fbpx
piątek, 6 grudnia, 2024
Strona głównaArchiwumPrzedsiębiorca to też konsument

Przedsiębiorca to też konsument

Szkoda więc by było o niej nie wspomnieć, tym bardziej że to część dużego konkretu, który ma przyczynić się do poprawy jakości środowiska, w jakim funkcjonuje sektor MŚP, i jego ochrony prawnej.

Mikroprzedsiębiorcy będą mieli wreszcie takie same prawa jak konsumenci – brzmi przekaz, jaki kilka dni temu popłynął z Biura Rzecznika MŚP. To znaczy, że dotychczas nie mieli? – mógłby ktoś, wielce zdziwiony, zapytać. I jego zdziwienie wcale nie byłoby nie na miejscu. Otóż zgadza się, nie mieli. Drobni przedsiębiorcy, jeśli chodzi na przykład o prawo do reklamacji czy prawo do gwarancji, czyli coś, co każdy z nas jako konsument od dawna traktuje jako rzecz najzwyklejszą w świecie, bo to przecież fundament każdej relacji w handlu czy usługach, tych „przywilejów” byli pozbawieni. Ich one nie dotyczyły. Jak to w ogóle możliwe?
Ponad 2,5 miliona takich przedsiębiorców, wpisanych do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, nie ma takich samych praw, jakie przysługują zwykłym konsumentom. Dla osób prowadzących działalność gospodarczą brak prawa, na przykład do reklamacji, stanowi naprawdę poważny problem – tłumaczy minister Adam Abramowicz, rzecznik małych i średnich przedsiębiorców. – Dzięki nabyciu praw konsumenckich właściciele małych firm będą mogli być spokojniejsi o prowadzenie działalności i ewentualną ochornę prawną przed nieuczciwymi praktykami – dodaje.

Ponad 2,5 miliona przedsiębiorców – przecież to armia ludzi, którzy tak naprawdę kreują rzeczywistość gospodarczą tego kraju i tworzą jej fundament (wkład MŚP do PKB wynosi ponad 60 proc., a blisko 70 proc. wszystkich zatrudnionych znajduje pracę właśnie w tym sektorze – to takie twarde dane, by uzmysłowić wszystkim, że z tym fundamentem to żadna przesada). Problem tylko taki, że tej grupy za bardzo nie widać. Dotychczas była ona mocno rozproszona, więc jej głos bardzo trudno przebijał się do mediów i decydentów. Od pewnego czasu zaczęło się to zmieniać, co prawda powoli, ale jednak, m.in. dzięki powołaniu do życia Konstytucji Biznesu, a konkretnie stanowiska rzecznika małych i średnich przedsiębiorców. Sprawa nadania praw konsumenckich przedsiębiorcom to kolejny argument potwierdzający, że był to krok w dobrą stronę. Niby chodzi o rzecz na pierwszy rzut oka drobną, ale niezwykle – z punktu widzenia wielu przedsiębiorców – istotną. Warto zresztą dodać, że zainicjowaną w formie postulatu przez samych przedsiębiorców skupionych wokół Rady Przedsiębiorców przy rzeczniku MŚP. Postulat ten wchodzi w skład Pakietu Przyjazne Prawo. To 70 probiznesowych zmian przygotowanych przez Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii (przy dużym udziale m.in. rzecznika MŚP i działającej przy nim Rady Przedsiębiorców), które mają ułatwić funkcjonowanie wszystkim ludziom biznesu, szczególnie tym mikro i małym. 20 marca trafił on na trzy tygodnie do opiniowania i konsultacji.

Wyszliśmy z tą inicjatywą, ponieważ w kwestii poprawy otoczenia regulacyjnego przedsiębiorstw wciąż jeszcze mamy sporo do zrobienia. Obciążenia biurokratyczne i przepisy prawne pozostają głównymi barierami rozwoju mikro i małych firm, zaraz po wysokości podatków i kosztach pracy. Sukcesywnie zmieniamy polskie prawo tak, by nasze firmy miały coraz lepsze warunki do rozwoju – nie ukrywa Marek Niedużak, wiceszef MPiT.

I to jest naprawdę spory sukces zarówno rzecznika MŚP, jak i wszystkich przedsiębiorców, którzy postanowili razem z nim działać na rzecz korzystnych zmian w sektorze MŚP. Do tego grona już na starcie czynnie włączyła się Rada Gospodarcza Strefy Wolnego Słowa. Jako stowarzyszenie zrzeszające małych i średnich przedsiębiorców od samego początku uważaliśmy bowiem, że ministra Abramowicza w funkcji rzecznika MŚP warto wspierać, że nie będzie to kolejny martwy urząd, ale instytucja jak najbardziej żywa, w której nie będzie się głosić pustych sloganów i niczym niepokrytych deklaracji, ale proponować konkretne rozwiązania, mające służyć radykalnej poprawie środowiska, w jakim sektor MŚP funkcjonuje, i pilnować, by były one sukcesywnie wdrażane w życie.

