fbpx
sobota, 20 kwietnia, 2024
Strona głównaTransportPrzewoźników czekają kolejne problemy

Przewoźników czekają kolejne problemy

Przez urlopy kierowców polscy przewoźnicy muszą przygotować się na większe wydatki niż przed rokiem – pisze „Puls Biznesu”.

„Puls Biznesu” powołując się na dane Grupy Inelo wskazuje, że niemal połowa kierowców spędza za kółkiem od 241 do 260 dni, a rekordziści potrafią pracować niemal 300 dni w ciągu roku. Oznacza to, że takie osoby nie wykorzystują urlopu w całości lub robią to bardzo rzadko.

– Podejście pracowników do brania urlopów jest bardzo różnorodne. Zdarza się, że kierowcy mają skumulowane nawet po 40 dni zaległego urlopu, a zgodnie z kodeksem pracy, urlop należy wykorzystać do 30 września następnego roku – powiedział „Pulsowi Biznesu” Łukasz Włoch z Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców (OCRK).

Nastawienie kierowców wobec urlopu może się jednak zmienić i to już w tym roku. Wszystko przez wymuszoną przepisami podwyżkę wynagrodzeń kierowców międzynarodowych, którym zlikwidowano diety i ryczałty noclegowe. To ciągnie za sobą wzrost wypłat za urlopy.

Łukasz Włoch wytłumaczył, że dotychczas diety i ryczałty za nocleg były traktowane przez kierowców zwykle jako część wynagrodzenia, bo zwrot kosztów potrafił sięgać nawet 6 tys. zł miesięcznie przy przeciętnej pensji w wysokości 3,2 tys. zł brutto. Ten zwrot kosztów nie był jednak brany pod uwagę przy obliczaniu wysokości wynagrodzenia za urlop.

– Teraz, gdy pracodawcy zostali zmuszeni do podniesienia pensji do około 10-12 tys. zł brutto, żeby kierowca dostawał tyle samo co wcześniej podstawa obliczeń jest ponadtrzykrotnie wyższa – wyjaśnił Włoch.

„Puls Biznesu” ostrzega, że to nie koniec złych wiadomości dla przewoźników, gdyż wielu z nich nie uwzględniło tych zmian przepisów przy planowaniu budżetu na bieżący rok i nie są oni nawet świadomi, że będą musieli płacić kierowcom więcej za urlop.

Puls Biznesu/PAP

Jarosław Wójtowicz
Jarosław Wójtowicz
Przygodę z dziennikarstwem zaczynał w 2003 roku jako akredytowany dziennikarz sportowy. Od 2009 roku współpracuje z różnymi portalami o tematyce gospodarczo-politycznej. Współtworzył portal dla mężczyzn Menstream.pl oraz pisał dla Oficyny Konserwatystów i Liberałów. Od 2021 roku związany z fpg24.pl. Prywatnie interesuje się sportem.

INNE Z TEJ KATEGORII

Ile oszczędzasz, dojeżdżając do pracy autem? Samochód wciąż jest konkurencyjny

Auta są passé? Takie można odnieść wrażenie, obserwując przyjmowane polityki, jak np. planowany podatek samochodowy, zakaz sprzedaży aut spalinowych, czy strefy czystego transportu. Z drugiej strony liczba nowo rejestrowanych aut w Polsce rośnie. Warsaw Enterprise Institute przeanalizował korzyści, które z posiadania aut odnoszą obywatele, a które umykają urzędnikom.
3 MIN CZYTANIA

Polskie autobusy wodorowe podbijają Europę!

Kolejne miasta z państw zachodniej Europy składają zamówienia na nowoczesne autobusy polskiej marki Solaris napędzane ogniwem wodorowym.
< 1 MIN CZYTANIA

Chińczycy wybudują tunel pod… Zatoką Fińską?

Chińskie firmy są faworytami w wyścigu o realizację projektu budowy tunelu pod Zatoką Fińską, który ma połączyć stolice Finlandii i Estonii.
2 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Polskie firmy doceniają nowe technologie

Coraz więcej polskich przedsiębiorstw eksportowych korzysta lub ma zamiar korzystać z najnowocześniejszych technologii.
2 MIN CZYTANIA

Finanse czy zdrowie? Co martwi Polaków

Finanse i stan zdrowia to największe zmartwienia Polaków, choć optymizm odnośnie własnej sytuacji finansowej jest coraz większy.
2 MIN CZYTANIA

Będzie ZUS od wszystkich umów cywilnoprawnych?

Rząd prowadzi prace nad ozusowaniem wszystkich umów cywilnoprawnych oraz likwidacją tak zwanych zbiegów tytułów do ubezpieczeń społecznych.
2 MIN CZYTANIA