fbpx
piątek, 1 listopada, 2024
Strona głównaEkologiaPrzesiądziemy się na skutery i hulajnogi?

Przesiądziemy się na skutery i hulajnogi?

Coraz więcej firm oferuje wynajem elektrycznych skuterów i hulajnóg. To nie tylko moda – ich częstsze używanie może okazać się nawet koniecznością. Wygląda bowiem na to, że wysokie ceny paliw zostaną z nami na dłużej.

To nie żart. Przy cieplejszym klimacie i wydłużaniu się dni o zdecydowanie dodatnich temperaturach, używanie małych „elektryków” będzie coraz powszechniejsze. Już teraz przedsiębiorcy wynajmujący te pojazdy zauważając zainteresowanie władz samorządowych wychodzą z ofertą ich wynajmu, także do mniejszych miast.

– Jesteśmy już w 43 miastach Polski – różnej wielkości. Partycypacja samorządów lokalnych w naszych kosztach jest racjonalna i niezbędna, bo pozwala zmniejszyć cenę przejazdu, by się to opłacało – powiedział nam Marcin Maliszewski, założyciel firmy Blinkee.city, zajmującej się wynajmem małych pojazdów elektrycznych.

Wielu mieszkańców szuka alternatywnych, elektrycznych środków transportu. W sukurs mikromobilności przychodzą także rządowe programy dofinansowujące zeroemisyjne pojazdy.

Postpandemiczne ożywienie

Według raportu „Analizy Mobilnego Miasta” w drugim roku pandemii (2021 r.) mobilność polskiego społeczeństwa powróciła do przedpandemicznego poziomu. Jak się okazuje, rynek ten urósł w stosunku do 2020 r. o 58 proc. – w użyciu jest w naszym kraju już prawie 69 tysięcy pojazdów: motorowerów, skuterów i rowerów elektrycznych oraz czterokołowców i hulajnóg.
W tym czasie europejski rynek wzrósł w tym segmencie średnio o 49 proc. Polska należy więc do czołówki krajów, jeśli chodzi o rozwój mikromobilności. Użytkownicy (zarówno na Zachodzie, jak i w Polsce) preferują elektryczne, postrzegane jako ekologiczne, skutery i motocykle. Prognoza Global Market Insights, firmy monitorującej poszczególne rynki usług wskazuje, że do roku 2024 światowy rynek e-skuterów i e-hulajnóg osiągnie wartość 22 mld dolarów, a według raportu Grand View Research Inc. – 30 mld dolarów.

Ważne: zasięg i energooszczędność

Oprócz usług wynajmu cały czas rośnie sprzedaż importowanych, na ogół z Chin i Indii, urządzeń. Elektryczna hulajnoga to koszt rzędu 1,5-2 tys. złotych, a na ekologiczny skuter (adekwatny mocą do spalinowego o pojemności 50 cm3) trzeba przeznaczyć ok. 5 tys. złotych. Kluczowy jest zasięg, zarówno dla skuterów jak i hulajnóg. Elektryczne skutery przejadą na jednym ładowaniu 30-45 kilometrów, przy maksymalnej prędkości 40-50 kilometrów na godzinę. Koszt przejazdu jest przy tym zdecydowanie niższy od każdego innego środka transportu.

Coraz więcej usług

Przybywa firm udostępniających wynajem małych pojazdów elektrycznych, na razie przede wszystkim w największych miastach. Hop.City (dawniej JedenŚlad) swoją działalnością obejmuje Warszawę, Łódź, Częstochowę, Trójmiasto i Szczecin. Szybko rozwija się polska firma Blinkee.city, oferująca oprócz skuterów także wynajem elektrycznych hulajnóg, rowerów i samochodów – obecna jest już m.in. w Warszawie, Poznaniu, Krakowie, Trójmieście, Łodzi, Bydgoszczy, Kielcach, Lublinie, Białymstoku, Koszalinie i we Wrocławiu. Na firmę tę warto zwrócić szczególną uwagę ze względu na dynamiczny rozwój i systematyczne pokrywanie całego kraju usługami i szeroką ofertę (patrz też: link). Natomiast Eco Share operuje z kolei na terenie Poznania, Szczecina i Trójmiasta.

Hulajnogą do pracy?

