Z danych Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor i bazy informacji kredytowych BIK wynika, że na koniec października 2022 zaległości kurierów wyniosły niemal 73,5 mln zł, wobec 63 mln zł w odniesieniu do poprzedniego analogicznego okresu. W ciągu roku zaległości branży wzrosły o 11 proc.
Jeszcze wyższy wzrost zaległości odnotowali przedsiębiorcy działający w e-handlu. Ich długi w ciągu roku wzrosły o 18 proc. i przekroczyły 342 mln zł. Sytuacja nie ulegnie szybko poprawie, gdyż ze względu na wysoką inflację konsumenci ograniczają wydatki, co wpływa zarówno na e-handel, jak i na blisko współpracujących z nimi kurierów. Firmom kurierskim nie pomaga też fakt, że na rynku jest coraz więcej przedsiębiorstw oferujących dostawy towarów.
W ciągu ostatniego roku w rejestrze dłużników z branży kurierskiej pojawiło się 234 nowych podmiotów, których jest już tam 1577 (wzrost o 17,4 proc. w ciągu roku).
– Oznacza to, że skala zjawiska i jego zasięg znacząco przewyższają problemy ogółu przedsiębiorstw, bo w całej gospodarce opóźnione płatności widoczne w BIG InfoMonitor oraz BIK, na minimum 30 dni i kwotę co najmniej 500 zł, ma 5,2 proc. firm. W większości przypadków problemy kurierów dotyczą płatności wobec partnerów biznesowych, znacznie rzadziej zdarzają się opóźnienia wobec banków – powiedział Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor.
Jeśli chodzi o e-handel, to liczba firm zaległościami zwiększyła się o przeszło 13 proc. – do poziomu 5162 firm.
– Każdego roku sklepy internetowe liczą na wzmożoną przedświąteczną aktywność zakupową konsumentów, ale bieżący rok może okazać się szczególnie trudny z powodu drożyzny, ograniczania wydatków przez wielu Polaków i zmiany nawyków zakupowych, co przełoży się też na mniejszą liczbę zleconych zamówień na wysyłkę towaru dla branży kurierskiej. W tym przypadku zadziała efekt domina – mniej zamówień w e-commerce, to mniej przesyłek do rozwiezienia – mówi prof. Waldemar Rogowski, Główny Analityk BIG InfoMonitor (Grupa BIK).
BIG InfoMonitor