fbpx
piątek, 6 grudnia, 2024
Strona głównaBiznesRolnicy eksportują coraz więcej. Skąd ten skok wartości?

Rolnicy eksportują coraz więcej. Skąd ten skok wartości?

Według najnowszych danych Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa w okresie od stycznia do maja 2022 roku wartość sprzedaży artykułów rolno-spożywczych z Polski była wyższa o 21,9 proc. niż w analogicznym okresie roku poprzedniego i wyniosła 82 mld złotych.

To optymistyczne dane dla polskich producentów rolnych, które świadczą o tym, że potrafimy właściwie zagospodarować nadwyżki produkcyjne i że polskie relacje handlowe nie ucierpiały znacząco w okresie pandemii koronawirusa. Polski eksport rolny nie odnotował także silnych zawirowań w związku z wojną na Ukrainie. Skąd jednak wziął się aż tak wysoki – niespotykany w poprzednich latach – wzrost sprzedaży?

Skąd te miliardy?

Dobry wynik finansowy, na jaki zapracowali polscy rolnicy, jest wypadkową wielu czynników ekonomicznych, ale – należy przyznać szczerze – nie wszystko tu od polskich gospodarzy zależało. Wielki wpływ na wskaźniki miały w badanym okresie zawirowania na arenie międzynarodowej.

W pierwszych pięciu miesiącach bieżącego roku kurs złotego do euro sprawiał, że polskie towary były konkurencyjne na rynku unijnym. Jest to szczególnie istotne, gdy uświadomimy sobie, że aż 75 proc. krajowego eksportu rolno-spożywczego trafia na rynek Unii Europejskiej (13,3 mld euro), a aż jedna czwarta z tej puli do Niemiec.

Ważnym czynnikiem, mającym wpływ na ukształtowanie się rekordowego wskaźnika sprzedaży polskich produktów, okazały się wysokie ceny żywności na rynkach światowych, co potwierdzają rekordowe notowania indeksu cen prowadzonego przez FAO. Średnia wartość indeksu w okresie styczeń-maj skoczyła z 135,6 pkt. do 157,9 pkt. Wzrost o 22,3 pkt. to „zasługa” szalonych podwyżek cen zbóż (o 32,9 pp.), olejów roślinnych (o 43,3 pp.) oraz produktów mlecznych (o 11,2 pp.)

Wojna na Ukrainie nie poczyniła w eksporcie rolno-spożywczym z Polski takiego spustoszenia, jakie zakładano. Wszystko przez stosunkowo niski udział (4 proc.) państw WNP w przychodach ze sprzedaży zagranicznej polskich produktów.

Także wzrost kosztów wywindowany przez inflację, wzrost cen gazu oraz jego pochodna – rekordowe ceny nawozów i środków ochrony roślin, odcisnęły swoje piętno na cenach, co przełożyło się na wzrost przychodów z eksportu towarów.

Polskim rolnikom oddać należy także, że właściwie dostosowali ofertę asortymentową do realnego zapotrzebowania na rynku. Świadczy to o postępującej profesjonalizacji polskiego rolnictwa opartej o solidną analizę danych i właściwe odczytywanie panujących na rynkach trendów.

Gdzie trafiają polskie produkty?

Do krajów Unii Europejskiej trafiło aż 75 proc. krajowego eksportu artykułów rolno-spożywczych o wartości 13,3 mld euro. I tu Polska odnotowała istotny wzrost wartości sprzedaży – aż o 27 proc.

Wśród państw Unii Europejskiej najistotniejszym odbiorcą polskich towarów od lat pozostają Niemcy, do których w okresie styczeń-maj wyeksportowaliśmy towary o łącznej wartości 4,5 mld euro. To wynik lepszy o 26 proc. niż w analogicznym okresie roku poprzedzającego.

Znaczący wzrost eksportu towarów odnotowaliśmy także wśród następujących odbiorców: Królestwo Niderlandów (1,2 mld euro, czyli wzrost o 39 proc. rdr), Francja (1,1 mld euro, czyli wzrost o 28 proc. rdr), Włochy (874 mln euro, czyli wzrost 9 proc. rdr) i Czechy (805 mld euro, czyli wzrost 31 proc. rdr).

