fbpx
poniedziałek, 17 czerwca, 2024
Strona głównaTransportRosja zamierza omijać unijne sankcje transportując ropę do Chin przez lody Arktyki

Rosja zamierza omijać unijne sankcje transportując ropę do Chin przez lody Arktyki

Rosyjskie władze zapowiadają zwiększenie liczby kursów statków przewożących surowce Północną Drogą Morską.

5 grudnia mają wejść w życie sankcje, które ograniczą możliwość zakupu i transferu rosyjskiej ropy naftowej przez terytorium krajów Unii Europejskiej. W związku z tym Moskwa szuka nowych dróg na eksport swoich surowców. Jedną z nich jest trasa prowadząca po wodach wzdłuż północnego wybrzeża Federacji Rosyjskiej.

Dotychczas UE była głównym rynkiem zbytu dla rosyjskiej ropy pozyskiwanej w rosyjskiej części Arktyki. Prace wydobywcze prowadzą tam Łukoil, Gazprom Nieft i Rosnieft.

Wicepremier Rosji Aleksander Nowak oznajmił, że należy przekierować dostawy tego surowca do Azji. Kluczową ścieżką transportu ma być właśnie Północna Droga Morska.

Szlak ten jest trudny w żegludze i tylko potężne jednostki są w stanie przebić się przez zalegający na nim lód.

W ostatnich tygodniach trasę tę pokonał rosyjski tankowiec Vasily Dinkov. Jednostka należy do rosyjskiego przedsiębiorstwa żeglugowego Sovcomflot i posiada najwyższą z dostępnych klas lodowych – Arc6, która pozwala na prowadzenie rejsów w najtrudniejszych warunkach. Mający 257 metrów długości tankowiec wypłynął z portu w Murmańsku 5 października. Następnie przez terminal naftowy Łukoilu w Varandey (na wysokości Nowej Ziemi) przebył trasę przez morza północy: Karalskie, Łaptiewów, Wschodniosyberyjskie i Czukockie. Finalnie pokonał trasę 11 tysięcy kilometrów i po prawie 1,5 miesiąca żeglugi dotarł do chińskiego portu Rizhao nad Morzem Żółtym.

Thebarentsobserve.com

Jakub Klimkowicz
Jakub Klimkowicz
Specjalista ds. stosunków międzynarodowych oraz nowych technologii. Doświadczenie zdobywał, pracując zawodowo w największych polskich firmach działających na rynku rejestracji domen, hostingu i e-commerce. Autor kilkunastu tysięcy tekstów w internetowych serwisach informacyjnych.

INNE Z TEJ KATEGORII

Czas na XXI wiek w kolejowym bezpieczeństwie

W Polsce około 40 proc. linii kolejowych ma zostać wyposażone w Europejski System Sterowania Pociągiem (ETCS). Jest on potocznie nazywany sygnalizacją kabinową i gwarantuje między innymi to, że pociąg nie przejedzie „czerwonego światła”.
8 MIN CZYTANIA

Ile oszczędzasz, dojeżdżając do pracy autem? Samochód wciąż jest konkurencyjny

Auta są passé? Takie można odnieść wrażenie, obserwując przyjmowane polityki, jak np. planowany podatek samochodowy, zakaz sprzedaży aut spalinowych, czy strefy czystego transportu. Z drugiej strony liczba nowo rejestrowanych aut w Polsce rośnie. Warsaw Enterprise Institute przeanalizował korzyści, które z posiadania aut odnoszą obywatele, a które umykają urzędnikom.
3 MIN CZYTANIA

Polskie autobusy wodorowe podbijają Europę!

Kolejne miasta z państw zachodniej Europy składają zamówienia na nowoczesne autobusy polskiej marki Solaris napędzane ogniwem wodorowym.
< 1 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Polacy przestali się bać i pokochali… pożyczki

Banki, SKOK-i i firmy pożyczkowe od kilku miesięcy zbierają solidne żniwo. Polacy zadłużają się coraz szybciej i na coraz większe kwoty.
2 MIN CZYTANIA

Przerażenie w Londynie: gospodarka Polski może niebawem wyprzedzić brytyjską!

Brytyjskie media szeroko komentują słowa Donalda Tuska, który we wpisie zamieszczonym w serwisie X stwierdził, że za 5 lat Polacy będą zamożniejsi od mieszkańców Wysp Brytyjskich.
3 MIN CZYTANIA

Komisja Europejska sprzedaje połowę swoich biurowców

Ponieważ od czasów pandemii znaczna część pracowników Komisji Europejskiej woli pracować zdalnie, podjęto decyzję o radykalnej redukcji biur używanych przez tę instytucję.
2 MIN CZYTANIA