Według najnowszego badania E&Y pt. „Jak polskie firmy wdrażają AI” rodzime przedsiębiorstwa z dużą otwartością podchodzą do wprowadzania u siebie narzędzi opartych o sztuczną inteligencję. Nie stronią od tych rozwiązań także przedsiębiorstwa średniej wielkości – oczywiście takie, które na nie stać.
Rosną wydatki na narzędzia AI
Proces wdrażania narzędzi sztucznej inteligencji zakończyło już 20 proc. przedsiębiorstw, a kolejne 42 proc. jest w jego trakcie. Trzeba przyznać, że te ponad 60 proc. firm, które zainteresowały się używaniem u siebie narzędzi sztucznej inteligencji, jest to naprawdę imponujący wynik.
Firmy skupiają się przede wszystkim na rozwiązaniach wspomagających obsługę klienta (50 proc.), wspierających sprzedaż (40 proc.) oraz procesy informatyczne (37 proc.). Modele sztucznej inteligencji, które znalazły bądź za chwilę znajdą się w firmach, bazują na danych pozyskanych od klientów (54 proc.), transakcyjnych (53 proc.) oraz tekstowych (46 proc,).
W ciągu kolejnych osiemnastu miesięcy należy spodziewać się znaczącego zwiększenia wydatków firm na narzędzia bazujące na sztucznej inteligencji w 18 proc. firm, a 41 proc. będzie je ostrożnie wypróbowywać.
Co szczególnie ważne: firmy które zakończyły proces implementacji u siebie AI, dwukrotnie częściej niż inne nie wykluczają wydania na nią kolejnych pieniędzy.
AI „sprawdza się”
W opinii ekspertów AI, transformacja także rodzimych przedsiębiorstw w kierunku sztucznej inteligencji stała się faktem, a nawet nabiera tempa. Wśród firm, które przeszły przez całą procedurę implementacji nowych narzędzi, aż 80 proc. potwierdziło osiągnięcie zamierzonych korzyści, a w dwóch trzecich przypadków cały proces wiązał się z koniecznością realizacji szerszej zmiany w firmie przedsiębiorcy.
Z kolei przedsiębiorstwa, które jednak przerwały próbę wdrożenia rozwiązań AI (co ósma ankietowana przez E&Y) wskazują przede wszystkim na trudności technologiczne (42 proc.) oraz wysokie koszty implementacji nowych rozwiązań (37 proc.).
Budowanie przewagi konkurencyjnej
Polskie firmy z dużym optymizmem przyjęły rozwój narzędzi opartych o sztuczną inteligencję dostrzegając i licząc na to, że ich sprawna adopcja umożliwi im szybsze zbudowanie przewagi konkurencyjnej na rynku. Zarządy firm są otwarte na nowości, ale otwartość ta idzie jednak w parze także z przezornością. Wynika to z faktu, że implementacja rozwiązań AI, by była skuteczna, musi zostać przeprowadzona kompleksowo, a wdrażany proces dotyka wielu procesów odbywających się w przedsiębiorstwie.
– Dlatego tak ważne jest klarowne określenie celu, któremu ma służyć wprowadzane AI oraz jakich konkretnie korzyści firma spodziewa się po stosowaniu u siebie narzędzi sztucznej inteligencji – konkluduje Jacek Kędzior, Partner Zarządzający EY Polska.