fbpx
sobota, 30 września, 2023
Strona głównaTransportPrzez euroregulacje nie zjesz na trasie

Przez euroregulacje nie zjesz na trasie

Regulacje Unii Europejskiej dotyczące elektromobilności już powodują, że przy autostradach i drogach ekspresowych nie opłaca się prowadzić miejsc obsługi podróżnych.

Otóż przygotowywane od dłuższego czasu unijne regulacje AFAIR (Alternative Fuels Infrastructure Regulation), mające wymusić rozwój bożka elektromobilności, już w 2025 r. mają wymagać na autostradach i drogach ekspresowych co najmniej jednej stacji ładowania co maksymalnie 60 km.

Generujące koszty euroregulacje

Co więcej, każdy z tych punktów ładowania musi mieć łączną moc co najmniej 400 kW i co najmniej jedną szybką ładowarkę o mocy nie mniejszej niż 150 kW. To oznacza konieczność zabezpieczenia przyłącza energetycznego dużej mocy, co w przypadku oddalonych od cywilizacji MOP-ów powoduje generowanie olbrzymich kosztów. Dzierżawców czekają na dodatek „długie i uciążliwe” formalności związane z przyłączeniem do sieci samych ładowarek. A za niedostosowanie się do przepisów AFAIR będą wysokie kary – informuje Interia.pl.

Poprowadzenie przewodów na odcinku np. kilkunastu kilometrów to inwestycja pochłaniająca miliony złotych, która nie ma szans się zwrócić w okresie 10 lat dzierżawy gruntu

– mówi w rozmowie z „Rzeczpospolitą” Grigoriy Grigoriev, dyrektor generalny Powerdot w Polsce.

Brak chętnych

Efekt jest taki, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ma problemy ze znalezieniem chętnych na dzierżawę miejsc obsługi podróżnych przy autostradach i drogach ekspresowych. Od początku 2022 r. w rezultacie przetargów na obsługę 56 MOP-ów podpisano umowy dotyczące zaledwie 14 takich miejsc.

Tak więc można teraz podziękować Brukseli za to, że wiele gotowych MOP-ów albo pozostaje zamkniętych, albo oferuje jedynie parking i toaletę, bez jakiegokolwiek zaplecza usługowo-gastronomicznego.

Źródło: Interia.pl

 

Tomasz Cukiernik
Tomasz Cukiernik
Z wykształcenia prawnik i ekonomista, z wykonywanego zawodu – publicysta i wydawca, a z zamiłowania – podróżnik. Ukończył Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego oraz studia podyplomowe w Akademii Ekonomicznej w Katowicach. Jest autorem książek: Prawicowa koncepcja państwa – doktryna i praktyka (2004) – II wydanie pt. Wolnorynkowa koncepcja państwa (2020), Dziesięć lat w Unii. Bilans członkostwa (2005), Socjalizm według Unii (2017), Witajcie w cyrku (2019), Na antypodach wolności (2020), Michalkiewicz. Biografia (2021) oraz współautorem biografii Korwin. Ojciec polskich wolnościowców (2023) i 15 tomów podróżniczej serii Przez Świat. Aktualnie na stałe współpracuje z miesięcznikiem „Forum Polskiej Gospodarki” (i z serwisem FPG24.PL), tygodnikami „Do Rzeczy” i „Najwyższy Czas!”, oraz dwumiesięcznikami „Polonia Christiana” (i z serwisem pch24.pl) i „Magna Polonia”.

INNE Z TEJ KATEGORII

Powstanie Odrzański Wodorowy Szlak Transportowy

Grupa KGHM wraz z Grupą Azoty chcą współpracować w dużym programie logistycznym o nazwie Odrzański Wodorowy Szlak Transportowy.
2 MIN CZYTANIA

Niemcy rozczarowani autami elektrycznymi?

Większość Niemców, którzy zdecydowali się na zakup auta elektrycznego, dzisiaj żałuje tej decyzji.
2 MIN CZYTANIA

Pociągi PKP Intercity przyspieszą i zabiorą więcej pasażerów

Do 2030 roku PKP Intercity zamierza przeprowadzić gruntowną modernizację swojego taboru, aby zapewnić pasażerom bardziej komfortowe i szybsze połączenia.
< 1 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Kolejny przykład marnotrawstwa i generowania strat przez dotacje

Wielomilionowa sieć szkieletowa szerokopasmowego internetu, zbudowana przy współfinansowaniu z funduszy Unii Europejskiej, pozostaje niewykorzystana i generuje coroczne straty.
2 MIN CZYTANIA

Trzecia siła z największą konwencją w Spodku

W sobotę 23 września Konfederacja zorganizowała największą konwencję partyjną tego sezonu wyborczego. Katowicki Spodek był niemal pełny kandydatów na parlamentarzystów i działaczy z całej Polski (ostatni raz takie tłumy w Spodku widziałem kilka lat temu na koncercie Kultu). Tym razem pierdyliardy złotych już nie leciały na publikę, ale nie zabrakło efektów specjalnych. Najważniejsza jest jednak merytoryka.
6 MIN CZYTANIA

UE chce przejmować kolejne obszary władzy!

Parlament Europejski chce, aby kolejne obszary, które tradycyjnie należą do wyłącznych kompetencji państwa, przechodziły spod władzy krajów członkowskich na rzecz brukselskiej centrali.
< 1 MIN CZYTANIA