fbpx
wtorek, 30 maja, 2023
Strona głównaArchiwumPrzyszłość handlu jest w internecie?

Przyszłość handlu jest w internecie?

E-commerce stanowi bardzo dynamicznie rozwijającą się gałąź gospodarki. Świadczy o tym coroczny kilkudziesięcioprocentowy wzrost liczby konsumentów korzystających z tej formy zakupów.

Wirtualny świat zapewnia klientom nieograniczony dostęp do produktów. Cała sieć jest ogromnym magazynem nie tylko informacji, ale także różnego rodzaju towarów. O rozwoju tej gałęzi handlu i jego przyszłości rozmawiano na panelu dyskusyjnym „Przyszłość handlu. Czy e-commerce zdominuje rynek?” podczas XXX Forum Ekonomicznego w Karpaczu. Moderatorem debaty był dr Stanisław Kluza ze Szkoły Głównej Handlowej, a wśród prelegentów znalazła się m.in. Patrycja Klarecka, członek zarządu ds. sprzedaży detalicznej w PKN ORLEN.

– Sytuacja wywołana pandemią bardzo przyspieszyła proces rozwoju e-commerce. Wielu klientów przekonało się, że takie zakupy są tak samo bezpieczne jak w handlu klasycznym. Myślę, że jesteśmy na drodze, z której już nie ma odwrotu – mówiła Patrycja Klarecka.

Gdzie jest pułap

Moderator dyskusji zauważył, że gdy coś, co jest nowe i atrakcyjne, to szybko się rozwija, ale w pewnym momencie osiąga pułap, ponad który bardzo trudno się wznieść. Następnie zapytał, na jakim poziomie procentowym może zatrzymać się e-commerce. – Moim zdaniem w każdej branży będzie to inny pułap. Akurat w branży energetyczno-paliwowej wpływ e-commerce jest niewielki. Klient musi przyjechać na stację i fizycznie zatankować paliwo. Natomiast w obszarze handlu detalicznego będzie miał zupełnie inne proporcje – stwierdziła Patrycja Klarecka.

Podczas dyskusji postawiono pytanie dotyczące roli państwa w nadzorowaniu rynków e-commerce oraz budowaniu ich atrakcyjności. Paneliści zgodnie zwrócili uwagę, że w zależności od branż, potrzeba regulacji może być różna.

– Coraz więcej marek bezpośrednio wchodzi do e-commerce, więc konkurencja stworzy się w naturalny sposób – zauważyła Patrycja Klarecka. – Istotną kwestią jest ucywilizowanie relacji dostawca – klient. Tutaj regulacje wpłynęły na zwiększenie bezpieczeństwa klienta, a co za tym idzie zaufanie do ecommerce. Oczywiście pozostaje kwestia handlu transgranicznego, czyli to, co się dzieje pomiędzy państwami Unii Europejskiej i np. Chinami. Te kwestie wymagają regulacji, aby rynki były konkurencyjne – dodała prelegentka reprezentująca PKN ORLEN.

Jak zdefiniować klienta

Prelegenci rozmawiali też o tym, jak poszczególne branże różnicują klientów. Firmy działające na tym rynku często zwracają uwagę na takie kategorie jak wiek, miejsce zamieszkania, czy poziom znajomości obsługi komputera.

– Myślę, że parametry behawioralne i psychograficzne są dziś o wiele bardziej istotne, niż to czy klient jest z dużego miasta czy małego miasta. My właśnie tak podchodzimy do segmentacji naszych klientów. Obserwujemy i analizujemy ich zachowania i motywacje zakupowe. Widzimy coraz większy wpływ ekonomii współdzielenia. Młodzi ludzie zupełnie inaczej patrzą dziś na niektóre aspekty związane z zakupami. Chętnie kupują rzeczy „z drugiej ręki”, a także kupują wspólnie. To jest zupełnie inny model zachowań klientów, niż ten do którego byliśmy przyzwyczajeni i do tego modelu staramy się dostosowywać – zaznaczyła Patrycja Klarecka.

Materiał powstał we współpracy z PKN ORLEN

INNE Z TEJ KATEGORII

Grupa PGE powiększyła się o segment energetyki kolejowej

PGE Polska Grupa Energetyczna zakończyła proces zakupu 100 proc. udziałów PKP Energetyka, stając się właścicielem spółki będącej wyłącznym dostawcą energii dla krajowego sektora kolejowego oraz świadczenia usług utrzymania sieci trakcyjnej.

#TechForBetterHealth. Trzecia edycja Huawei Startup Challenge zakończona

Ekspercka kapituła złożona z reprezentantów świata nauki, profesjonalnej medycyny i biznesu wybrała zwycięzców tegorocznej edycji konkursu dla startupów Huawei Startup Challenge organizowanej pod hasłem #TechForBetterHealth.

Węglokoks – tradycja i nowoczesność

Węglokoks to marka, która od ponad 70 lat z powodzeniem funkcjonuje na rynku polskim. W tym czasie zmieniło się niemal wszystko, więc zmieniliśmy się i my.

INNE TEGO AUTORA

Pułapki podatkowe w nowej ustawie o fundacjach rodzinnych [KOMENTARZ]

Ustawa o fundacji rodzinnej wejdzie w życie 22 maja br. Jednak już dokonano jej nowelizacji. Zmiany zasad opodatkowania w większości są korzystne. Ale jedna z koncepcji może poważnie skomplikować prowadzenie fundacji. Publikujemy komenatrz ekspercki na ten temat, którego autorem jest doradca podatkowy Ewa Flor.
7 MIN CZYTANIA

Grupa PGE powiększyła się o segment energetyki kolejowej

PGE Polska Grupa Energetyczna zakończyła proces zakupu 100 proc. udziałów PKP Energetyka, stając się właścicielem spółki będącej wyłącznym dostawcą energii dla krajowego sektora kolejowego oraz świadczenia usług utrzymania sieci trakcyjnej.

#TechForBetterHealth. Trzecia edycja Huawei Startup Challenge zakończona

Ekspercka kapituła złożona z reprezentantów świata nauki, profesjonalnej medycyny i biznesu wybrała zwycięzców tegorocznej edycji konkursu dla startupów Huawei Startup Challenge organizowanej pod hasłem #TechForBetterHealth.