fbpx
niedziela, 8 grudnia, 2024
Strona głównaTransportPrzewoźnicy protestują w Dorohusku

Przewoźnicy protestują w Dorohusku

Na przejściu granicznym z Ukrainą w Dorohusku liderzy Konfederacji oraz inni przedstawiciele branż związanych z transportem i rolnictwem wyrazili pełne wsparcie dla strajku przewoźników.

Przewoźnicy blokują ruch na granicy, aby przyciągnąć uwagę do problemów swojej branży, takich jak faworyzowanie firm zagranicznych, w szczególności z Ukrainy. Poseł Krzysztof Bosak z Konfederacji wyraził uznanie dla odwagi przewoźników, którzy w tej chwili nie zarabiają pieniędzy swoimi ciężarówkami, ale są na miejscu, aby nagłośnić te problemy. Podkreślił także, że Polska stała się atrakcyjnym miejscem dla kapitału ze Wschodu, a różnorodność źródeł tego kapitału stanowi zagrożenie.

Postulaty branży

Rafał Mekler, lider Konfederacji na Lubelszczyźnie, przedstawiciel branży transportowej, przedstawił trzy główne postulaty przewoźników. Pierwszym z nich jest przywrócenie limitu zezwoleń dla przewoźników ukraińskich, aby przywrócić równowagę kosztów pracy między Polską a Ukrainą. Opowiedział się także za utworzeniem terminali przeładunkowych na terenie Polski, gdzie przewoźnicy ukraińscy mogliby zabrać towary od polskich przewoźników, co pomogłoby w równoważeniu wymiany handlowej. Trzecią opcją jest utrzymanie protestu, jeśli inne rozwiązania nie zostaną wprowadzone. A należy pamiętać, że sektor transportu generuje 7 proc. PKB.

Lucjan Zębek, przedstawiciel branży sadowniczej, opowiedział o problemach, z jakimi borykają się firmy skupujące owoce na terenie Polski. Wyraził oburzenie, że ukraiński oligarcha Taras Barczewski działa na terenie Polski i ukradł pieniądze polskim firmom. Zażądał wydania europejskiego nakazu aresztowania Barczewskiego i jego odpowiedzialności za przestępstwa. Ponadto zaapelował o uregulowanie spraw związanych z ukradzionymi pieniędzmi od rolników i sadowników.

Problemowe dyrektywy

Stanisław Lecyk, przedsiębiorca branży transportowej, zaznaczył, że rząd przez ostatnie 8 lat nie konsultował się z przewoźnikami ani nie reagował na problemy branży. Wyraził oburzenie faktem, że wiele firm z kapitałem wschodnim przejęło polskie rynki wypierając polskich przewoźników i wywołując realne straty dla budżetu państwa. Z kolei rolnik Bartłomiej Szajner ostrzegł przed dyrektywami unijnymi, które mogą jeszcze bardziej utrudnić sytuację rolników.

Źródło: Biuro Prasowe Konfederacji
Tomasz Cukiernik
Tomasz Cukiernik
Z wykształcenia prawnik i ekonomista, z wykonywanego zawodu – publicysta i wydawca, a z zamiłowania – podróżnik. Ukończył Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego oraz studia podyplomowe w Akademii Ekonomicznej w Katowicach. Jest autorem książek: Prawicowa koncepcja państwa – doktryna i praktyka (2004) – II wydanie pt. Wolnorynkowa koncepcja państwa (2020), Dziesięć lat w Unii. Bilans członkostwa (2005), Socjalizm według Unii (2017), Witajcie w cyrku (2019), Na antypodach wolności (2020), Michalkiewicz. Biografia (2021) oraz współautorem biografii Korwin. Ojciec polskich wolnościowców (2023) i 15 tomów podróżniczej serii Przez Świat. Aktualnie na stałe współpracuje m.in. z miesięcznikiem „Forum Polskiej Gospodarki” (i z serwisem FPG24.PL) oraz tygodnikiem „Do Rzeczy”.

INNE Z TEJ KATEGORII

Czas na XXI wiek w kolejowym bezpieczeństwie

W Polsce około 40 proc. linii kolejowych ma zostać wyposażone w Europejski System Sterowania Pociągiem (ETCS). Jest on potocznie nazywany sygnalizacją kabinową i gwarantuje między innymi to, że pociąg nie przejedzie „czerwonego światła”.
8 MIN CZYTANIA

Ile oszczędzasz, dojeżdżając do pracy autem? Samochód wciąż jest konkurencyjny

Auta są passé? Takie można odnieść wrażenie, obserwując przyjmowane polityki, jak np. planowany podatek samochodowy, zakaz sprzedaży aut spalinowych, czy strefy czystego transportu. Z drugiej strony liczba nowo rejestrowanych aut w Polsce rośnie. Warsaw Enterprise Institute przeanalizował korzyści, które z posiadania aut odnoszą obywatele, a które umykają urzędnikom.
3 MIN CZYTANIA

Polskie autobusy wodorowe podbijają Europę!

Kolejne miasta z państw zachodniej Europy składają zamówienia na nowoczesne autobusy polskiej marki Solaris napędzane ogniwem wodorowym.
< 1 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Unia Europejska jako niemieckie imperium w Europie

Dr Magdalena Ziętek-Wielomska stawia w swojej książce tezę, że unijne regulacje są po to, żeby niemieckie koncerny uzyskały przewagę konkurencyjną nad firmami z innych krajów członkowskich Unii Europejskiej.
6 MIN CZYTANIA

Rocznica członkostwa w Unii

1 maja mija 20 lat, odkąd Polska stała się członkiem Unii Europejskiej. Niestety w polskiej przestrzeni publicznej krąży wiele mitów i półprawd na ten temat. Dlatego właśnie napisałem i wydałem książkę „Dwadzieścia lat w Unii. Bilans członkostwa”.
4 MIN CZYTANIA

Urojony klimatyzm

Bardziej od ekologizmu preferuję słowo „klimatyzm”, bo lepiej oddaje sedno sprawy. No bo w końcu cały świat Zachodu, a w szczególności Unia Europejska, oficjalnie walczy o to, by klimat się nie zmieniał. Nie ma to nic wspólnego z ekologią czy tym bardziej ochroną środowiska. Chodzi o zwalczanie emisji dwutlenku węgla, gazu, dzięki któremu mamy zielono i dzięki któremu w ogóle możliwe jest życie na Ziemi w znanej nam formie.
6 MIN CZYTANIA