakcyjnych (53 proc.) oraz tekstowych (46 proc,).

W ciągu kolejnych osiemnastu miesięcy należy spodziewać się znaczącego zwiększenia wydatków firm na narzędzia bazujące na sztucznej inteligencji w 18 proc. firm, a 41 proc. będzie je ostrożnie wypróbowywać.

Co szczególnie ważne: firmy które zakończyły proces implementacji u siebie AI, dwukrotnie częściej niż inne nie wykluczają wydania na nią kolejnych pieniędzy.

AI „sprawdza się”

W opinii ekspertów AI, transformacja także rodzimych przedsiębiorstw w kierunku sztucznej inteligencji stała się faktem, a nawet nabiera tempa. Wśród firm, które przeszły przez całą procedurę implementacji nowych narzędzi, aż 80 proc. potwierdziło osiągnięcie zamierzonych korzyści, a w dwóch trzecich przypadków cały proces wiązał się z koniecznością realizacji szerszej zmiany w firmie przedsiębiorcy.

Z kolei przedsiębiorstwa, które jednak przerwały próbę wdrożenia rozwiązań AI (co ósma ankietowana przez E&Y) wskazują przede wszystkim na trudności technologiczne (42 proc.) oraz wysokie koszty implementacji nowych rozwiązań (37 proc.).

Budowanie przewagi konkurencyjnej

Polskie firmy z dużym optymizmem przyjęły rozwój narzędzi opartych o sztuczną inteligencję dostrzegając i licząc na to, że ich sprawna adopcja umożliwi im szybsze zbudowanie przewagi konkurencyjnej na rynku. Zarządy firm są otwarte na nowości, ale otwartość ta idzie jednak w parze także z przezornością. Wynika to z faktu, że implementacja rozwiązań AI, by była skuteczna, musi zostać przeprowadzona kompleksowo, a wdrażany proces dotyka wielu procesów odbywających się w przedsiębiorstwie.

– Dlatego tak ważne jest klarowne określenie celu, któremu ma służyć wprowadzane AI oraz jakich konkretnie korzyści firma spodziewa się po stosowaniu u siebie narzędzi sztucznej inteligencji – konkluduje Jacek Kędzior, Partner Zarządzający EY Polska.

Robert Azembski
Robert Azembski
Dziennikarz z ponad 30-letnim doświadczeniem; pracował m.in. w „Rzeczpospolitej”, „Wprost” , „Gazecie Bankowej” oraz wielu innych tytułach prasowych i internetowych traktujących o gospodarce, finansach i ekonomii. Chociaż specjalizuje się w finansach, w tym w bankowości, ubezpieczeniach i rynku inwestycyjnym, nieobce są mu problemy przedsiębiorców, przede wszystkim z sektora MŚP. Na łamach magazynu „Forum Polskiej Gospodarki” oraz serwisu FPG24.PL najwięcej miejsca poświęca szeroko pojętej tematyce przedsiębiorczości. W swoich analizach, raportach i recenzjach odnosi się też do zagadnień szerszych – ekonomicznych i gospodarczych uwarunkowań działalności firm.

INNE Z TEJ KATEGORII

Czy polskie firmy są gotowe na KSeF?

Aż jedna trzecia polskich przedsiębiorstw nie podjęła żadnych kroków w celu integracji swoich narzędzi finansowo-księgowych z Krajowym System e-Faktur (KSeF).
2 MIN CZYTANIA

Pracownik Tesli może być pierwszą ofiarą śmiertelną jej autopilota

Mężczyzna ginie w wypadku luksusowego samochodu elektrycznego w 2022 r. podczas korzystania z funkcji autopilota. Kto jest winny – kierowca czy pojazd? Przedstawiamy rekonstrukcję tej śmiertelnej kolizji.
3 MIN CZYTANIA

Branża spożywcza i automatyzacja idą w parze

W minionym roku aż jedna czwarta małych i średnich przedsiębiorstw z branży spożywczej w Polsce zwiększyła poziom automatyzacji produkcji.
2 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Trudeau przekroczył uprawienia pacyfikując „Konwój Wolności”!

Po dwóch latach batalii sądowej Kanadyjski Sąd Federalny orzekł, że rząd premiera Kanady przekroczył prawo korzystając ze specjalnych uprawnień i szykanując kierowców protestujących m.in. przeciwko przymusowi szczepień na COVID-19.
2 MIN CZYTANIA

Coraz więcej niewypłacalnych firm i branż

W 2023 r. niemal wszystkie branże i sektory polskiej gospodarki zanotowały wzrost niewypłacalności. Niepokojące jest zwłaszcza to, że w tym roku nie będzie lepiej.
4 MIN CZYTANIA

Sklepy stają się siedliskiem przestępczości?

Rośnie liczba przypadków kradzieży, a nawet rozbojów w placówkach handlowych. Czy jednak na pewno – jak twierdzą eksperci – dzieje się tak z powodu biedy?
5 MIN CZYTANIA