Krzysztof Budka
Krzysztof Budka
Redaktor naczelny magazynu „Forum Polskiej Gospodarki" oraz serwisu FPG24.PL. Absolwent Wydziału Nauk Historycznych i Społecznych Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Dziennikarz z ponad 20-letnim stażem. Pracę w tym zawodzie rozpoczął podczas studiów pod koniec lat 90. jako reporter w telewizji Puls przy programie „Raport Specjalny". Pisał do działu politycznego w dzienniku „Życie", a następnie na ponad dekadę związał się z „Przeglądem Sportowym", gdzie był m.in. wydawcą, szefem działu Piłka Nożna oraz kierownikiem magazynu „Tygodnik Przeglądu Sportowego: Tempo". Współtworzył serwis internetowy FUTBOLFEJS.PL., a także prowadził audycję Liberator w Radiu Dla Ciebie. Zwycięzca Wielkiego Testu Piłkarskiego Biało-Czerwoni w TVP1 w 2012 roku.

INNE Z TEJ KATEGORII

Dowiedz się, jak inwestują najlepsi! Zapraszamy na darmową konferencję Invest Cuffs 2024

Już 5 –6 kwietnia 2024 r. odbędzie się kolejna edycja Konferencji i Targów Invest Cuffs. Będzie to już dziesiąta odsłona wydarzenia, które corocznie przyciąga do Krakowa kilka tysięcy uczestników, mających możliwość wysłuchania wykładów prowadzonych przez niemal 200 prelegentów. Wszystkich zainteresowanych zapraszamy do udziału w tym wydarzeniu i wspólnego tworzenia historii rynku inwestycyjnego.

Zapraszamy na 22. Międzynarodową Konferencję Baltic Management Development Association

W imieniu Zarządu BMDA, Collegium Prometricum oraz naszym – jako Patrona Medialnego wydarzenia, mamy zaszczyt zaprosić do udziału w 22. Międzynarodowej Konferencji BMDA (Baltic Management Development Association) pod hasłem „Mastering the Future: AI Impact on Business Models and Practice”. Konferencja odbędzie się w Europejskim Centrum Solidarności w Gdańsku w dniach 25–26 kwietnia 2024 r.

Rola elektrowni szczytowo-pompowych w zielonej transformacji

Elektrownie szczytowo-pompowe to obecnie najbardziej dojrzała technologia magazynowania energii, charakteryzująca się niezwykle długim czasem eksploatacji. Przy rosnącym udziale źródeł wykorzystujących energię odnawialną, takich jak instalacje fotowoltaiczne, czy farmy wiatrowe, jednostki te mają coraz większe znaczenie w zielonej transformacji. W Młotach w Gminie Bystrzyca Kłodzka przygotowywany jest największy tego typu magazyn energii w Polsce.

INNE TEGO AUTORA

Strefa komfortu, czyli śmiertelna pułapka dla przedsiębiorcy [WYWIAD]

„Ceną wolności jest wieczna czujność” – ten cytat pasuje idealnie do naszych czasów, które – jak dla mnie – są bardziej niż przerażające. Mimo faktu, że z pewnością nie należę do osób strachliwych – mówi nam Krzysztof Oppenheim. Z naszym ekspertem finansowym, wieloletnim przedsiębiorcą znanym Czytelnikom naszego portalu autorem cyklu „Poradnik Oppenheima” rozmawiamy o śmiertlenej pułapce, jaką nie tylko dla ludzi biznesu jest pozostawanie w „strefie komfortu”.
10 MIN CZYTANIA

Żądamy przywrócenia ryczałtowej składki zdrowotnej! – kampania byłego rzecznika MŚP

Wzywam wszystkich do jak najszybszego podpisania petycji, w której zwracamy się do premiera i polityków rządzącej koalicji o przywrócenie składki zdrowotnej sprzed Polskiego Ładu – mówi Adam Abramowicz. Były rzecznik małych i średnich przedsiębiorców wystartował z ogólnopolską kampanią przywrócenia ryczałtowej składki zdrowotnej.
2 MIN CZYTANIA

Dlaczego „władza” nie lubi przedsiębiorców? [WYWIAD]

Politycy kontra przedsiębiorcy. Dlaczego „władza” nie lubi tych, bez których nie byłoby mowy o gospodarczym rozwoju naszego kraju? Czy w tym starciu przedsiębiorcy stoją na straconej pozycji i jakie mogą być dalsze konsekwencje dociskania śruby najbardziej aktywnym i kreatywnym ludziom w społeczeństwie? O podejściu do ludzi biznesu przez „władzę” rozmawiamy z Krzysztofem Oppenheimem, ekspertem finansowym i znanym Czytelnikom naszego portalu autorem cyklu „Poradnik Oppenheima”.
11 MIN CZYTANIA