W 2022 r. wartość rynku reklamy internetowej w Polsce osiągnęła 6,8 mld złotych – dowiadujemy się z „Tygodnika Gospodarczego” Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Ubiegłoroczny wynik oznacza wzrost o 10 proc. w porównaniu do 2021 r.
Na rynku online dominują reklamy graficzne
Wzrost wartości rynku reklamy internetowej o 615 mln złotych względem wyniku z 2021 r. oznacza, że dynamika wzrostu tego sektora wraca do trendów sprzed pandemii. Analitycy PIE przypominają, że w 2018 r. rynek reklamy online zanotował wzrost o 13 proc., a w 2019 r. – o 11 proc. Wzrost zanotowano we wszystkich kanałach sprzedaży reklamy online.
W 2022 r. obraz rynku reklamowego nie uległ znaczącym zmianom. Największy udział w rynku reklamy online miała reklama graficzna (display i wideo), która stanowiła 45 proc. całego rynku
– napisano w „Tygodniku Gospodarczym”.
Prawie jedna trzecia rynku reklam online w Polsce należy do SEM (swego rodzaju długoterminowa strategia, której celem jest wypromowanie danego serwisu internetowego lub stron). Trzecie miejsce na rynku z udziałem wynoszącym niemal 20 proc. zajęły ogłoszenia. Największą dynamikę wzrostu w 2022 r. odnotowały ogłoszenia (+26 proc.), a kolejne były reklamy graficzne (+7 proc.) oraz SEM (+6,8 proc.).
Jeśli chodzi o branże, to w 2022 r. najchętniej w internecie reklamował się handel (20 proc. rynku), a następnie komputery i AV (10 proc.) oraz telekomunikacja (9 proc.).
Eksperci PIE tłumaczą, że rynek reklam online rośnie ze względu na coraz większą popularność urządzeń mobilnych, aplikacji i platform, gdzie można umieszczać reklamy. Według prognoz dynamiczny wzrost reklam online w całym sektorze reklam będzie się utrzymywał.