Według portalu Statista w 2021 roku TikTok miał miał ogółem około 656 mln użytkowników, więc niektórym firmom, zwłaszcza tym, które większość lub całość swojej sprzedaży opierają o sieć, może opłacać się wykorzystanie marketingowe tego medium. TikTok jest ulubioną aplikacją szczególnie przez młodszych konsumentów z tak zwanej generacji Z. Szukają na nim informacji nie tylko na temat pożądanej rozrywki, ale także np. o najlepszych miejscach w ich mieście, gdzie można dobrze i niedrogo zjeść, najciekawszych wydarzeniach weekendowych czy polecanych produktach. TikTok może więc pomóc trafić do młodych klientów. Jak jednak prowadzić działania, by osiągnąć pożądany, marketingowy cel?
Kreatywne i angażujące wideo
Jeśli ktoś już założył lub zamierza założyć profil na tej platformie społecznościowej, warto zamieszczać tam krótkie filmy wideo przyciągające uwagę użytkowników. Co jest popularne na TikToku? Z pewnością zabawne i „angażujące”, a przy tym krótkie materiały wideo. Ale nie tylko – użytkowników przyciągają także dobrej jakości materiały o charakterze edukacyjnym. Nie ma też co obrażać się na dane medium, że bywa niezbyt ambitne. Warto natomiast dostosować język komunikacji do platformy. Czasem więcej uwagi przyciągnie filmik technicznie niebędący perfekcyjnym, ale za to śmieszny, niźli nudny i o zbyt poważnej treści.
Zawsze warto też używać odpowiednich hashtagów. Są one konieczne do tego, by dany materiał można było łatwiej wyszukać i żeby dotarł do szerszej grupy odbiorców. Najpopularniejsze trendy i związane z nimi hashtagi na TikToku można stosunkowo łatwo zidentyfikować. Hashtagi należy umieszczać w opisach filmów.
Wzrost zainteresowania zwykle przekłada się także na wzrost sprzedaży. Warto więc postarać się, aby zamieszczone przez firmę wideo stało się viralem.
Linki, reklamy, influencerzy
W opisach zamieszczanych na TikToku filmikach należy też zamieszczać linki, dzięki którym użytkownicy mogą bezpośrednio przenieść się na stronę firmową lub promującą usługi.
Tak zwany z angielska „influencer marketing” to nic innego, jak wykorzystanie działalności influencerów przy promowaniu usług i produktów firmy. Pozwala on nie tylko łatwiej dotrzeć do większej liczby użytkowników, ale także dokładnie określonej grupy odbiorców, a nie tylko przypadkowych osób.
Z kolei tak zwany „user generated content” to wykorzystanie siły treści generowanych przez klientów firmy. W pewnym momencie autentyczne i wartościowe treści zaczynają tworzyć sami klienci i fani firmy. Ich filmy wideo zawierające recenzje, tutoriale i treści edukacyjne tylko zwiększają zaangażowanie użytkowników przekonując ich do zakupu produktów lub usług firmy.
Pożyteczna funkcja Q&A oraz Duet
Tak zwane Q&A na TikToku uchodzi za skuteczne narzędzie do komunikacji z klientami i rozwiązywania ich wątpliwości związanych z produktami lub usługami firmy. Jest to pożyteczne narzędzie używane do zwiększania zdalnej sprzedaży, bo umożliwia odpowiadanie na pytania dotyczące produktów oraz prezentowanie nowych treści. Q&A pomaga także pokazać – w przekonywujący sposób – dane cechy produktów, a także zdobywać opinię klientów i feedback na temat marki promowanej przez przedsiębiorcę.
Z kolei Duet to popularna funkcja umożliwiająca użytkownikom połączenie swoich filmów wideo w jeden film. Taki zabieg pozwala (przynajmniej w teorii) zwiększyć zaangażowanie klientów, przyczyniając się do wzrostu sprzedaży. Może służyć także pokazaniu sposobów użytkowania danych produktów. Ponadto tworzone za pomocą tej funkcji prezentacje, zwłaszcza emitowane we współpracy z influencerami, pomagają dotrzeć do większej liczby potencjalnych klientów.
Zawsze warto na bieżąco monitorować efekty działalności marketingowej na TikToku, weryfikując ją w zależności od osiąganych rezultatów.