Nadal inflacja i rosnące koszty prowadzenia działalności są głównymi problemami polskich przedsiębiorców rodząc w nich niepewność co do swojej przyszłości. Według Barometru EFL na III kwartał br. na niekorzystne oddziaływanie tych czynników wskazuje odpowiednio 90 proc. i 65 proc. firm, które wzięły udział w najnowszym badaniu.
Co dziesiąty przedsiębiorca obawia się spadku sprzedaży produktów i usług i taki sam odsetek wskazuje na nowe, niekorzystne dla przedsiębiorców rozwiązania legislacyjne.
– Z ostatnich danych GUS wynika, że inflacja w lipcu wyniosła 10,8 proc. w ujęciu rocznym, spadając kolejny raz z rzędu. Wydawać by się mogło, że przedsiębiorcy powinni to zauważyć i mieć coraz mniej obaw związanych z wysokimi cenami – komentuje badanie Radosław Woźniak, prezes zarządu EFL.
Jest lepiej, ale obawy pozostały
Niestety, jak się okazuje inflacja w dalszym ciągu stanowi największą obawę przedstawicieli mikro, małych i średnich firm. Kolejną bolączką, będącą jej bezpośrednim efektem, są właśnie rosnące koszty prowadzenia działalności, m.in. wynajmu powierzchni, użycia sprzętów itp. Ta obawa towarzyszy 65 proc. przedsiębiorców. Na najniższym miejscu podium znajduje się spadek popytu (obawia się go co dziesiąty przedsiębiorca). Na kolejnych miejscach przedsiębiorcy wskazali na niekorzystne rozwiązania legislacyjne, niedobory pracowników i brak zdolności kredytowej.
Podejmując próby przeciwdziałania skutkom wysokich kosztów energii elektrycznej przedsiębiorcy przystępują do różnych inwestycji ograniczających zużycie energii – w tym inwestycji „zielonych”. Skłonność do robienia tego rodzaju inwestycji jest tym większa, im większa jest firma.
Bez premii i podwyżek
Mało optymistyczny jest fakt, że co ósmy przedsiębiorca sektora MŚP zastanawia się nad zakończeniem prowadzenia swojej działalności gospodarczej. Najczęściej dotyczy to najmniejszych podmiotów – 18,5 proc. mikrofirm oraz 4 proc. małych firm. Przedsiębiorcy ci bronią się przed zamknięciem działalności rezygnując z premii i podwyżek. Tak dzieje się zwłaszcza w segmencie HoReCa, transportu i w sektorze handlowym.