Pisaliśmy już o tym, ale jeszcze raz przypominamy: do 16 grudnia 2022 r. mali i średniej wielkości przedsiębiorcy mogą składać wnioski o dofinansowanie do nawet 75 proc. kosztów zastrzeżenia znaku towarowego, co pozwoli – w tych niespokojnych czasach – chronić markę firmy. Warto się jednak pospieszyć, bo może się okazać, że środki na ten cel wyczerpią się wcześniej.

Dofinansowanie z Funduszu dla MŚP przyznawane jest w formie bonów z europejskiego Funduszu dla MŚP The Ideas Powered for Business, który został powołany w celu ochrony własności intelektualnej krajów unijnych.

Jak to działa? Bon o wartości 1500 euro posłuży do pokrycia kosztów zgłoszenia znaku towarowego firmy lub tylko jego wzoru. Można nim zapłacić także za otrzymanie tzw. dodatkowych klas na szczeblu krajowym i szczeblu UE. O nieco niższej wartości bon, bo 750 euro, można wykorzystać na pokrycie opłat patentowych – w tym przypadku z pieniędzy unijnych jest zwracana połowa pieniędzy, jakie przedsiębiorca wyda na rejestracją patentu krajowego lub na wszystkie kraje unijne. Jeżeli rejestrację znaku tylko na Polskę chce się poszerzyć koszty tej operacji znacznie rosną – 1000 euro lub 850 euro kosztuje zgłoszenie znaku towarowego w jednej klasie, dodatkowe 50 euro za wybór drugiej klasy oraz po 150 euro za trzecią i każdą kolejną klasę.

Po co zastrzegać markę?

Przede wszystkim w ten sposób przedsiębiorca chroni się przed nieuczciwym konkurentem, który chciałby podszyć się pod jego markę, czy nawet mu ją ukraść. Posiadanie własnej, zarejestrowanej i – co więcej – zastrzeżonej marki, to także kwestia pewnego prestiżu. Ostatni powód dotyczy zmian zachodzących na rynku – bywa tak, że zachodzi konieczność sprzedaży firmy, czy choćby tylko sprzedaży samej marki, a zachowania produkcji czy usług pod nową marką. Kiedyś tak stało się na przykład z marką lodów i innych słodyczy „Zielona Budka”, która została co prawda sprzedana, ale przedsiębiorca, Zbigniew Grycan, zyskał w ten sposób środki na prowadzenie dalej firmy już pod własnym nazwiskiem.

Zastrzeganie znaku towarowego – krok po kroku

Wniosek można wypełnić online i przesłać do Urzędu Patentowego. Oczywiście wnioskowi o zastrzeżenie znaku towarowego muszą towarzyszyć dokumenty (koniecznie zapisane w formacie pdf). Należy wysłać aktualny wyciąg z rachunku bankowego przedsiębiorstwa zawierający następujące dane: nazwa przedsiębiorstwa jako posiadacza rachunku, pełny numer IBAN wraz z kodem kraju oraz kod BIC/SWIFT, a także zaświadczenie VAT lub zaświadczenie o posiadaniu krajowego numeru rejestracji wydane przez właściwy organ krajowy oraz oświadczenie podpisane przez upoważnionego właściciela lub pracownika MŚP, jeśli w imieniu MŚP działa przedstawiciel. Rejestrując się i logując na indywidualnym koncie dla MŚP należy też wypełnić prosty formularz. Wnioski są weryfikowane na bieżąco, a na odpowiedź, czy dofinansowanie przedsiębiorca dostał czeka się maksymalnie 10 dni.

Szczegóły i dodatkowe powody starania się o dofinansowanie na zastrzeżenie znaku towarowego opisaliśmy wyczerpująco tu: https://fpg24.pl/przedsiebiorco-zastrzez-i-zabezpiecz-swoja-marke/

Poprzedni artykułBranża węglowa zanika. Pośrednicy zamykają składy
Następny artykułFrancuski rząd planuje zamach na prywatne i służbowe loty w Europie