Elektryczne hulajnogi mogą być przydatne do przemieszczania się w obrębie miast. Są wygodne, można je pożyczać na minuty i poruszają się z prędkością ok. 25 kilometrów na godzinę. Udostępnia je już pięć firm: Lime, Hive, Bird, CityBee i wspomniana Blinkee.city.

Mikropojazdy nie zastąpią transportu samochodowego czy komunikacji miejskiej. W dobie drogiego paliwa warto mieć je jednak na szczególnej uwadze. Tym bardziej, że koszt ich używania nie będzie rósł tak szybko, jak pojazdów spalinowych – zadziała tu efekt skali rozwoju rynku.

Robert Azembski
Robert Azembski
Dziennikarz z ponad 30-letnim doświadczeniem; pracował m.in. w „Rzeczpospolitej”, „Wprost” , „Gazecie Bankowej” oraz wielu innych tytułach prasowych i internetowych traktujących o gospodarce, finansach i ekonomii. Chociaż specjalizuje się w finansach, w tym w bankowości, ubezpieczeniach i rynku inwestycyjnym, nieobce są mu problemy przedsiębiorców, przede wszystkim z sektora MŚP. Na łamach magazynu „Forum Polskiej Gospodarki” oraz serwisu FPG24.PL najwięcej miejsca poświęca szeroko pojętej tematyce przedsiębiorczości. W swoich analizach, raportach i recenzjach odnosi się też do zagadnień szerszych – ekonomicznych i gospodarczych uwarunkowań działalności firm.

INNE Z TEJ KATEGORII

Ludzie nie chcą mieszkać w wiatrakowym lesie [WYWIAD]

Wiatraki oznaczają dewastację terenu w obrębie wielu kilometrów, zabijają ptaki, a ludziom nie dają normalnie żyć – mówi Tomasz Berliński, mieszkaniec pięknych przyrodniczo terenów gminy Górowo Iławeckie, gdzie ma powstać elektrownia wiatrowa.
8 MIN CZYTANIA

Ponowne nawadnianie torfowisk to realne zyski ekonomiczne

Znaczna większość mokradeł w Polsce i w Europie została już osuszona do różnych celów. Tymczasem osuszanie torfowisk i np. wprowadzanie tam lasu daje znacznie mniejsze zyski ekonomiczne niż ponowne ich nawadnianie. Zespół naukowców z udziałem Polaków wykazał, że w skali Litwy ponowne nawodnienie osuszonych leśnych torfowisk przyniosłoby zyski sięgające nawet 170 mln euro rocznie.
< 1 MIN CZYTANIA

Obojętnie, co zrobimy, klimat i tak będzie się zmieniał

Nawet zupełne zaprzestanie emisji CO2 pochodzącego z przemysłu nie wpłynie na zatrzymanie zmian klimatu na Ziemi – przekonuje w zamieszczonym we „Wprost” artykule pt. „Klimat a Człowiek” prof. dr hab. inż. Piotr Wolański, przewodniczący Komitetu Badań Kosmicznych i Satelitarnych PAN.
4 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Jak ożywić martwy parkiet nad Wisłą?

Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie nie służy tak naprawdę ani inwestycjom indywidulanym, ani małym i średniej wielkości firmom. Tym pierwszym w założeniu miała dawać okazje do zysków, dla tych drugich zaś być miejscem pozyskiwania kapitału na rozwój. Tymczasem uciekają z niej zarówni mali, jak duzi.
4 MIN CZYTANIA

Jesteś „pod wpływem”? Nie ruszysz autem

Amerykańska Krajowa Administracja ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) chce wykonać zalecenie Kongresu, by wszystkie nowe auta miały zainstalowaną technologię uniemożliwiającą prowadzenie pod wpływem alkoholu.
< 1 MIN CZYTANIA

Obojętnie, co zrobimy, klimat i tak będzie się zmieniał

Nawet zupełne zaprzestanie emisji CO2 pochodzącego z przemysłu nie wpłynie na zatrzymanie zmian klimatu na Ziemi – przekonuje w zamieszczonym we „Wprost” artykule pt. „Klimat a Człowiek” prof. dr hab. inż. Piotr Wolański, przewodniczący Komitetu Badań Kosmicznych i Satelitarnych PAN.
4 MIN CZYTANIA