fbpx
sobota, 23 września, 2023
Strona głównaBiznesPrzedsiębiorcy chcą wierzyć, że będzie dobrze

Przedsiębiorcy chcą wierzyć, że będzie dobrze

W ostatnim badaniu Barometr COVID-19 Europejski Fundusz Leasingowy zapytał przedsiębiorców z sektora MŚP o to, czy w kontekście kryzysu spowodowanego pandemią koronawirusa, sytuacja w ich branży – w ciągu najbliższych sześciu miesięcy – poprawi się, pogorszy, czy pozostanie bez zmian. Wyniki są godne podziwu, bo wielu przedsiębiorców, szczególnie średniej wielkości, zachowuje dużą dozę optymizmu.

33 proc. przedsiębiorców wyraża przekonanie, że w ciągu najbliższych sześciu miesięcy sytuacja w ich branży się poprawi. Poziom optymizmu można więc ocenić jako wysoki. Aż 24 proc. z nich wierzy w to, że ich branża się rozwinie – w pewnym sensie dzięki pandemii. Uważa tak 46 proc. firm produkcyjnych i 30 proc. firm budowlanych.

Większa firma, większy optymizm

Najlepsze nastroje panują pośród przedsiębiorców reprezentujących firmy średniej wielkości. Najbardziej o swoją przyszłość obawiają się mikroprzedsiębiorcy – chociaż 35 proc. z nich uważa, że sytuacja w najbliższym półroczu się poprawi, a tylko 13 proc., że się pogorszy. W mikro i małych firmach optymistów i pesymistów jest mniej więcej tyle samo – poprawę swojej sytuacji przewiduje 32 proc. mikro i 34 proc. małych przedsiębiorstw, podczas gdy o pogorszeniu mówi odpowiednio 31 i 25 proc. firm.

Oswajają się z pandemią?

Choć wpływ pandemii koronawirusa na gospodarkę jest oceniany jako negatywny, to z kwartału na kwartał takie przekonanie pośród przedsiębiorców słabnie. Można jednak przypuszczać, że jest to wynikiem złagodzenia obostrzeń lockdownowych oraz generalnie słabnięcia psychologicznego efektu koronawirusa jako ogólnoświatowego, wielkiego kryzysu gospodarczego.

– Firmy sektora MŚP już oswoiły się z faktem, że koronawirus i trudna sytuacja przez niego spowodowana są z nimi na co dzień. To przekłada się na coraz mniej negatywne oceny sytuacji oraz bardziej optymistyczne prognozy – mówi Radosław Woźniak, prezes zarządu EFL. –Zdecydowanie mniej firm wskazuje na upadki działalności, a więcej na neutralny charakter epidemii. Biorąc pod uwagę wszystkie osiem edycji naszego covidowego pomiaru nastrojów w sektorze MŚP, podtrzymujemy tezę, że koniec dekoniunktury wśród mikro, małych i średnich firm jest bliski – przekonuje szef EFL-u.

Sektor HoReCa nadal pesymistyczny

Jedynie 22 proc. firm ocenia, że w związku z pandemią COVID-19 dojdzie do zamykania działalności firm. W każdym razie tak oceniało, bo należy pamiętać, że tego typu badania charakteryzują się pewnym opóźnieniem w stosunku do zdarzeń. Tym bardziej, jeśli te zdarzenia następują w szybkim tempie.

39 proc. przedsiębiorców jest przy tym zdania, że pandemia nie spowoduje istotnych zmian w branży. Największy optymizm panuje w sektorze produkcji i w budownictwie. Aż 45 proc. firm produkcyjnych i 30 proc. budowlanych uważa wręcz, że pandemia pomoże rozwinąć się ich branżom. Na raczej niekorzystny wpływ pandemii wskazuje 45 proc. mikro, 33 proc. małych i 42 proc. średnich przedsiębiorstw.
Największy pesymizm wykazują w dalszym ciągu przedstawiciele HoReCa. Zdecydowana większość respondentów (tyle samo, co w II kwartale – blisko 85 proc.) uważa, że pandemia spowoduje upadki firm i zamykanie działalności gospodarczych.

Może jednak okazać się, że tzw. życie kolejny raz zweryfikuje nastroje przedsiębiorców. I to wszystkich. Ogłaszane nadejście czwartej fali koronawirusa i „regionalizowanych” lockdownów z pewnością nie wzmacniają – i nie będą wzmacniać – szeregów optymistów. Niezależnie od wielkości firm, jakie reprezentują.

Robert Azembski
Robert Azembski
Dziennikarz z ponad 30-letnim doświadczeniem; pracował m.in. w „Rzeczpospolitej”, „Wprost” , „Gazecie Bankowej” oraz wielu innych tytułach prasowych i internetowych traktujących o gospodarce, finansach i ekonomii. Chociaż specjalizuje się w finansach, w tym w bankowości, ubezpieczeniach i rynku inwestycyjnym, nieobce są mu problemy przedsiębiorców, przede wszystkim z sektora MŚP. Na łamach magazynu „Forum Polskiej Gospodarki” oraz serwisu FPG24.PL najwięcej miejsca poświęca szeroko pojętej tematyce przedsiębiorczości. W swoich analizach, raportach i recenzjach odnosi się też do zagadnień szerszych – ekonomicznych i gospodarczych uwarunkowań działalności firm.

INNE Z TEJ KATEGORII

Firmy technologiczne wydają setki milionów euro na lobbing w Brukseli

Największe technologiczne przedsiębiorstwa całego świata nie oszczędzają na funduszach, dzięki którym wywierają wpływ na kształt procesów legislacyjnych w unijnych instytucjach.
< 1 MIN CZYTANIA

Małe firmy są wykańczane

Nie jest to dobry czas dla drobnej przedsiębiorczości. Małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce mają coraz gorszą sytuację. Wiele z nich znajduje się w fazie „pełzającej likwidacji”.
2 MIN CZYTANIA

Rosjanie trafili polską fabrykę okien

W trakcie rosyjskiego ostrzału Lwowa trafiona została fabryka okien polskiego przedsiębiorstwa Fakro.
< 1 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Polscy przedsiębiorcy wierzą, że pokonają problemy

Nasi przedsiębiorcy konfrontują się z bezprecedensowymi wyzwaniami, a jednocześnie wykazują zadziwiającą odporność i wiarę w dobrą przyszłość swoich biznesów.
3 MIN CZYTANIA

Koncerny samochodowe szpiegują swoich klientów!

Producenci samochodów nie tylko nie chronią prywatności klientów, ale gromadzone na ich temat – także intymne – informacje sprzedają firmom marketingowym. Gotowi są nawet, na każde wezwanie, przekazać je władzom czy organom ścigania.
3 MIN CZYTANIA

Nowe programy wsparcia dla firm sektora MŚP

Dostępne są już pieniądze na modernizację mikro, małych i średniej wielkości przedsiębiorstw w kierunku bycia bardziej eko, a także dla dobrze rokujących na rynku start-upów.
3 MIN CZYTANIA