fbpx
środa, 31 maja, 2023
Strona głównaBiznesRosną długi w e-handlu i u kurierów

Rosną długi w e-handlu i u kurierów

Mimo rosnącej popularności zakupów internetowych branża kurierska i e-handel są w coraz gorszej kondycji finansowej.

Z danych Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor i bazy informacji kredytowych BIK wynika, że na koniec października 2022 zaległości kurierów wyniosły niemal 73,5 mln zł, wobec 63 mln zł w odniesieniu do poprzedniego analogicznego okresu. W ciągu roku zaległości branży wzrosły o 11 proc.

Jeszcze wyższy wzrost zaległości odnotowali przedsiębiorcy działający w e-handlu. Ich długi w ciągu roku wzrosły o 18 proc. i przekroczyły 342 mln zł. Sytuacja nie ulegnie szybko poprawie, gdyż ze względu na wysoką inflację konsumenci ograniczają wydatki, co wpływa zarówno na e-handel, jak i na blisko współpracujących z nimi kurierów. Firmom kurierskim nie pomaga też fakt, że na rynku jest coraz więcej przedsiębiorstw oferujących dostawy towarów.

W ciągu ostatniego roku w rejestrze dłużników z branży kurierskiej pojawiło się 234 nowych podmiotów, których jest już tam 1577 (wzrost o 17,4 proc. w ciągu roku).

– Oznacza to, że skala zjawiska i jego zasięg znacząco przewyższają problemy ogółu przedsiębiorstw, bo w całej gospodarce opóźnione płatności widoczne w BIG InfoMonitor oraz BIK, na minimum 30 dni i kwotę co najmniej 500 zł, ma 5,2 proc. firm. W większości przypadków problemy kurierów dotyczą płatności wobec partnerów biznesowych, znacznie rzadziej zdarzają się opóźnienia wobec banków – powiedział Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor.

Jeśli chodzi o e-handel, to liczba firm zaległościami zwiększyła się o przeszło 13 proc. – do poziomu 5162 firm.

– Każdego roku sklepy internetowe liczą na wzmożoną przedświąteczną aktywność zakupową konsumentów, ale bieżący rok może okazać się szczególnie trudny z powodu drożyzny, ograniczania wydatków przez wielu Polaków i zmiany nawyków zakupowych, co przełoży się też na mniejszą liczbę zleconych zamówień na wysyłkę towaru dla branży kurierskiej. W tym przypadku zadziała efekt domina – mniej zamówień w e-commerce, to mniej przesyłek do rozwiezienia – mówi prof. Waldemar Rogowski, Główny Analityk BIG InfoMonitor (Grupa BIK).

BIG InfoMonitor

Jarosław Wójtowicz
Jarosław Wójtowicz
Przygodę z dziennikarstwem zaczynał w 2003 roku jako akredytowany dziennikarz sportowy. Od 2009 roku współpracuje z różnymi portalami o tematyce gospodarczo-politycznej. Współtworzył portal dla mężczyzn Menstream.pl oraz pisał dla Oficyny Konserwatystów i Liberałów. Od 2021 roku związany z fpg24.pl. Prywatnie interesuje się sportem.

INNE Z TEJ KATEGORII

Stop dezinformacji żywnościowej. Producenci działają

Polscy producenci żywności chcą walczyć ze skierowaną przeciwko nim dezinformacją żywnościową. Pomaga im resort rolnictwa.
2 MIN CZYTANIA

Kredyty dla małych i średnich przedsiębiorców i rolników

Jak co tydzień publikujemy informacje o już dostępnych – lub zapowiadanych – formach wsparcia dla MŚP.
3 MIN CZYTANIA

Rośnie liczba jednoosobowych działalności gospodarczych

W pierwszym kwartale 2023 roku w Polsce zakładano więcej jednoosobowych firm niż ich likwidowano. Statystyki poprawiają Ukraińcy.
2 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Cyfryzacja polskich firm. Jak wypadamy na tle Europy?

Zdecydowana większość polskich firm nie ma zamiaru zmieniać wysokości wydatków ponoszonych na transformację cyfrową – wynika z badania KPMG.
2 MIN CZYTANIA

Prawo podatkowe nadal będzie upraszczane

Ministerstwo Finansów chce kontynuować upraszczanie prawa podatkowego w Polsce, a także wprowadzać do niego nowe technologie.
2 MIN CZYTANIA

Stop dezinformacji żywnościowej. Producenci działają

Polscy producenci żywności chcą walczyć ze skierowaną przeciwko nim dezinformacją żywnościową. Pomaga im resort rolnictwa.
2 MIN CZYTANIA