Polacy wysyłają także coraz więcej artykułów rolno-spożywczych na rynki pozaunijne, dywersyfikując tym samym potencjalne ryzyko związane ze zbyt znaczącą koncentracją eksportu w UE. Aż o 33 proc. wzrosła wartość eksportu do Wielkiej Brytanii (przychody na poziomie 1,5 mld euro). Towary o wyższej wartości sprzedaliśmy także do USA (295 mld euro, wzrost o 27 proc. rdr), Arabii Saudyjskiej (177 mld euro, wzrost o 41 proc.) oraz Algierii (103 mld euro, wzrost o 52 proc. rdr).

Spadła natomiast wartość sprzedaży artykułów rolno-spożywczych z Polski do Wspólnoty Niepodległych Państw i wyniosła w okresie pierwszych pięciu miesięcy bieżącego roku 694 mln euro, co stanowi 7-procentowy spadek względem analogicznego okresu roku poprzedzającego.

Jacek Podgórski
Jacek Podgórski
Dyrektor Forum Rolnego Związku Przedsiębiorców i Pracodawców. Członek zespołu problemowego ds. ubezpieczeń społecznych oraz zespołu problemowego ds. międzynarodowych Rady Dialogu Społecznego. Były dyrektor Forum Podatkowo-Regulacyjnego w Departamencie Prawa i Legislacji ZPP. Wieloletni dyrektor Instytutu Gospodarki Rolnej. Autor licznych publikacji z zakresu funkcjonowania gospodarki rolnej Polski i Unii Europejskiej. Były dziennikarz i felietonista.

INNE Z TEJ KATEGORII

Strefa komfortu, czyli śmiertelna pułapka dla przedsiębiorcy [WYWIAD]

„Ceną wolności jest wieczna czujność” – ten cytat pasuje idealnie do naszych czasów, które – jak dla mnie – są bardziej niż przerażające. Mimo faktu, że z pewnością nie należę do osób strachliwych – mówi nam Krzysztof Oppenheim. Z naszym ekspertem finansowym, wieloletnim przedsiębiorcą znanym Czytelnikom naszego portalu autorem cyklu „Poradnik Oppenheima” rozmawiamy o śmiertlenej pułapce, jaką nie tylko dla ludzi biznesu jest pozostawanie w „strefie komfortu”.
10 MIN CZYTANIA

Branża noclegowa liczy długi i wypatruje gości

Rusza sezon dla turystycznych obiektów noclegowych. Bez wątpienia przedsiębiorcy oferujący zakwaterowanie liczą, że w nadchodzących miesiącach utrzyma się tendencja z zeszłego roku, gdy liczba turystów, którym udzielono noclegów wzrosła o blisko 6 proc.
5 MIN CZYTANIA

„Drapieżne koty” z Polski sprawdziły się na polu walki. Ukraińcy zwiększają zamówienia

Polskie wozy bojowe Oncilla, wyprodukowane przez firmę Mista ze Stalowej Woli, doskonale sprawdziły się na polu walki. Na froncie walczy już setka transporterów. Ukraińska armia zamówiła kolejną partię „drapieżnych kotów”.
2 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Jak uzdrowić krajową legislację?

W Polsce o procesie legislacyjnym trudno dziś mówić bez emocji. Złośliwie można by powiedzieć, że jest to wprawdzie proces, ale nie stanowienia prawa, tylko jego masowej produkcji. I to produkcji marnej jakości. Nie pozostaje to bez znaczenia dla biznesu, który o legislacji myśli z uzasadnioną trwogą.
6 MIN CZYTANIA

Obudzić z marazmu polski rynek pracy!

Polski rynek pracy w niedalekiej przyszłości będzie borykać się z niedoborem pracowników znacznie przewyższającym dzisiejsze, sygnalizowane przez przedsiębiorców, problemy. Wskaźniki demograficzne nie pozostawiają tu złudzeń. Pozostaje tu zatem pytanie – co robić?
5 MIN CZYTANIA

Polska powinna mieć swoją rakiję

Produkcja destylatów to element tradycji i kultury wielu regionów świata. Polska wcale nie jest tu białą plamą na mapie świata, ale od innych miejsc w samej choćby Unii Europejskiej odróżnia nas to, że wytwarzanie trunków o „słusznym” woltażu w domowych warunkach jest nad Wisłą po prostu nielegalne.
4 MIN CZYTANIA