fbpx
czwartek, 25 kwietnia, 2024
Strona głównaArchiwumPrzyszłość handlu jest w internecie?

Przyszłość handlu jest w internecie?

E-commerce stanowi bardzo dynamicznie rozwijającą się gałąź gospodarki. Świadczy o tym coroczny kilkudziesięcioprocentowy wzrost liczby konsumentów korzystających z tej formy zakupów.

Wirtualny świat zapewnia klientom nieograniczony dostęp do produktów. Cała sieć jest ogromnym magazynem nie tylko informacji, ale także różnego rodzaju towarów. O rozwoju tej gałęzi handlu i jego przyszłości rozmawiano na panelu dyskusyjnym „Przyszłość handlu. Czy e-commerce zdominuje rynek?” podczas XXX Forum Ekonomicznego w Karpaczu. Moderatorem debaty był dr Stanisław Kluza ze Szkoły Głównej Handlowej, a wśród prelegentów znalazła się m.in. Patrycja Klarecka, członek zarządu ds. sprzedaży detalicznej w PKN ORLEN.

– Sytuacja wywołana pandemią bardzo przyspieszyła proces rozwoju e-commerce. Wielu klientów przekonało się, że takie zakupy są tak samo bezpieczne jak w handlu klasycznym. Myślę, że jesteśmy na drodze, z której już nie ma odwrotu – mówiła Patrycja Klarecka.

Gdzie jest pułap

Moderator dyskusji zauważył, że gdy coś, co jest nowe i atrakcyjne, to szybko się rozwija, ale w pewnym momencie osiąga pułap, ponad który bardzo trudno się wznieść. Następnie zapytał, na jakim poziomie procentowym może zatrzymać się e-commerce. – Moim zdaniem w każdej branży będzie to inny pułap. Akurat w branży energetyczno-paliwowej wpływ e-commerce jest niewielki. Klient musi przyjechać na stację i fizycznie zatankować paliwo. Natomiast w obszarze handlu detalicznego będzie miał zupełnie inne proporcje – stwierdziła Patrycja Klarecka.

Podczas dyskusji postawiono pytanie dotyczące roli państwa w nadzorowaniu rynków e-commerce oraz budowaniu ich atrakcyjności. Paneliści zgodnie zwrócili uwagę, że w zależności od branż, potrzeba regulacji może być różna.

– Coraz więcej marek bezpośrednio wchodzi do e-commerce, więc konkurencja stworzy się w naturalny sposób – zauważyła Patrycja Klarecka. – Istotną kwestią jest ucywilizowanie relacji dostawca – klient. Tutaj regulacje wpłynęły na zwiększenie bezpieczeństwa klienta, a co za tym idzie zaufanie do ecommerce. Oczywiście pozostaje kwestia handlu transgranicznego, czyli to, co się dzieje pomiędzy państwami Unii Europejskiej i np. Chinami. Te kwestie wymagają regulacji, aby rynki były konkurencyjne – dodała prelegentka reprezentująca PKN ORLEN.

Jak zdefiniować klienta

Prelegenci rozmawiali też o tym, jak poszczególne branże różnicują klientów. Firmy działające na tym rynku często zwracają uwagę na takie kategorie jak wiek, miejsce zamieszkania, czy poziom znajomości obsługi komputera.

– Myślę, że parametry behawioralne i psychograficzne są dziś o wiele bardziej istotne, niż to czy klient jest z dużego miasta czy małego miasta. My właśnie tak podchodzimy do segmentacji naszych klientów. Obserwujemy i analizujemy ich zachowania i motywacje zakupowe. Widzimy coraz większy wpływ ekonomii współdzielenia. Młodzi ludzie zupełnie inaczej patrzą dziś na niektóre aspekty związane z zakupami. Chętnie kupują rzeczy „z drugiej ręki”, a także kupują wspólnie. To jest zupełnie inny model zachowań klientów, niż ten do którego byliśmy przyzwyczajeni i do tego modelu staramy się dostosowywać – zaznaczyła Patrycja Klarecka.

Materiał powstał we współpracy z PKN ORLEN

INNE Z TEJ KATEGORII

Dowiedz się, jak inwestują najlepsi! Zapraszamy na darmową konferencję Invest Cuffs 2024

Już 5 –6 kwietnia 2024 r. odbędzie się kolejna edycja Konferencji i Targów Invest Cuffs. Będzie to już dziesiąta odsłona wydarzenia, które corocznie przyciąga do Krakowa kilka tysięcy uczestników, mających możliwość wysłuchania wykładów prowadzonych przez niemal 200 prelegentów. Wszystkich zainteresowanych zapraszamy do udziału w tym wydarzeniu i wspólnego tworzenia historii rynku inwestycyjnego.

Rola elektrowni szczytowo-pompowych w zielonej transformacji

Elektrownie szczytowo-pompowe to obecnie najbardziej dojrzała technologia magazynowania energii, charakteryzująca się niezwykle długim czasem eksploatacji. Przy rosnącym udziale źródeł wykorzystujących energię odnawialną, takich jak instalacje fotowoltaiczne, czy farmy wiatrowe, jednostki te mają coraz większe znaczenie w zielonej transformacji. W Młotach w Gminie Bystrzyca Kłodzka przygotowywany jest największy tego typu magazyn energii w Polsce.

Green Gas Poland 2023

Green Gas Poland to jedyna konferencja branżowa organizowana przez pracodawców sektora biogazowo-biometanowego. Zagadnienia branżowych centrów umiejętności, międzynarodowych projektów Erasmus+ oraz zapobiegania ekoterroryzmowi to najważniejsze tematy tegorocznej edycji, która odbyła się w pierwszej połowie grudnia w Warszawie.

INNE TEGO AUTORA

Czas na XXI wiek w kolejowym bezpieczeństwie

W Polsce około 40 proc. linii kolejowych ma zostać wyposażone w Europejski System Sterowania Pociągiem (ETCS). Jest on potocznie nazywany sygnalizacją kabinową i gwarantuje między innymi to, że pociąg nie przejedzie „czerwonego światła”.
8 MIN CZYTANIA

Polski drób niedługo znajdzie się na azjatyckich stołach

– Produkujemy rocznie trzy miliony ton mięsa drobiowego. To najwięcej w UE – zaznacza Dariusz Goszczyński, prezes zarządu Krajowej Rady Drobiarstwa – Izba Gospodarcza (KRD-IG). Według niego, wysoka jakość rodzimego drobiu predestynuje go do sprzedaży nawet na tak wymagających rynkach jak Japonia czy Hongkong.
4 MIN CZYTANIA

Rosnące koszty działalności największym problemem mikroprzedsiębiorstw i małych firm

Ogólnie rosnące koszty prowadzenia działalności gospodarczej otwierają ranking obecnych obaw mikroprzedsiębiorstw i małych firm. Nieznacznie mniej wskazań dotyczy problemu nierzetelnych kontrahentów
4 MIN CZYTANIA